Синдикати поискаха по-нередовен градски транспорт в София

Профсъюзите настояват за спиране на нощните автобуси като мярка срещу извънредния труд

Сн. БГНЕС

Преуморени шофьори, които може да предизвикат неволно инциденти, или по-нередовен транспорт и премахване на нощните автобусни линии. Тази дилема поставиха в петък от Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) по повод споровете от последните седмици за натовареността на водачите в столичния градски транспорт.

От КНСБ също признаха, че шофьорите често взимат извънредни часове, а на годишна база те надхвърлят законовия максимум от 150 часа. За да се реши проблемът, трябва да се увеличат заплатите, за да бъдат привлечени нови кадри, а междувременно да се намалят курсовете, защото при недостига в момента те няма как да бъдат обслужени в рамките на законовите работни часове.

Трябвало да се спре и нощният автобусен транспорт, който се обслужва от 14 шофьори всяка вечер. Същото поискаха ден по-рано от транспортния синдикат на "Подкрепа".

Ако разреждането на линиите и намаляването на работата се случи, синдикатите настояват доходите на шофьорите към момента да се запазят, което означава увеличение на основната заплата. Обясниха, че към средата на годината ще преговарят за ново увеличение, тъй като заплатите в момента не могат да се конкурират с тези на международните шофьори на тирове, а много водачи предпочитат да карат стоки в чужбина пред това да работят в столичния транспорт.

Кметът на София Йорданка Фандъкова коментира, че разреждането на линиите не стои на дневен ред. Тя се обяви срещу противопоставянето на условията на работа за шофьорите и условията на придвижване на гражданите. Фандъкова добави обаче, че отпадането на нощните автобуси можело да се обсъди.

Срещу тази идея се обявиха от неправителствената организация "Спаси София", която беше сред първите, които отвориха въпроса с извънредния труд на шофьорите. В същото време "Спаси София" настояваше за въвеждането на нощни автобуси, каквито се движат във всеки голям европейски град като София.

Недостиг и заплащане

По данни на синдикатите, получени от общинските дружества "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт", в момента не достигат 254-ма шофьори. От свободните позиции 140 са в дружеството, което се грижи за автобусните превози, а 114 - в това, което отговаря за трамваи и тролеи.

За това от транспортните дружества не крият, че се налага водачите да взимат извънредни часове, но посочват, че това става по тяхно желание. Още повече, че работата вповече е основен източник на доходи за водачите.

До миналата седмица лидерът на транспортния синдикат към КНСБ Екатерина Йорданова, която е и общински съветник, твърдеше, че извънредните часове са в рамките на законовия максимум. В петък лидерът на КНСБ Пламен Димитров обаче обяви, че това не е вярно и шофьорите карат повече от 150 часа годишно над установените с договор часове.

Той добави, че за да се реши въпросът с недостига на кадри, трябвало да се увеличат заплатите. За 2018 г. средната месечна заплата в "Столичен електротранспорт" е около 1800 лева. В "Столичен автотранспорт" средният месечен доход за 2018 г. също достига тази сума, но при заплата от 1446 лева, към която се добавят близо 290 лева за храна, както и други бонуси. От 1 февруари заплатите в двете дружества са увеличени с 10 на сто."Колкото и да се вдигне заплатата все ще е ниска, тъй като България е част от европейския пазар на труда, а там международните шофьори получават по 2000 евро", коментира Димитров.


Екатерина Йорданова и Пламен Димитров говориха за възможните решения за намаляване на извънредния труд на шофьорите в централата на КНСБ. Сн. БГНЕС

"Извънреден труд е над закона – 10-15 часа в някои от месеците. Основната заплата беше 870 лева, а сега е 960 лева. Могат да се достигнат 1800 лева, но много трудно и то при полагане на извънреден труд, както и с добавянето на парите за храна, клас прослужено време и други. Моята нетна заплата е 1400-1500 лева. Рядко може да се стигне до 1800 лева. И ние искаме по-добро обслужване, но това означава повече хора", коментира един от шофьорите, дошъл на пресконференцията на синдикатите.

