Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Симеон ІІ - новият Нелсън Мандела

0 коментара

Българският цар Симеон Борисов Сакскобурготски се е разположил в красиво обзаведената всекидневна на малкия си неоготически дворец близо до София, сочи снимките на испанския крал Хуан Карлос и на йорданския крал Хюсеин и казва на своя английски от 40-те години, че вижда себе си като българския Нелсън Мандела.

Това между впрочем не е първата аналогия, която ви едва наум. По общо мнение той наистина притежава амбицията на Мандела да бъде вожд (все пак в жилите му тече кръвта и на кралица Виктория), но той има и безупречни ръце с добре поддържани нокти (все пак не е лежал в затвора, осъден на тежък физически труд) и великолепно скроен костюм (обзалагам се, че в гардероба на Симеон няма да намерите ризки с крещящи цветове).

Симеон е бил деветгодишен, когато комунистите го свалят от трона. Той се връща след половин вековно изгнание, за да стане един от най-влиятелните български политици.

Когато през 1996г. Симеон за пръв път идва в България след половин век прекаран в Мадрид, (със сигурност по-приятно пребиваване от това на Мандела на остров Робен), той e посрещнат от населението като спасител.

Както и Мандела, той беше човек, страдал от режима, без да е бил покварен от него - човек, чийто морал го определя като нещо повече от политик. Той може и да е бил далеч по време на управлението на комунистическите хардлайнери, но никога не е бил далече от умовете на хората, ако се доверите на това, което казват сега неговите привърженици.

"Аз не мога да бъда определян като аутсайдър - както господин Мандела - в продължение на много години бях извън страната физически, но винаги съм следил събитията в България много, много внимателно", каза Симеон, чиито дядо Фердинанд, австро-унгарски кавалерийски офицер бил изпратен от Виена, когато новоосвободена България от Османско владичество през 1887г. си търсела владетел. "Моят опит не е чак толкова различен от този при връщането на Малдела".

През април Симеон реши да превърне огромната симпатия на хората в сериозен политически капитал за себе си. Той създаде национално движение, което защитава една доста неясна платформа от реформи, борба с корупцията и влизане в ЕС (далечен изстрел дори за разбиранията на Симеон) и това движение се превърна в най-голямата партия според резултатите от последните избори.

Това превръща Симеон в ключова фигура в политическия живот, доколкото неговата партия ще послужи за ядро на бъдещото коалиционно правителство.

Но самият Симеон като че ли няма директни амбиции към изпълнителната власт - той не взе участие в надпреварата за парламента, нито пък има амбиции да става премиер, както би следвало да бъде, бидейки лидер на формацията, която спечели изборите, твърдят политическите стратези в неговото движение.

Симеон казва, че иска да остане извън боричкането на политиците, което го оставя с неопределена роля "някъде между папата и президента", каза политологът Иван Кръстев.

Всъщност основният проблем на Симеон е, че той никога не може да бъде това, което избирателите (особено по-обикновените хора) искат от него - да бъде царят-баща и спасител. Той е благоприличен, интелигентен, разумен човек, възпитан на Запад. Той не е апаратчик, интелектуалец, бивш агент на КГБ или нещо друго от познатите български модели - и това е неговата сила в очите на много от избирателите. Но това е и неговата слабост - защото онова, което българите искат от него, е да бъде като немския си дядо - deus ex machina, който ще се появи в тяхната мизерна и корумпирана политика и ще оправи всичко, което е сгрешено.

Идеята, че българите виждат в него спасител дълбоко тревожи Симеон. "Това е ужасна отговорност. Ние можем да спасим страната, като обединим усилията си, но да седнем и да очакваме един човек да ни оправи държавата, това е синдромът на тези, които се оставят някой друг да им върши работата. За съжаление това е много широко разпространено". Когато човек гледа неговото участие в предизборната надпревара, ще види двата свята, които българските избиратели смесват - като елементи от коледната реч на кралицата, потопена в буйната балканска анархия от филмите на Кустурица.

Облечен в безупречен костюм, Симеон се отнася към хората с такт и достойнство, когато се спира да си поговори с тях на леко архаизирания си български език, но изглежда неестествено като принц Майкъл от Кент (и двамата имат бради), когато посещава изложение на цветя. В същото време тълпата изглежда като извадена от сцена от филма "Ганди" - мнозина веят знаменца с надписи "Царю, спаси ни!" и "Цар, Бог, родина" и се опитват да го докоснат, като се преборват с охраната. Симеон изглежда като рефер на среща по крикет, който изведнъж се е отзовал в центъра на гладиаторска битка.

До този момент Симеон внимателно избягваше детайлно обсъждане на своята политика. Нека да се опитаме да деполяризираме обществото, това разграничение между Дясно и Ляво, прогресивно и изостанало, синьо и червено, бяха най-ясните политически изявления, който той направи по време на нашия разговор. Българската преса се отнесе доста безмилостно към липсата на яснота в изказванията. Един от софийските вестници публикува виц по този повод - един човек попитал царя "Колко е часът", на което той отговорил "Когато му дойде времето ще ви кажа".

Но сега е време да се прави правителство и Симеон ще бъде принуден, независимо дали му харесва или не, да се включи в българската политика. Той иска да види "просперираща България, която се присъединява в ЕС като равностоен партньор". За да постигнат тази цел, обучените в Западна Европа блестящи млади специалисти от неговото движение ще трябва да предприемат серия от непопулярни икономически мерки за затягане на коланите. Те ще трябва да се справят и с широко застъпените интереси на корумпираната полиция, оядена бюрокрация, обвързани с организираната престъпност.

Докато другите страни от Източния блок като Чехия и Унгария се възстановяваха икономически, България затъна в корупция, изостаналост и бавни реформи. Тези препятствия стоят не само на пътя за развитие на държавата, но и на неизречените амбиции на Симеон за възстановяване на монархията. Той винаги отказва да говори по този въпрос. "Какъв е смисълът да философстваме на тема монархия, когато хората нямат пари да преживеят до края на месеца?", казва той. Но човек има чувството, че той истински го иска, не заради тщеславие, а като начин за затваряне на историческия цикъл. Той е човек с почти викторианско чувство за дълг и за историята като част от него.

Най-голямото доближаване на Симеон до балканския мистицизъм е отношението му към неговата титла. "Това е свещена вяра. Това е титла, на която аз съм само временен преносител, тя носи изключителната тежест на историята".

За момента възстановяването на монархията има много малка подкрепа, въпреки голямата популярност на Симеон. Но в случай, че това се случи, двамата най-големи синове на Симеон са православни християни, както го изисква българската династическа традиция (другите са римокатолици, като майка си). Но Симеон настоява, че "синовете му са възпитани като богобоязливи християни, а не като оперетни герои."

Той е успял да избяга от комунистическия режим на девет годишна възраст и едва ли се е надявал, че ще се върне. Но сега той е отново в България, ако не като цар, то като политически царски лидер.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.