Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Симеон пречи на МВР, като мълчи за Петканов и Борисов

0 коментара

Г-н Бонев, как ще коментирате призива на депутата от НДСВ Емил Кошлуков вие да се върнете във вътрешното ведомство, а министър Петканов да си ходи?

Може би първо трябваше да ме попитат дали съм съгласен, но разбира се, това е в рамките на шегата. Аз възприемам призива на Кошлуков като не съвсем сериозен.

Изненадан ли бяхте, че се спомена точно вашето име?

Не съм изненадан, защото е нормално, когато се усложни ситуацията, хората да си припомнят министрите на вътрешните работи през последните 13 години. Кой как се е държал в подобни ситуации, кой как ги е овладял, или пък ги е предотвратил, за да не се случат. Затова е нормално като бивш вътрешен министър наред с другите имена да се спомене и моето.

Може би ви дават за пример, защото бяхте вътрешния министър с най-висок рейтинг в обществото?

В този смисъл не съм изненадан, че като става дума за престъпността, ми се обаждат.

Преди месец вие имахте среща с министър Петканов. Тогава посъветвахте ли го как МВР да овладее криминалната ситуация?

Не. Ние се чуваме редовно, но какво е съдържанието на разговорите едва ли е редно аз да оглася.

А бихте ли приели да станете съветник на настоящия или бъдещ министър на вътрешните работи?

Не смятам, че подобна хипотеза е реалистична. Никога няма да откажа помощ, ако ми бъде потърсена. Но пък и нямам намерение да влизам в служебна зависимост с този кабинет.

Според вас какво куца на това правителството в борбата срещу престъпността?

Твърде много са нещата, ако седнем да ги изброяваме. Най-малкото, когато другите институции и ведомства не са много мотивирани да работят, МВР може да бъде двигателя, за да интегрира техните усилия. По наше време това беше най-важният ключ към успеха и успяхме да направим така, че всички да работят едновременно, синхронизирано, с добра координация за постигане на една цел. Това е модерния начин за организация на работата, който се прилага навсякъде в Европа и САЩ, и ние се опитахме да го приложим и на наша почва. А сега по отношение на организацията на работа, даже и в МВР не се полагат усилия да се използват нови методи, добре разработени и известни в Европа.

Но от друга страна точно европейските и американските служби хвалят постоянно работата на българските си колеги?

Винаги са ни хвалили и ухажвали, защото България е на ключово място и нашите служби са давали много ценна информация. Но едно е хвалбите по отношение работата на специалните служби, друго е отношението към българските граждани. А тяхното отношение към българските граждани се влошава от ден на ден.

Яхтеният скандал, който се разрази през пролетта и последвалия спор между Бойко Борисов и Милен Велчев повлия ли за липсата на синхрон между институциите?

Може да не е основна причина, но частично се отразява на работата и на двете ведомства. Макар че не би трябвало през една личност да преминава цялата работа на ведомството. Едва ли митничарите, служителите на НСБОП се занимават с яхтения скандал. Би трябвало не да питат главния секретар или министъра на финансите, а сами в работен порядък да си свършат работата, защото няма толкова гениална личност, която сама да дава разрешение за всякакви видове дейности и контакти. От тази гледна точка, ако в МВР всичко преминава през кабинета на главния секретар, работата се задръства.

Бившият шеф на НСБОП Кирил Радев, а и наследникът ви в МВР Емануил Йорданов защитиха главния секретар на МВР Бойко Борисов и атакуваха министъра. Според вас в кого е причината, за да не може МВР да надвие престъпността?

Не бих искал с подобни изявления да се внася противоречие между политическото ръководство на МВР, службите и главния секретар, защото така не помагаме на никого. Всички еднакво носят отговорността.

Как виждате ролята на премиера в борбата срещи престъпността?

Премиерът носи главната отговорност. Най-малкото за кадровия подбор. Той е избирал министрите, той е избирал главния секретар на МВР. Ако нещо куца в работата, той носи главната отговорност.

Можеше ли да избере по-подходящи хора от тези, които са в момента в МВР?

Не мисля, че някой е незаменим, че е най-добър. Нито пък вярвам, че Бойко Борисов или Георги Петканов имат подобни претенции.

Една смяна на ръководството на МВР сега ще се отрази ли негативно на борбата срещу престъпността, според ген. Борисов тя ще е безсмислена?

Ако се говори за смяната и тя се удължи във времето, това ще се отрази много зле на службите. През 1999 г. след местните избори, Иван Костов каза, че до Нова година ще помисли за промени в кабинета, абсолютно всички министерства спряха работа и започнаха да кадруват кой ще остане, кой ще си отиде. Ако се създаде подобно нещо в МВР, резултатът ще е абсолютно същия. До смяната никой няма да работи.

В такъв случай премиерът трябва час по скоро да обяви какво смята да прави?

Абсолютно. Той категорично трябва да каже - гласува или не доверие на хората, които е избрал, защото и на тях им пречи с мълчанието си.

Но в стила на Сакскобурггтоски е да не решава бързо, да дава уклончиви отговори от типа на "Ще го обмислим, ще видим".

Това очевидно е непознаване на управленските механизми и на психиката на хората, които работят на заплата.

13 години продължават споровете между МВР, следствие, прокуратура и съд. Имаше ги и по ваше време, наблюдават се и сега. Как ги преценявате от дистанцията на времето - прехвърляне на отговорността ли са те?

Има обективни предпоставки, но има и доста субективни. Обективните са заложени още в промените в Наказателния кодекс през пролетта на 1990 г., по времето на правителството на Андрей Луканов. Всички тогава останахме с убеждението, че се е обезмислила работата на следствието, на прокуратурата и на съда. В последствие, за съжаление, това се потвърди и от един момент нататък, хората, които го осъзнаха или напуснаха, или си промениха ценностите, стандартите и критериите. Някои от тях започнаха да мислят за личното си устройване, а не за резултата от работата.

До 1990 г. се работеше ефективно по криминални дела, имаше много повече осъдени. За съжаление, сега едно от слабите места на МВР, е това, на което всъщност ние много разчитахме - дознанието. То беше въведено през 1999 г. Но при Емануил Йорданов и досега не са положени никакви усилия да се подобри обучението и качеството на работа на служителите от МВР, които се занимават с дознание. Колкото по-широк кръг служители се занимават, толкова по-добре, по-малка натовареност ще има.

Според доклад на Главна прокуратура от всички образувани дознания, процентът на ефективност - на стигналите до съд, е 5-10 %. А в Германия и в други европейски страни е 80-85%. Сравнението показва колко драстично сме изостанали. Основната причина е, че всички мерки за обучение, които по мое време бяха набелязани, съвместно с прокуратурата, съда и с американски институции, които отпуснаха и средства за обучение, всичко това след като сме си заминали от министерството, е било подценено и на практика има провал.

Чия е вината?

Според мен на ръководствата на МВР от 2000 г. насам.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.