Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Швейцарски, китайски и пловдивски инвеститори искат летище "Пловдив"

2 коментара
Швейцарски, китайски и пловдивски инвеститори искат летище "Пловдив"

Три обединения участват в надпреварата за концесия на летище "Пловдив" за 35 години. Това са ДЗЗД "Силк роуд Пловдив Еърпорт", с водещ партньор швейцарска компания - "Принц фон Пройсен Кепитъл Лимитед" АД (Prinz von Preussen Capital Limited), българският консорциум "Летище Пловдив", който има подкрепата и на местната община и консорциум между китайската "Хайнан" и регистрираният в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест", зад който стои Европейския инвестиционен фонд.

Така след два фалстарта на процедурата за отдаването на летище "Пловдив" на концесия, при третия опит има шанс процедурата да бъде финализирана и летището да се развие основно като карго терминал, успоредно с предоставянето на пътнически превози.

Концесионирането на летището е важно и предвид факта, че през 2018 г. Пловдив ще европейска столица на културата.

Освен това концесионната процедура за летище "Пловдив" може да се разглежда и като генерална репетиция на правителството преди повторното пускане на концесия на летище "София", която беше прекратена от служебния кабинет с аргумента, че не е защитен държавният интерес.

При тези финансови резултати на летището, което през последните години трупа загуби, участието на трима кандидати може да се определи като силен интерес, коментира пред Mediapool Асен Василев, бивш икономически министър в служебния кабинет на Марин Райков, който представлява китайско-холандското обединение.

Причината този път да има оферти е привеждането на концесионната процедура съгласно европейските изисквания и директиви, казаха участници. При предишните два неуспешни опита предвидената в проектодоговора за концесия клауза за прекратяването не е отговаряла на европейските изисквания. Това е породило съмнения, че бъдещият концесионер може да бъде изнудван под някаква форма от държавата.

Предложенията на тримата кандидати бяха отворени в четвъртък в присъствието на министъра на транспорта Ивайло Московски. Той заяви, че се надява бъдещият концесионер успешно да развие летището.

Амбицията на кандидатите е да направят пловдивското летище регионален хъб за карго превози, заради стратегическото му местоположение – мост между Изтока и Запада и добре изградената инфраструктура.

Чрез концесионирането на летище "Пловдив" се цели да бъде привлечен финансово стабилен инвеститор с опит в управлението, експлоатацията и развитието на летища. По този начин ще бъде гарантирано бъдещето му развитие. Концесията ще спомогне за подобряване на съществуващата летищна инфраструктура, достигане на заложените международни стандарти и категории, генериране на трафик и развитие на търговските дейности в региона, заявиха от транспортното министерство.

Офертата на "Принца"

Първата подадена оферта е била на ДЗЗД "Силк Роуд Пловдив Еърпорт", стана ясно при отварянето им. Техните представители отказаха коментар, защото не са били упълномощени да разговарят с медии. Не предоставиха и контакти за връзка с инвеститора.

И може би има защо. Водещата компания в обединението "Принц фон Пройсен Кепитъл Лимитед" АД (Prinz von Preussen Capital Limited) е регистрирана в швейцарския кантон Цуг и се занимава с финансови операции, консултантска дейност, получаване на гражданство срещу инвестиции.

Компанията присъства на българския пазар от септември 2016 г., след като Комисията за финансов надзор одобри проспекта ѝ да излезе на фондовата борса, но до момента почти няма сключени сделки. Срещу основния акционер и изпълнителен директор на българския офис Урс Майстерханс има три внесени обвинения във Федералния криминален съд на Швейцария, от които едно е отхвърлено, тъй като продължава разследването на двама други заподозрени, съобщи "Капитал" преди време, като се позова на отговор от офиса на швейцарския главен прокурор. Делата са свързани с твърдения за пране на пари в полза на фирми и лица, свързани с бившия германски банкер Флориан Хом. Самият Майстерханс отхвърля обвиненията и твърди, че няма висящи криминални разследвания срещу него, а обвинението около евентуалното управление на средствата на Хом е отхвърлено още през август 2015 г.

По-късно от "Принц Фон Пройсен Кепитъл Лимитед" АД в писмо до Mediapool съобщиха, че дружеството не е разследвано за финансови измами в Берн, а неговият изпълнителен директор не е осъждан. Това е видно от предоставено от него свидетелство за съдимост с Апостил към 19 април 2017 г., се казва още в съобщението.

Другият участник в обединението е "Пиктет Капитал Лтд" (Pictet Capital Ltd). Дружеството е регистрирано през октомври 2015 г. в Кипър и не е ясно чия собственост е. Най-вероятно през него се осигуряват финансовите ресурси за бъдещата концесия.

Българският участник в консорциума е регистрираното в София на бул."Цариграско шосе" на 7-ми км дружество "Ви Ел Жи Консултинг" ООД. Компанията е създадена през 2009 г. с капитал от 5000 лв. и в момента е собственост на Владимир и Златка Желеви. Предметът ѝ на дейност е производство и търговия със специализирано банково и офис оборудване и потребителски стоки, проектиране, строителство и експлоатация на производствени обекти за леката промишленост, представителство, посредничество и агентство на чужди и български физически и юридически лица в страната и чужбина и т.н. Желеви не бяха открити за коментар.

Общината застана зад офертата на "Тракия икономическа зона" и ПИМК

Общинският съвет в Пловдив официално подкрепи офертата на консорциум "Летище Пловдив", зад която стоят местните компании - "Тракия икономическа зона" (ТИЗ) АД и "ПИМК Холдинг Груп" АД. Това стана на извънредно свикано заседание по искане на кмета Иван Тотев в понеделник.

