Синята коалиция смята, че промените в проекта за "Тракия" са против правилата

Синята коалиция смята, че промените в проекта за "Тракия" са против правилата
Промяната на проекта за Лот-2 на магистрала "Тракия" е в нарушение на подписания договор за строителство между държавата и изпълнителя "Магистрали Трейс", заяви в петък депутатът от Синята коалиция Ваньо Шарков. Ден по-рано стана известно, че ще се препроектират мостовете по отсечката Стара Загора - Нова Загора, за да се повиши земетръсната им устойчивост съобразно европейските регламенти.

По думите му в контракта е записано, че до 30 дни след заявка от изпълнителя за промяна на проекта възложителят трябва да се съгласи. Ако това не стане в този срок, препроектирането се счита за отказано. Днес разбрахме, че процедурата е отнела четири месеца, което грубо нарушава договора, заяви Шарков. Това застрашава европейското финансиране на проекта, каза още депутатът. Съществува реална опасност така желаната магистрала да бъде построена с пари на данъкоплатеца, добави депутатът от Синята коалиция.

Заради посочените нарушения коалицията настоява ръководството на АПИ да бъде сменено. Друго искане на тази парламентарна група е да бъдат отстранени нарушенията по изграждането на отсечката, за да не бъде застрашено финансирането от ЕС.

Регионалният министър Росен Плевнелиев контрира, че препроектирането е разрешено на основата на положителните становища на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, както и на дружеството, управляващо строителния надзор. Според договора Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) – като възложител на проекта има компетенциите да одобри или отхвърли промени по инвестиционния проект, уточни Плевнелиев.

Сключеният договор позволява всяка промяна от първоначалния инвестиционен план, но тя трябва да бъде за сметка на изпълнителя, да не води до удължаване на времето за изпълнение на проекта или поскъпването на изпълнението, обясни Плевнелиев.

На основата на тези изисквания АПИ е установила, че препроектирането е допустимо и дори води до положителни ефекти за отсечката – ще бъдат изпълнени изисквания за строежи в земетръсни зони, ще се намалят разходите по поддръжката, допълни Плевнелиев.

Първото уведомление за препроектиране, изпратено от изпълнителя към възложителя на отсечката, е от 10 август т. г., отбеляза министърът. Заради комплексния характер на промените АПИ сформира експертен съвет. Ръководството на АПИ решава на 1 октомври да приеме препроектирането, за което с писмо на 8 октомври изпълнителят е информиран.

В отговор на въпрос на депутатите от левицата Сергей Станишев и Димчо Михалевски Плевнелиев заяви, че правителството си е поставило задача "да направим поне 240 километра магистрали, законни от първия до последния километър". По думите му нито един километър от 148 километра магистрали, изградени от предишното правителство, не е законен и по документ това не са магистрали.

Михалевски каза, че е тревожно, че АПИ все още не е подготвила апликационните форми по много от приоритетните проекти по програмата "Транспорт".

Според народния представител националният бюджет е натоварен с тези проекти и страната рискува да загуби средствата по програмата. Михалевски посочи, че до края на 2011 г. трябва да бъдат усвоени 365 млн. евро по програмата, а до края на 2012 г. - 655 млн. евро.

В момента усвоените средства са под 100 млн. евро, добави народният представител.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес