Символични стимули за покупката на електромобили от догодина

Безплатни винетка, паркинг и регистрация вместо исканите субсидии и махане на ДДС върху сделките с ековозила

Следващата година България за пръв път въвежда стимули за покупка на електромобили. Собствениците им може да не плащат такса при регистрация на превозното си средство в КАТ и да бъдат освобождавани от годишния местен данък. Освен това ще им се разреши да паркират безплатно в обособените зони, да пътуват без винетка и да се движат в бус-лентите, тъй като все още тези возила са малко и няма да пречат на градските автобуси.

Това предвижда проект на национална програма за насърчаване на ползването на екологичните превозни средства, който ще бъде внесен в Министерския съвет до края на август и се очаква да бъде одобрен до края на тази година, съобщи министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев. В документа са заложени част от исканията на Индустриалния клъстер "Еелектромобили" (ИКЕМ).

В четвъртък министърът откри станция за зареждане на електрически превозни средства пред сградата на ведомството на столичната улица "Славянска", пред другата сграда на министерството също заработи такова съоръжение. Така в София вече има девет зарядни за електрически превозни средства. В цялата страна са регистрирани около 1000 такива возила, от които чисти електроавтомолиби са десетина и те са собственост на големи фирми с корпоративна екополитика. Още десетина коли са с приспособени електрически двигатели, останалите са хибридни автомобили и електрически мотопеди и велосипеди.

С обявените от Добрев стимули правителството се надява да увеличи техния брой, макар цената на двуместен електромобил да е около 35 хил. евро, по данни на Индустриалния клъстер за електромобили, а планираните от държавата преференции - символични. Засега не се предвиждат директни субсидии за желаещите да купят електромобили по примера на Франция, която дава по 7 хил. евро за тази цел, нито освобождаване на покупката на такова возило от ДДС. Това обясниха и Добрев, и Менда Стоянова, председател на парламентарната комисия по финанси, която също бе на откриването на електроколонката.

Клъстерът настоява държавата да субсидира с по 5 хил. лв. покупката на нов електромобил и с по 2500 лв. конвертиран електромобил, като парите може да се дават от Международен фонд "Козлодуй", да разработи финансови стимули за замяна на старите коли с нови електромобили, да се освободи от ДДС купуването на екокола от физическо лице и намаляване на годишния му данък с 25 на сто от цената на придобития през съответната година електроавтомобил.

Добрев обаче заяви, че засега бюджетът не може да си позволи да финансира хората за покупка на електромобили, може би на по-късен етап това ще става с пари от Националния доверителен екофонд, в който постъпват средства от държавната търговия с парникови емисии.

И докато покупката на електромобил остава невъзможен лукс за обикновените граждани в следващите няколко години, зарядните станции в страната се увеличават доста интензивно, а държавата смята да насочи средства от европейските фондове за изработка на компоненти за електрически автомобили, стана ясно от думите на Добрев. Тази възможност бе лансирана от предшественика му Трайко Трайков още в началото на миналата година. Идеята е да се стимулира производството на агрегати, възли, детайли и компоненти за електрически превозни средства, включително и за създаване на план за промишлена конверсия (преоборудване) на традиционни в електрически превозни средства. С европари може да се финансира и поставянето на зарядни станции.

От началото на годината една от фирмите, изграждащи електроколонки у нас и чиито са столичните съоръжения – "Фулчарджър", е разположила десет зарядни станции – девет в София и едно в Добрич. До края на годината в Добрич ще бъдат инсталирани още четири, а в Стара Загора – седем. Проучват се още Несебър и Русе. Тази фирма обаче не е единствената на пазара.

Няколко са компаниите, които предлагат на собствениците на електромобили да зареждат двигателите си. Това става с предплатени ваучери, специални дебитни или кредитни карти, с които устройствата идентифицират клиента, "отключват" контакта на зарядното и се плаща потребената енергия. 12 лева струва пълно зареждане на един електромобил, което продължава осем часа и с което може да се изминат между 150 и 170 км, обясни Любомир Славов, управител на "Фулчарджър". Добрев коментира, че това е двойно по-евтино от пътуването с кола, работеща с дизел.

Компанията предвижда следващите ѝ електроколонки да са от второ и трето поколение, които зареждат много по-бързо – за четири и за два часа. Славов обаче не пожела да коментира каква сума е вложило досега дружеството в зарядни устройства и какви са бъдещите му инвестиционни намерения.

ИКЕМ смята, че за да стане електротранспортът по-атрактивен за ползване, трябва да има и отделни но-ниски цени на електроенергията за станциите за публично зареждане на екоколите.

Иначе ако човек има такова возило, то може да се зарежда и от контакта вкъщи, но специалното устройство кореспондира по-добре с двигателя, обясни Славов. Частните собственици могат да си купят електроколонка и за вкъщи, като цените ѝ варират от 900 евро до 45 хил. евро, според мощността ѝ.

Споделяне
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?