Изпълнителният директор на ТИЗ Пламен Панчев коментира, че е била изпратена покана до община Пловдив да се включи в консорциума с 10%. Това обаче не е станало, заради липса на време, но в бъдеще е възможно общината да се включи.

Идеята за консорциума е на ТИЗ и той е регистриран в началото на март. В консорциум "Летище Пловдив" ТИЗ държи 51% от капитала, а останалите са на транспортната компания ПИМК.

"Правим го с идеална цел за развиването на региона. През 2019 г. Пловдив ще е Европейска столица на културата. Не може да имаме по един полет на седмица", коментира Илиян Филипов, един от двамата собственици на ПИМК, пред "Капитал". Според Панчев за дългосрочно за развитието на Пловдив и икономическата зона е важно да има добро летище.

Тяхната идея е да развият както пътническия, така и карго потока и предвиждат изграждането на карго терминал. Вече са в преговори с голяма белгийска компания, която осъществява карго превози.

ПИМК е една от най-големите транспортни компании за превоз на стоки и товари на българския пазар с над 1200 влекача, които работят на европейския пазар. Компанията е създадена през 2000 г. от Пенко Несторов и Илиян Филипов. За 2015 г. приходите на дружеството са 347.5 млн. лв. при 279 млн. лв. за 2014 г. Превозвачът инвестира в собствена жп фирма - "ПИМК рейл" с цел да развива интермодални превози, с каквито се занимава от няколко години. Има интерес и към концесията на интермодалния терминал в Пловдив, където ремаркетата ще се претоварват на влак.

"Тракия икономическа зона" обединява шестте индустриални зони в района на Пловдив. Инвестициите в тях надхъврлят над 1.1 млрд. лв., привлечени са над 120 инвеститори и са разкрити са над 12 000 работни места. Инициатори на ТИЗ са строителният холдинг "Сиенит" и КЦМ, производител на цветни метали, заедно с 9 общини.

Китайско-холандски консорциум с подкрепата на ЕИФ

Обединение между китайската компания "Хайнан" и регистрирания в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест" е другия кандидат за летище "Пловдив". Тяхната амбиция е да го развият като разпределително карго летище, което да поеме трафика между Европа и Азия, каза Асен Василев, който представлява обединението, пред Mediapool. По думите му пътническите превози ще бъдат запазени, но фокусът ще бъде върху превоза на товари.

Hainan Airlines е собственост на китайската компания HNA Group, чиято дейност освен авиация, включва още туризъм, недвижими имоти, финанси и други. Компанията оперира 13 летища, като всичките са в Китай. В момента водят преговори за второстепенното летище "Хан" във Франкфурт. HNA Group е сред големите акционери в "Дойче банк", където държи близо 10% от капитала.

"Летище "Пловдив" е интересно на китайската компания, защото се намира на пътя на коприната и би представлявало доста добра база за логистичен център между Китай и Европейския съюз, което би дало силен тласък на България", коментира Асен Василев.

Регистрираният капитал на китайската компания е 2.5 млрд. евро, а оборотът им за 2016 г. възлиза на около 30 млрд. евро. Печалбата им е 800 млн. евро, посочиха представители на дружеството.

Регистрираното в Холандия дружество "Пловдив Еърпорт Инвест" има инвеститори с опит в авиацията, както и такива с капитал от Европейския инвестиционен фонд, коментира Асен Василев без да разкрива повече подробности и националността на инвеститорите.

Инвестиции за над 35 млн. лв. в летище "Пловдив"

От бъдещия концесионер се очаква да инвестира най-малко 35.2 млн. евро без ДДС в следващите 35 години, колкото е срокът на концесията. От тях 16.7 млн. евро трябва да бъдат вложени през първите 5 години.

Изграждането на карго терминал дава преимущество на инвеститора и той ще получи допълнително точки.

Фиксираното концесионно възнаграждение е не по-малко от 100 хил. лв. без ДДС годишно, а променливата част е не по-малка от 5% от общия размер на нетните приходи от всички дейности на летището.

От участниците се изисква да имат опит като оператор на международно летище с пътникопоток не по-малък от 450 хил. души общо за 5 години.

Държавното "Летище Пловдив" не е в добро финансово състояние, показва публикувания му финансов отчет за 2016 г. Дружеството е успяло да свие загубата до 378 хил. лв. от 893 хил. лв. през 2015 г. Общо натрупаната загуба на "Летище Пловдив" през последните години възлиза на над 6.6 млн. лв.

Приходите от дейността му са продължили да намаляват и през миналата година и възлизат на малко над 3 млн. лв. Дружеството е успяло да свие и разходите с близо 1 млн. лв. и през 2016 г. те възлизат на близо 3.5 млн. лв. Единствените направени инвестиции през миналата година са в закупуването на автоцистерна за 11 хил. лв. и обновяване на интернет сайта на летището за 2000 лв.

Държавата инвестира в летището около 40 млн. лв. в нов пътнически терминал през 2009 г. с капацитет от 1000 пътници на час. Той обаче остана слабо натоварен.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. vlad.penev
    #2

    Маугли, знаеш ли кое е единственото държавно нещо в Щатите? *Ако не знаеш – Сакото на президента, Концесията е най-доброто решение, просто за определени неща таксите за управление трябва да е по-голяма.И най-вече там където има опастност от екологични проблеми трябва много , ама много да се внимава!

  2. А, концесия! Грабеж, гарантиран! Затова и някой толкова се радват! Лошото държавно управление на собствеността е един мильон пъти по-добро от концесьонеир, частни монополи или картели! Но, трудно увират главите на Блаканите! Пък и 80% от медиите агитират за всички законни форми на гарнатиран грабеж, каквито са концеисиите!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.