Синдикат поиска значителен ръст на заплатите в столичния градски транспорт

Преди дни някои от шофьорите в градския транспорт работеха с жълти жилетки в знак на протест срещу условията на труд. Сн. БГНЕС

Значително повишаване на основните заплати на работещите в дружествата "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт" поискаха от Федерация на транспортните работници "Подкрепа". Според тях те трябва да бъдат обвързани с минималната възнаграждение за страната и така да се индексират при всяко негово повишаване.

В писмо до кмета Йорданка Фандъкова и до заместника ѝ Дончо Барбалов от синдикалната организация предлагат още шофьорите на автобусите, тролеите и трамваите да получават допълнително възнаграждение, което да се определя на базата на пропътуваните километри. Искат и премахване на нощните автобусни линии, обособяване на повече бус ленти и въвеждане на система за управление на трафика.

В писмото се настоява още, бъдещите шофьори, работещи в градския транспорт, да получават заплати и докато минават курсовете за придобиване на правоспособност за управление на автобуси, трамваи или тролеи.

Писмото на "Подкрепа" е "във връзка с възникналото остро социално напрежение сред всички работещи в "Столичен Автотранспорт" ЕАД и "Столичен Електротранспорт" ЕАД заявяваме, че времето за решаване на натрупаните в продължение на десетилетия проблеми изтича".

Преди няколко седмици кметът Фандъкова обеща увеличаване на заплатите на шофьорите в транспортните дружества с 10%. Въпреки това условията на труд в градския транспорт и недостигът на водачи, който налага извънреден труд от страна на шофьорите, предизвикаха полемика в общинския съвет. От БСП настояват за решение на тези въпроси и твърдят, че заради натоварените графици и умората шофьорите често попадат в инциденти. Общинският съветник Калоян Паргов обяви, че шофьорите трупали по 300 - 500 часа извънреден труд на година, което противоречи на законовите правила.

От ГЕРБ заявиха, че с темата се спекулира, а напрежението се подклажда от БСП и от неправителствената организация "Спаси София", чиято цел е да трупа дивиденти преди предстоящите през есента местни избори. "БСП и "Спаси София" декларират грижа за градския транспорт, а от друга страна правят внушения, които карат хората да не го ползват" коментира преди седмица Екатерина Йорданова (ГЕРБ), която освен общински съветник е и лидер на транспортния синдикат към КНСБ.

Тя добави, че проблеми има от години и декларира, че администрацията се опитва да ги разреши, но нямало как това да стане с магическа пръчка. Йорданова обаче не отрече, че заради недостига на кадри шофьорите от градския транспорт трябва да поемат извънредни часове. Те трупали по 20 - 30 часа зад волана в повече на месец. Ако обаче тези часове извънреден труд се полагат всеки месец, се нарушава Кодексът на труда, според който часовете работа над определените по договор може да са максимум 30 на месец, но 150 на година.

Преди седмица директорът на "Столичен електротранспорт" Евгени Ганчев призна, че "извънредният труд надхвърля необходимата по Кодекса на труда норма". Според него и според шефа на "Столичен автотранспорт" Слав Монов извънредните часове се правели доброволно, тъй като се заплащали и с 65% повече.

Още по темата
Още от България

За или против машинното гласуване?