Да режем живо месо

"Извънредният труд е извън закона, защото софиянци искат редовен транспорт. Няма шофьори за този график. Настояваме водачите да не упражняват извънреден труд повече от 150 часа на година, но да им се запазят парите. Мълчали сме досега (за извънредния труд - б.а.), за да имат софиянци този транспорт", заяви лидерът на КНСБ Пламен Димитров.

Според разчети, представени от него, това означава пробегът на наземния транспорт да бъде съкратен с 3.2 млн. километра. От тях 325 000 щели да дойдат от нощните автобусни линии. Това обаче означава по-нередовен транспорт, както и по-малко приходи за двете общински дружества. Намалението, поискано от синдикатите, би означавало 9.82 млн. лева по-малко постъпления за автобусния превозвач и 3.8 млн. лева за електротранспорта. Според Пламен Димитров двете дружества трябва да намерят начин как да компенсират тези загуби.

Екатерина Йорданова, която е и председател на транспортната комисия в Столичния общински съвет, обясни, че е възможно да се мисли и за увеличение на цената, която дружествата получават за един изминат километър.

"Като общински съветник съм гласувала за нощния транспорт и съм "за" да го развиваме, но когато трябва да се реже на месо, започваме от най-малко популярния и използван нощен транспорт. За мен е изключително трудно да чуя, че трябва да редуцираме линии", каза Йорданова.

Предложението на синдикатите за спиране на нощния транспорт беше посрещнато на нож от представителят на "Спаси София" Андрей Зографски. Той обясни, че едва ли спирането на автобусните линии, които се обслужват от 14 шофьора, ще реши проблема с извънредния труд в целия градски транспорт. Според него трябва да се търсят начини за увеличаване на заплатите, включително с финансиране на транспорта от парите за паркиране в синя и зелена зона. Той добави, че нощен транспорт има във всички големи градове и той допринася за икономическото развитие на града и в частност на туризма.

Думите му предизвикаха острата реакция на част от водачите, които присъстваха на пресконференцията. "Никой не ни попита, когато се реши да има нощен транспорт. Това беше само пиар", провикна се една от дамите, работещи в транспортните дружества.

Кметът - изненадана

"Изненадана съм, че само месец след постигане на договореност със синдикатите и работещите в транспортните дружества за увеличаване на заплатите имаме нови искания, но така или иначе ще ги разгледаме", коментира кметът Йорданка Фандъкова. Тя обаче на практика изключи възможността за орязване на линии или увеличение на интервалите между колите, обслужващи отделните маршрути. "Да се противопоставят условията за гражданите с тези за шофьорите не е добре", каза Фандъкова.


Кметът Фандъкова коментира темата, след като провери работата по разширението на Първа английска гимназия. Сн. БГНЕС

Орязването на линии и по-нередовен транспорт не се връзва с един от приоритетите на общината - да накара хората да използват градски транспорт вместо личните си автомобили. Именно недоброто обслужване е една от основните причини хората да предпочитат колите си пред придвижването с публичен транспорт.

Фандъкова обясни, че е поръчала на директорите на двете общински дружества да редуцират извънредния труд в рамките на законовия максимум и в същото време да осигуряват добро обслужване за пътниците.

"Разреждане на линии не е решение. Ефективността на нощните линии може да се коментира", добави Фандъкова. Наскоро общинският съвет реши да удължи експеримента с нощния градски транспорт, въпреки че той работи на загуба. Беше решено още да се търси начин за оптимизирането му, за да се намалят загубите.

От КНСБ обявиха, че засега протести за изпълнение на исканията им не се планират. Профсъюзният лидер и общински съветник от ГЕРБ Екатерина Йорданова обясни, че в 21-и век подобни въпроси трябвало да се решават с преговори, а не със сила.

Още по темата
Още от България

Какви ще са разследванията на Нова телевизия занапред?