"Сименс" и "Шкода" обжалват поръчката за новите БДЖ влакове

"Сименс" и "Шкода" обжалват поръчката за новите БДЖ влакове

Компаниите "Шкода Транспортейшън" и "Сименс Мобилити" са внесли жалби пред Комисията за защита на конкуренцията срещу обществената поръчка на БДЖ за доставката на 42 нови мотрисни влака с прогнозна цена за доставка и поддръжка на машините от 675 млн. лв. без ДДС. 

И двете жалби са внесени на 10 септември, но компаниите не са поискали да се наложат временни мерки за спиране на обявената процедура. По претенцията на "Шкода" е иницииран процес за разглеждането ѝ, а по тази на "Сименс" има открито производство, става ясно от сайта на антимонополния орган. Какви са мотивите на жалбоподателите не става ясно, тъй като самите документи не са публикувани.

Поръчката за новите мотрисни влакове, която е най-голямата за железниците от години наред и се обезпечава с отпуснати катъ държавна помощ пари, беше обявена през август. Крайният срок за подаване офертите е 12 октомври.

Поръчката е за регионални ЕМВ 4-секционни – 22 броя; пътнически ЕМВ 3-секционни – 12 броя и пътнически ЕМВ 4-секционни – 8 броя срещу 675 млн. лв.. В цената е включена и пълната поддръжка на влаковете за период от 15 години, включително капитални ремонти, но не повече от 2 800 000 километра пробег на влак. По тези причини са поставени специфични изисквания към участниците в процедурата.

Бъдещите кандидати трябва да имат реализиран минимален общ оборот от поне 1 милиард лева общо от предходните 3 финансови години. От него поне 450 млн. лв. трябва да е в сферата на изработване и доставка на железопътни мотрисни влакове.

Освен това се иска участниците да са изпълнили такива поръчки през последните три години. Това означава да са извършили три доставки на общо поне 50 мотрисни влака, от които половината да са с минимален капацитет от 230 седящи места.

Кандидатите трябва да имат сертификати за системи за управление на качеството и за опазване на околната среда.

Очакванията на транспортното министерство са търгът да предизвика интереса на най-големите производители на влакове, каквито "Сименс" и "Шкода" безспорно са и реално подвижният състав на БДЖ е съставен от техни машини.

Жп експерти обаче предупредиха, че поръчката е скроена по мярката на определен кандидат и сигнализираха за това премиера Бойко Борисов.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?