Синодът призова българите да се молят Истанбулската конвенция да не бъде приета

Отец Дионисий предлага отлъчване от църквата на подкрепящите документа

Дионисий, сн. БГНЕС
Синодът на Българската православна църква призова във вторник българите да се молят Истанбулската конвенция да не бъде приета. На извънредно заседание синодът реши във всички храмове и манастири всекидневно да се отслужва молебния канон към Св. Богородица.
 
"Като помним думите на Господа „…без Мене не можете да вършите нищо” (Йоан.15:5) в тези дни на тежки духовни изпитания на вярата и съвестта на Православния български народ, Св. Синод на БПЦ – БП призовава Православния български народ с усърдна молитва да изпроси Божията помощ да не бъде приета Истанбулската конвенция, която, според нас, би довела до "духовна смърт” на народа", посочиха от Светия синод. 
 
Няколко часа по-рано във вторник отец Дионисий предложи премиерът Бойко Борисов и министрите подкрепили Истанбулската конвенция да не бъдат допускани в храмовете на Българската православна църква, а депутатите, които гласуват за документа, също да бъдат отлъчени от църквата. 
 
Той коментира пред Нова телевизия декларацията на Светия синод от понеделник, която призова Народното събрание да не ратифицира Истанбулската конвенция, защото "отваря широко вратите към морален разпад, който неизбежно води до психофизическото унищожение на човека".
 
"Надявам се да се оцени самото становище, което е изпратено в Народното събрание, защото юридически то е блестящо, защото се засягат неща, свързани с конституцията, с международни договори, с приети в страната закони, които така или иначе дават една гаранция за възможност за защита. Надявам се Светият синод да действа и по-остро, освен да призове народните представители", каза Дионисий.
 
Свещеникът разви тезата, че не трябва да приемаме всичко, което идва от западния свят, защото той е притиснат между няколко континента, основно Азия, Африка и Америка, и вече няма къде другаде да се капсулира, освен в собствените си институции, именно на "неолиберализма и неговите пост-изрождения".
 
"В България има един такъв протестърски дух. Отдавна сме го забелязали. В който винаги трябва да има едно настроение спрямо всичко, което е здравомислещо. А иначе, ние живеем в един пост-неолиберален свят и там има една такава либерална, няма да кажа плеада, а направо сган, която ни блъска към всякакви подобни глупости", каза той.
 
Миналата година Дионисий бе критикуван за нарушаване на канона и съмнения за финансови злоупотреби след скандала с фойерверките и гвардейския марш по време на църковната служба в нощта на Възкресение и бе отстранен от поста предстоятел на патриаршеската катедрала "Св. Александър Невски".
 
Той въведе и входна такса за турист от 5 лева за храма "Св. Александър Невски”, която впоследствие бе отменена от Светия синод.
 
Във вторник и Епископската конференция на Католическата църква в България обяви, че не подкрепя предложението за ратифициране на Истанбулската конвенция. 
 
Според нея документът заявява претенции за решаване на проблеми от жизнена значимост, но поражда същевременно множество противоречия и спорове в страните от Съвета на Европа и "очевидно предизвиква повече притеснения и разделения отколкото да дава решения".
 
"Следвайки устоите на Християнската вяра и учението предавано в Католическата църква, вече две хилядолетия, и още, като се позоваваме на документите, изложени от Светия престол пред 57-та сесия на Комисията по статута на жените към ООН през 2013 г., предлагаме кратко становище като настояваме народните представители съвестно да анализират не буквата, а духа на Конвенцията, предложена от Съвета на Европа, видимо подвластна на идеологически похвати, към които нашето общество проявява завидна критичност", заявяват от Католическата църква.
 
В предложеното от нея становище се посочва, че насилието срещу жените, децата, възрастните и хората в неравностойно положение, е обществено явление, което изисква противодействие на много нива - възпитание, образование, институционална намеса и помощ за жертвите.
 
Католическата църква проповядва и работи посредством свои организации върху тези въпроси, като основна цел остава изграждането на пълноценни личности. Христовата вяра, формирала нашето общество и култура, ни е научила досега да зачитаме както всяка човешка личност, така и различията и допълването между мъжа и жената, да ценим тяхното равенство в достойнството, да благославяме съюза помежду им, водещ по естествен път до продължение на човешкия род, отбелязват от Католическата църква.
 
И заявяват, че предложената Конвенция не съсредоточава вниманието върху обществените проблеми, формиращи поведението на личността, а измества фокуса върху ново идеологическо предефиниране на понятието за жена и мъж, за пола като променливо социално, а не биологично явление и прехвърля отговорността за насилието върху брака, семейството, традицията. 
 
Особено притеснение будят препоръките на Конвенцията за въвеждане на подобна идеология и прочит на проблемите в обществото, на дефиницията на самия човек, на неговия пол и формиране, в образованието и възпитанието на подрастващите, се посочва в становището.
 
В него се казва, че следването на основните конституционни права, като религиозните свободи и свободата на съвестта (съгласно чл. 37 от Конституцията на РБ), заедно с възпитанието и образованието на цялостно формирани личности, биха допринесли много повече за избягване на насилие над по-слабите в обществото, отколкото допускането на експерименти във формирането на ново поколение индивиди, които растат неутрални и се самоопределят спрямо динамично променящите се социални явления. 
 
Считаме, че тежестта на идеологията в предложената Конвенция е твърде голяма и документът би бил контрапродуктивен. В тази връзка апелираме, както вече е направено от други Епископски конференции на Католическата църква в Европа, за активна позиция на българското правителство пред европейските институции за цялостно преразглеждане на Конвенцията в духа на изконните човешки и християнски ценности, се призовава в становището.
 
То е подписано от Христо Пройков - апостолически екзарх и председател на Епископската конференция на Католическата църква в България, от Георги Йовчев - Софийско-Пловдивски епископ, и от Петко Христов - Никополски епископ.
Още по темата
Още от България