Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Симеоновският лифт на Витоша отива в историята

София остава без нито една въжена линия към планината

46 коментара
Симеоновският лифт към Витоша повече няма да работи. Сн. БГНЕС, архив

Последният работещ лифт от София до високите части на Витоша - Симеоновският, повече няма да работи. Съоръжението е спряно от миналата година и никога няма да бъде пуснато отново. Вместо това ще бъде подготвен проект за подмяната му. Опитът до момента обаче показва, че ако въобще се случи, реализирането на такава идея може да отнеме години.

За окончателното спиране на Симеоновския лифт обяви базираната в Италия фирма "ТехноАлпин", собственик на дружеството "Витоша ски", което притежава съоръженията на Витоша. "ТехноАлпин" твърди, че причината е липсата на части за поддръжката на кабинковия лифт, който качваше туристите от софийския кв. "Сименово" до Алеко.

Така алтернатива на екологичния въжен транспорт остават общинските автобусни линии до Витоша и колите, които редовно задръстват пътищата в планината през зимата, когато хората се качват да карат ски.

Другият начин за достъп до Витоша е пеша.

Мълчание от общината и "Витоша ски"

До момента мениджмънтът на "Витоша ски" в България обясняваше, че лифтът е спрян, тъй като един от двигателите му изгорял. Поправката отнемала време заради сериозната възраст на съоръжението. Последно през януари изпълнителният директор на "Витоша ски" Ян Калчев обясни пред БНР, че ремонтът на двигателя е пред финал, той ще бъде монтиран отново, но следвал дълъг период на синхронизиране с другия мотор на лифта.

Калчев не се ангажира със срок за пускането на съоръжението, но и не каза, че то всъщност повече няма да работи. В последните седмици Mediapool се опита нееднократно да се свърже с Ян Калчев по темата, но безуспешно.

Официална информация по въпроса липсва и на сайта на "Витоша ски". Там е написано само, че в момента нито едно съоръжение не работи заради профилактика, а нова информация ще има в началото на юни. Служителите, отговарящи на телефона на долната станция на лифта, пък казват, че кабинката ще е извън строя поне до следващата зима.

При неочакваното спиране на лифта в началото на зимния сезон в края на миналата година, новоизбраният тогава столичен кмет Васил Терзиев нареди проверка на обстоятелствата, довели до това. Резултати така и не бяха обявени, а от общината повече от месец не отговорят на въпросите на Mediapool за съдбата на Симеоновския лифт и на Витоша като цяло.

Преди няколко месеца Васил Терзиев пое инициатива за разработването на пътна карта за развитието на планината. От общината не отговориха на въпросите на Mediapool докъде е стигнала работата по нея.

От иновация до няма части

Симеоновският лифт е пуснат в екслоатация през 1982 г. Към онзи момент той е най-дългият лифт в света от тази категория и експериментално съоръжение за производителя, казват от "ТехноАлпин". От дружеството допълват, че до приватизирането на съоръженията от "Витоша ски" през 2007 г., кабинката не е поддържана добре. Липсвала сервизна история и не били купувани оригинални резервни части. Това довело и до бързата амортизация на лифта.

Казват, че "Витоша ски" инвестирали няколко милиона в резервни части, за да може "съоръжението да работи максимално дълго".

"В резултат на амортизацията производителят Doppelmayr идентифицира сериозни структурни модификации на съоръжението и спря да доставя резервни части за него в името на безопасността на пътниците и препоръча изграждането на съоръжение, което отговаря на настоящите стандарти на ЕС", обясниха от "ТехноАлпин".

От фирмата посочват, че съществуващите европейски директиви изискват всички резервни части и компоненти за такъв тип съоръжения да се купуват от производителите или от техни оторизирани дилъри, които притежават нужните сертификати. Така се оказва, че към момента "ТехноАлпин" не може да осигури резервни части за Симеоновския лифт и той е спрян завинаги.

"Не можем да правим компромис с безопасността, от която зависят животът и здравето на хиляди хора”, заявява от фирмата. И допълват, че вече разработват проект за подмяна на кабинката, а целта е за това да се използват съществуващите стъпки. "Това допълнително усложнява задачата заради ограниченията в Закона за горите. Опитваме се дори да намалим броя на стъпките, използвайки новите технологии", твърдят от "ТехноАлпин".

"Витоша ски" от години настояват да се промени Законът за горите, така че да улесни изграждането на нови лифтове. Искат и да бъде приет нов план за управление на природния парк "Витоша", тъй като в настоящия новото строителство не е разрешено. Природозащитници обаче твърдят, че подобни изменения не са нужни и съоръженията на Витоша могат да се променят и ремонтират и при сега действащите нормативни документи. На същото мнение са и съветници от групата на "Продължаваме промяната-Демократична България"/"Спаси София", които се опитват да разработят визия за Витоша (повече за това четете тук).

