Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Синдикатите потвърждават, че ще спрат влаковете на 10 март

4 коментара

Няма развитие при преговорите за предстоящите съкращения в системата на железниците и няма основание да отменяме стачката, насрочена за 10 март. Това заяви в понеделник пред Mediapool председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев. В четвъртък влаковете ще спрат движение в интервала между 10 и 11 сутринта, а от следващия ден влакове няма да се движат в цялата страна от 8 до 16 ч.

Синдикатите плашат със стачка и спиране на влаковете от няколко месеца заради програмата за преструктуриране и оздравяване на "Български държавни железници" и Национална компания "Железопътна инфраструктура". Програмата е свързана с отпускането на заем от 600 млн. лева за двете дружества от Световната банка, която поставя условия като намаляване с 30 на сто разходите за персонал до 2014 г.

Петър Бунев е убеден, че ще има допълнителни разговори през следващите няколко дни.

От две години се говори, че БДЖ е във фалит, защото не може да си обслужва задълженията към банките, припомни синдикалистът. "Дойде кризата в "Товарни превози" и през 2005 г., когато се закупиха новите влакове, мотрисните, те се закупиха не както се прави навсякъде в Европа, а се закупиха със заем, теглен от БДЖ ... И тогава през "Товарни превози", които на практика изкарваха парите в железниците - те са на печалба - се плаща този заем. И нищо лошо, когато една държавна фирма плаща на друга, в крайна сметка и двете са държавни. Но когато дойде кризата и паднаха оборотите в "Товарни превози" с 40%, и там паднаха тези приходи и се получи тази дупка да не могат да се плащат задълженията. Но в крайна сметка сега, когато се тегли този заем от 460 млн. от Световната банка, той ще отиде единствено и само за покриване на стари задължения към банките и нищо ново няма да се случи. Единственото, което е, ще се дадат едни 40 млн. да се направи тук-там някой ремонт", обясни той пред БНР.

До 2016 г. без работа могат да останат около 8000 железничари, предупреждават синдикатите.

"За една фирма, която работи в ситуация на финансова криза и има 50% по-малко приходи, най-нормалното нещо е да се реформира и да има съкращения. Реформата в сектора преминава през свиване на разходите за персонал с 30% от 2009 г. до 2014 г. Това е намаляване с по-малко от 6% годишно. В тези 6% влизат пенсиониране, отделяне на непечеливши и неприсъщи дейности, текучество, дисциплинарни уволнения", заявява зам.-министърът по транспорта Камен Кичев в интервю пред "Дневник".

По думите му социалното министерство е изготвило пакет с програми за преквалификация, обучение или пренасочване на освободени служители. Заетите в колетната, охранителната дейност и почистването ще бъдат отделени в нови дружества.

"Диалогът със синдикалните партньори продължава. Надявам се и призовавам железничарите да не предприемат ефективни действия, защото в момента те ще са пагубни за сектора. Биха довели до катастрофално намаление на приходите и оттам невъзможност на двете дружества да изплащат възнаграждения", казва Кичев.

Според Бунев обаче диалогът с държавата е доникъде. Нито финансовото, нито транспортното министерство са изявили желание за среща и постигане на консенус. Само директорът на НКЖИ Милчо Ламбрев е поканил синдикатите в сряда от 14 ч., а ръководството на БДЖ е изпратило документ с предложение за оптимизиране на персонала на БДЖ с 1000 души, чрез програмите за преквалификация на социалното министерство. То няма нищо общо с нашите искания, каза Бунев.

Обикалям цялата страна и се срещам с колеги, така че имам по-реалистична представа за готовността на железничарите да стачкуват, каза Бунев. По думите му "някой успокоява ръководството", че протестите няма да се случат и затова нищо не се предприема. Ако влаковете спрат, отговорността ще е на държавата, каза Бунев и изрази надежда в оставащите дни до 10 март да се постигне споразумение.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. дивак
    #4
  2. Релсов
    #3
  3. N
    #2
  4. Д
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.