Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Синята зона в София рязко се разширява

Работното време на платеното паркиране ще е по-дълго

7 коментара
Сн. БГНЕС

Синята зона в София ще се разшири рязко и ще заеме улици и булеварди, които в момента са част от по-евтината зелена зона. Зелената зона пък ще обхване два нови квартала. Работното време на платеното паркиране ще се удължи до 20.30 часа в работни дни. Синята зона ще работи и в неделя, а зелената – и в събота.

Това предлагат съветници от ГЕРБ/СДС и "Патриоти за София", които имат и мнозинство в общинския съвет. Подобни текстове за промяна в общинската наредба, засягаща паркирането, са внесени и от независимия общински съветник Борис Бонев.

Целта е да се освободят повече места за паркиране за живеещите в обхвата на зоните и да се намалят колите, които ползват зоните за временно паркиране. Според анализите на общинските съветници в момента синята зона била почти напълно заета, а живеещите в обхвата ѝ се оплаквали, че не могат да намерят място за спиране вечер след 19 часа, както и в почивните дни заради прииждащите коли от други части на столицата и извън София.

Предложения за разширяване на по-скъпата зона за паркиране имаше на няколко пъти и в предишния мандат на общинския съвет, но така и не се стигна до гласуването им, тъй като не се подкрепяха от тогавашното мнозинство, в което отново влизаха ГЕРБ и "Патриоти за София".

Скъпите места се увеличават почти 2.5 пъти

Според измененията синята зона в столицата вече няма да обхваща само историческия център на града. Тя ще се разшири в рамките на т. нар. първи градски ринг, които е очертан между бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", бул. "Пенчо Славейков", бул. "Ген. Е. Тотлебе", бул. "Ген. М. Д. Скобелев", ул. "Опълченска", бул. "Сливница", бул. "Ген. Д. Николаев", ул. "Проф. Милко Бичев". И в момента там паркирането е платено, но е част от зелената зона, за която се плаща по 1 лев на час, а ограничението за максимален престой е 4 часа.

Очаква се, ако промените бъдат приети, от август синята зона да се разшири почти два пъти и половина. В момента тя обхваща 5000 места. С новото предложение те ще се увеличат на 12 000 или със 7000 повече. Цената за паркиране в зоната засега остава 2 лева на час, а максималният престой е 2 часа.

Отделно зелената зона ще се разшири и ще обхване кв. "Иван Вазов" и частта от кв. "Яворов", в която към момента паркирането е безплатно. Това ще доведе до увеличаване на местата с още около 1100 – 880 в кв. "Иван Вазов" и 210 в кв. "Яворов". Въвеждането на платено паркиране в тези части на София се предлага след обществени обсъждания с живеещите в тях. На тях повечето хора са подкрепили въвеждането на зона, тъй като така се надяват на повече ред в паркирането.

Опитът от кв. "Лозенец" например показа, че след включването му в зелената зона улиците и тротоарите се изчистиха от коли. Причините са, че в зоните с платено паркиране има контрол и се налагат глоби, докато дори и на съседни улици, но с безплатно, санкции рядко се налагат. Освен това от "Център за градска мобилност" (ЦГМ), - общинската компания, която отговаря за зоните, поставят и колчета срещу спиране по тротоарите на улици, на които паркирането е платено.

По-дълго работно време

И съветниците от мнозинството, и Борис Бонев предлагат да се увеличи работното време на зоните за платено паркиране. През седмицата те ще работят до 20.30 часа вместо до 19.30 часа, както е сега. Синята зона ще е валидна и през почивните събота и неделя с работно време от 10 до 18 часа. В момента тя не работи в неделя. За местата в зелена зона пък ще се плаща и в събота отново за времето от 10 до 18 часа. Сега по-евтиното паркиране е валидно само през седмицата.

Мотивът за тези промени отново е препълване на зоните във времето, в което спирането в тях е безплатно. Това пък създава трудности на живеещите на улици с платено паркиране.

Ограничения

Съветниците от мнозинството предлагат да се ограничи и броят на стикерите за паркиране, които се издават на живеещите в обхвата на зоните за платено паркиране. В момента едно домакинство може да купи винетки за 3 коли. Идеята е в бъдеще абонаментни стикери да се дават само за две коли.