Още повече, че част от плановете за развитието на София са свързани именно с подобряване на връзките на обществения транспорт с кабинката от Симеоново. Заради нея се обсъждаше продължаване на метрото към долната станция на лифта. Беше пусната и специална електробусна линия до там.

Проблеми и с другите лифтове

"Витоша ски" притежава още два лифта от София до високите части на планината - Драгалевският и Княжевският. И двата не работят, а от компанията казват, че няма как да бъдат пуснати без подмяна и дори сериозни промени - особено за Княжевския.

Драгалевският лифт е по-новата от двете въжени линии. Той е седалков и е строен през 1956 г. Беше спрян изненадващо преди години, подобно на Симеоновския лифт. Столичната община издаде заповед за възстановяването му, която "Витоша ски" обжалваха. В крайта сметка съдът се произнесе в полза на общината и дружеството беше задължено да възстанови линията. До момента това не е направено.

"ТехноАлпин" се позовават на анализи и експертни оценки, които показали, че стълбовете на седалковия лифт са корозирали и стъпките компрометирани. Самите стълбове нямало как да се сменят, без да се разрушат "стъпките", тъй като основите са бетонни. И тук според компанията имало проблеми с поддръжката през годините и влагането на резервни части без установен произход.

От "ТехноАлпин" припомнят, че са подготвили проект за построяването на лифта наново. Вече две години обаче той нямал екооценка от столичната екоинспекция. Чак след получаването ѝ можело да се внесе концептуалният проект и да се иска разрешение за строеж. Първата секция от Драгалевския лифт - до междинната станция, можело да бъде възстановена в рамките на година след получаването на всички разрешения.

Ситуацията с Княжевския лифт изглежда доста по-сложна. Въпреки че общината и за него е издала заповед да бъде премахнат или възстановен, от "ТехноАлпин" твърдят, че пред този проект има доста повече пречки. Първо, лифтът от Княжево до Копитото не работи от 1992 г. Началната станция в момента се намира в застроен с къщи район. Трябва да бъдат направени и нови стълбове, за да са изпълнени съвременните изисквания за безопасност. Нямало и подходяща инфраструктура като път и паркинг за началната станция. Заради застрояването няма и как да се направи.

Освен това анализ, поръчан от Столичната община, показвал, че нито станциите, нито стъпките, нито стълбовете от някогашия Княжевски лифт могат да се използват. Трябва да се направи изцяло ново съоръжение, а това изисква промяна на съществуващите закони в страната, смятат от компанията. 

Освен това, за да се използва такъв лифт и през зимата, трябва да се удължи към Конярника и Ветровала, за да има връзка със ски съоръженията там.

От "ТехноАлпин" казват, че са готови да инвестират сериозни суми във Витоша, за да се развива целогодишен туризъм и спорт. Дружеството изтъква, че основните пречки това да не се случи, са законите в страната и планът за управление на парк "Витоша".

В отговора си до Mediapool от "ТехноАлпин" изрично уточняват, че нямат намерение да строят нови хотели и хижи на Витоша, а само да модернизират спортните съоръжения и туристическа инфраструктура. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

46 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 09:25 на 7 юни 2024 от автора.
    #46
  2. Коментарът е изтрит в 09:25 на 7 юни 2024 от автора.
    #45
  3. sоmеonе
    #44

    Какви хора ти се качват на главата, комунистче жалко, нещастен демагог? Комуниста цеко на който тоя лифт му беше харизан от комуниста боко само качваше цената на билета, последно беше нещо от сорта на 25 лева и пак го затри! Ликвидатори сте комунистите! Правите се на капиталисти, плюете гнилия капитализъм, а той гние от утрепки като вас, чиято единствена мисия в живота е да присвоявате общото на безценица, да го изцицвате и фалирате, плюейки "лошия" капитализъм!

  4. Коментарът е изтрит в 09:25 на 7 юни 2024 от автора.
    #43
  5. Коментарът е изтрит в 09:25 на 7 юни 2024 от автора.
    #42
  6. Коментарът е изтрит в 09:25 на 7 юни 2024 от автора.
    #41
  7. someone
    #40

    Аз ти казах, че си изнежен герберастки селянин, който ходи и до кенефа с колата си и ти се саморазкри със сръкмистиката си... глупак! Ходи да живееш при съвременните китайци, като толкова ти харесва, тук сме Европа!

  8. Коментарът е изтрит в 09:25 на 7 юни 2024 от автора.
    #39
  9. someone
    #38

    Бегай да живееш при китайците бе, комплексар копейкин! Или при още по-любимите ти рушняци! Малоумник. Само пропускаш в стъкмистите, които ти харесват, да кажеш, че мързеливците, слезли от стандартно колело, сега са на тротинетки или ел. колела, глупак!

  10. Коментарът е изтрит в 09:25 на 7 юни 2024 от автора.
    #37

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.