Синдикатите откриха сметка в помощ на осъдения в Гърция пилот Янко Стоименов

Съюзът на транспортните синдикати в България е открил банкова сметка за събирането на средствата, които осъденият в Гърция пилот капитан Янко Стоименов трябва да изплати в седемдневен срок. Става въпрос за 76 650 евро.

 

Пред ден Апелативният съд в Гърция обяви за виновни трима от подсъдимите по делото за катастрофата на самолета на кипърската компания "Хелиос" през 2005 г., при която загинаха 121 души. Съдът постанови осъдителни присъди за генералния директор на "Хелиос" Димитрис Пандазис, оперативния директор Георгиос Кикидис и главния пилот Янко Стоименов. Мотивът на гръцките магистрати е, че Стоименов и колегите му са допуснали некомпетентни пилоти да управляват самолета.

 

Обвинените за трагедията капитан Стоименов и още двама негови колеги, служители на авиокомпанията, бяха осъдени да изплатят финансово обезщетение от 76 650 евро всеки срещу това да бъдат свободни, а не да излежат десетгодишна присъда в затвора.

 

Сметка за превод в лева - Титуляр: Съюз на транспортните синдикати в България IBAN: BG16STSA93000020798057 BIC: STSABGSF Банка: Банка ДСК ЕАД - клон Калоян Основание: За Янко Стоименов;

 

Сметка за превод във валута - EUR: Титуляр: Съюз на транспортните синдикати в България IBAN: BG96STSA93000020798072 BIC: STSABGSF Банка: Банка ДСК ЕАД - клон Калоян Основание: За Янко Стоименов.

 

Прокуратурата предложи за тримата осъдени затвор от 122 години за всеки. Според гръцкия закон това реално се равнява на затвор от десет години. Предлага се и прехвърлянето на наказанието във финансово обезщетение като за всеки ден от десетгодишната присъда да се заплати по 30 евро. По искане на защитата обезщетението ще е 20 евро на ден или около 73 хиляди евро на подсъдим.

 

Решението не е окончателно и ще бъде обжалвано.

 

Делото вече предизвика остри протести. Съюзът на транспортните синдикати в България определи присъдата като несправедлива, тъй като капитан Янко Стоименов няма вина за катастрофата. Организацията изрази несъгласие с криминализирането на авиационните произшествия и начина, по който тази практика се налага, както в случая с полет 522 от 2005 г. на кипърската компания ”Хелиос”.

 

Стоименов е оправдан на две инстанции по наказателен процес по този случай в Кипър през 2009 г. През април 2010 обаче в Гърция започва паралелен процес със същите обвинения, като присъдата в Кипър не е взета предвид. Проведеният в Атина процес приключи на първа инстанция в рамките на 3 месеца.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?