Ситуацията със зимната поддръжка на пътищата е критична

Парите за снегопочистване изхарчени за рязане на храсти

Възможни са проблеми със зимната поддържка на пътищата, сн. БГНЕС

В средата на ноември в редица области все още няма достатъчно материали за зимната поддръжка на пътищата, в други дори няма сключени договори с фирми, които да извършват снегопочистването, Най-критично е състоянието с магистралите "Люлин" и "Струма", чака се пълното одобряване на актуализацията на бюджета, за да има пари за зимната поддръжка, тъй като предвидените за целта средства са били изхарчени за рязане на  храсти по пътища, където минават по 2-3 коли дневно.

Това стана ясно в петък, когато регионалният министър Лиляна Павлова, директорът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Лазар Лазаров и шефът на "Пожарна безопасност и защита на населението" - МВР Николай Николов представиха готовността на държавата за зимата.

Въпреки липсата към момента на бюджет за зимната поддръжка от следващия понеделник - 17 ноември, се въвеждат изискванията към снегопочистващите фирми да са в пълна готовност за посрещане на зимата. Още на следващия ден те ще бъдат проверени дали разполагат с необходимата техника и със запаси от луга и пясък. Ако не са готови, ще бъдат санкционирани, каза министър Павлова.

Тя посочи, че проблем е забавеното обявяване на процедурите за избор на фирми да зимната поддръжка на пътищата. За да се избегне очертаващата се критична ситуация в края на зимата, през следващата седмица АПИ ще сключи временни договори с фирми по места, докато се подпишат постоянните четиригодишни контракти.

Само седем са подготвените области

Преди пресконференцията Павлова  показа пред Нова телевизия карта с подготвените, неподготвените и не напълно готовите за зимата области.

Само седем са подготвените за зимата области и това са Видин, Монтана, Враца, Кърджали, Добрич, Велико Търново, Силистра.

Софийска област, Перник, Плевен, Стара Загора и Смолян не са подготвени за зимата.

Областите, които не са напълно готови са Пловдив, Благоевград, Бургас, Варна, Хасково и др.

По-късно министърът на регионалното развитие и благоустройството обясни, че ситуацията по пътищата през зимата се усложнява и заради законово изисквани АПИ да чисти и пътищата и в населените места, което преди е било задължение на общините. Надявам се да се подпишат договори с фирми, които чистят и в градски условия, каза Павлова и добави, че проблеми има в Смолян, Пловдив и в Габрово.

Техника ще покрива 300 рискови точки до шест часа след предупреждение за сняг  

Министърът обясни, че тази зима се въвежда изискване към снегопочистващите фирми до шест часа след предупреждение за сняг, да са изпратили техниката си към 300 рискови точки по цялата пътна мрежа, която е дълга 20 хиляди километра. Преди няколко седмици, когато падна първият сняг, се създаде рискова обстановка заради недостатъчна готовност на фирмите, обясни Павлова. Тя допълни още, че МВР също ще бъде предупреждавано преди снеговалежи, за да подсигури придвижването на снегорините към рисковите точки.

"Преди сезона най-критично е състоянието на магистралите "Люлин" и "Струма". Там ситуацията е много притеснителна - от необходими 5 хил. тона сол, има едва 20 тона. При необходимост да има 70 тона химикали за обработване, има нула. От необходими 66 машини за почистване, имаме четири”, посочи Павлова.

От нужните 233 хиляди тона пясък има 142 хиляди тона, от нужните 8000 тона луга има 3700 тона, от необходимите 3100 оборудвани машини сега са готови около 2300, обясни Лазар Лазаров. Според него това не е голям проблем, защото фирмите за поддръжка се занимават и със строителни дейности. Оборудването на машините с гребла и кошове става много бързо и няма да създаде проблеми, каза шефът на АПИ.

Към настоящия момент в складовете на АПИ в страната има 75 хиляди тона сол, като по опорните пунктове в страната са доставени около 55 хиляди тона. Тези количества ще бъдат достатъчни при началото на зимата, но при по-тежка зима те няма да стигнат и затова фирмите са предупредени и трябва да имат договори за доставка, обясни Лазар Лазаров.

"Парите за зимно почистване са изхарчени през лятото, уж за изрязване на храсти. Затова сега пътищата не са подготвени, особено проходите в страната", каза Лиляна Павлова. По думите ѝ за рязане на храсти са изхарчени 10 милиона лева. Ако тези пари бяха инвестирани в проходите и магистралите, щяхме да сме подготвени за зимата,допълни регионалният министър.

Затапване на проходи с интертни материали през зимата

Лазаров обясни още, че затворените целогодишно проходи Етрополе - Златица и Върбишкият проход,  ще се "затапят" с големи купчини инертни материали, за да не може в тях да навлизат никакви автомобили. Мерките се вземат, за да не се заблуждават чуждестранните шофьори, които водени ог джипиес системите влизат в проходите и при зимна обстановка изваждането им е трудно.

През голяма част от годината повечето от старопланинските проходи са реално затворени, за зимата ще се затворят Троян -Кърнаре и Дюлинският проход, защото са с висока надморска височина, пада много сняг и трудно се чисти, обясни пътният шеф.

От МВР обявиха, че ще засилят контрола за зимните гуми на автомобилите, особено на тировете. На ден през магистрала минават по 20 хиляди автомобили и аварията само един неподготовен за зимата автомобил може да образува дълги задръствания, каза Николай Николов. Той допълни, че тази зима ведомството му вече е доставило т.нар. моторни шейни за планинските махали и отдалечените населени места, където често има възрастни и болни хора, някои от тях и на хемодиализа, нуждаещи се от спешна помощ.

Затова съвместно с БЧК и лекарски екипи се готвим да реагираме при тежки ситуации. Ще бъде засилен контролът и на границите и колите, които влизат в страната без да са подготвени, ще бъдат оставяни на паркинги до нормализиране на ситуацията, посочиха от агенция "Автомобилна администрация".

Споделяне
Още по темата
Още от България

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?