Засега цените остават непроменени. За синя зона се плащат по 150 лева на година за първи автомобил и по 300 лева за втори. В зелена зона стойността на стикерите е съответно 100 лева и 200 лева за година. При преминаването на улици от зелената към синята зона от хората, които вече имат от по-евтините винетки за паркиране, няма да се иска доплащане или пък купуване на нови стикери. Старите ще продължат да важат до изтичането им и след това живеещите вече в синя зона ще трябва да купят от по-скъпите винетки.

Предвижда се винетките вече да са само електронни и да се издават срещу документ за преминат годишен технически преглед.

Въпреки обявеното наскоро намерение от зам.-кмета по транспорта Кристиан Кръстев да предложи обособяването на места, на които да спират само хората със стикери, към момента такъв текст във внесеното предложение липсва. Подобна практика има в редица европейски градове с проблеми с намирането на места за спиране."

Борис Бонев предлага и ограничаване на местата за служебен абонамент – до три на административен адреся. Така според него ще се осигурят повече възможности за паркиране на живеещите в зоните. Това предложение обаче към момента не се подкрепя от мнозинството.

Приходите - плюс 7.8 млн. лева

Ако идеите за разширяване на зоните за платено паркиране, бъдат приети, се очаква постъпленията на ЦГМ от това перо да нараснат със 7.8 млн. лева на година.

За разширението на зоните пък ще бъдат похарчени 253 000 лева за маркировка, знаци и колчета срещу спиране по тротоарите.

Допълнителните постъпления ще помогнат за решаването на финансовите проблеми на ЦГМ. Общинското дружество отчете загуби заради отмяната на платеното паркиране във времето на извънредното положение, въведено заради коронавируса, както и заради намаления брой пътници в градския транспорт.

В същото време не е ясно дали и каква част от новите постъпления от платено паркиране ще се използват за изграждане на паркинги, които да са алтернатива на спирането по улиците.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Контрапункт
    #7

    Тез, пък, не се нахраниха!

  2. someone
    #6

    Гарантирано от гладните, прови нци ални, комун исти чески шушумиги от ГРОБ - първо презастрояват де що видят празно място с помощта на строителната си мафия. Пример бул. "Цар Борис трети" Скриват ви Витоша от погледа. Налагат сел ския си манталите на паркиране по тротоарите. После ви лужат, че щяли да наложат ред със зоните, разчертават едни бели линии, стесняват улиците с това паркиране по тях, превръщат ги в еднопосочни, бръкват винв джоба, да си плащате, за "удоволствието" да живеете в провинциалната

  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #5
  4. someone
    #4

    Герберастки мародери, милиционерски, не правите нищо за да намалите презастрояването на всяко празно петно в града, а само разчертавате бели линиики, за да цицате пари от паркирането по улиците! Не сте построили нито един многоетажен подземен или надземен паркинг, за облекчаване на улиците, а превръщате улиците в еднопосочни, за да прибирате пари от паркирането по тях. Вие сте една мръсна, крадлива паплач, която мисли само как да издува собствения си джоб с пачки от безразборно паркране по улиците,

  5. Практик от София
    #3

    А за презастрояванията и сградостроителните извращения - нито дума ?!

    Видният италиански социолог, философ и психолог Франческо Алберони преди много години озаглави една своя статия така:
    "Липсата на вкус не е естетически, а морален факт".

    И наистина, какво направиха натрапените властници след 9-ти септември 1944-та година?
    За разлика от поляците, които възкресиха своята стара Варшава, кремълските креатури доразрушиха всичко, което бе останало от сградите в началото на бул. "Дондуков", премахнаха

  6. 65
    #2

    Ненаядоха се, ненакрадоха се. Да купуват лекарства на семействата си с тези пари!

  7. harv
    #1

    Рекетьори! Проблемите с паркирането в цетъра идват от застрояването на всяко кьоше и идването на стотици автомобили с новодомците. Общината се превръща в мащеха за жителите-само се повишават данъци и такси и се харчат безконтролно от едно паразитно дружество ЦМГ с хиляди хрантутници - партийци.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.