Скандалът с манипулираните газови емисии на "Фолксваген" се разраства

Европа също е засегната, шефът на концерна подаде оставка и ще вземе над 28 млн. евро пенсия

Фолксваген, паркиран пред централата във Волфсбург

Немският автомобилен гигант "Фолксваген" ( Volkswagen) е извършвал манипулации с данните за отделяните от дизеловите двигатели вредни газови емисии не само с продаваните в САЩ коли, но и в Европа. Това заяви германският министър на транспорта Александър Добринд в четвъртък. Предишния ден шефът на концерна Мартин Винтеркорн все пак подаде оставка заради разразилия се скандал с обвинението на Агенцията за защита на околната среда на САЩ, че "Фолксваген" използва софтуер, който манипулира от доста години показанията за вредните газови емисии на произвежданите дизелови автомобили.

"Ние сме информирани, че и в Европа автомобилите на "Фолксваген" с 1.6 и 2-литрови дизелови двигатели са засегнати от манипулациите, за които се говори през последните дни, каза Домбринд пред репортери, цитиран от агенция Ройтерс. Не е ясно колко от общо около 11 милиона моторни превозни средства на компанията в Европа са засегнати от тези манипулации.

Добринд също така каза, че ще бъдат проведени тестове на случаен принцип и с автомобили на останалите производители. Съгласни сме, че през следващите месеци трябва да има нови емисионни тестове в Европа. Те ще бъдат провеждани на пътя, а не в лабораторни условия, подчерта германският транспортен министър.

Ясно е, че Федералната служба за автомобилно движение няма да се концентрира специално върху моделите на "Фолксваген", но също така ще извършва случайни тестове на превозни средства, направени от други производители на автомобили, каза той.

По-рано пред деня списанието "АутоБилд" (Auto Bild) пък съобщи, че и модел на компанията БМВ с дизелов двигател (BMW X3 xDrive 20d sport) отделя вредни газови емисии, които са значително над позволените норми в Европа при стандартни тестови условия. Според изданието емисиите на азотен оксид надвишават 11 пъти позволените европейски нива.

От БМВ побързаха да обявят, че не са манипулирали тестовите резултати. В БМВ Груп няма специфични дейности или технически разпоредби, които да влияят на записаните емисии с вредни газове по време на тестови изпитания, заяви говорител на компанията. Системите за третиране на отработените газове на автомобилите на компанията са активни – без значение дали на изпитателен стенд или на пътя, добави той.

Въпреки това акциите на БВМ се сринаха с 8.8%, а акциите на "Фолксваген", които откриха търговията на Франкфуртската борса с ръст, в крайна сметка отбелязаха 2 процента спад.

Заради разкритието на американската Агенция по околна среда, "Фолксваген" бе принудена да спре от продажба в САЩ някои от своите марки дизелови автомобили.

Бордът на директорите на немската компания ще се срещне в петък, за да избере наследник на досегашния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, който заради това, че напусна доброволно поста си, най-вероятно ще получи пенсия от над 28 милиона евро.

Тъй като не се стигна до уволнението му, той може да получи и пълната си заплата за две години, пише агенция Блумбърг.

Говорителят на германския автомобилен производител Клаус-Петер Тийман отказа да коментира каква сума като компенсация ще получи Винтеркорн, който е начело на "Фолксваген" от 2007 г. Според твърденията на компанията тъй не е бил наясно с извършваните манипулации,

Според германското издание "Билд", заради скандала двама от най-високопоставените инженери в структурата на корпорацията "Фолксваген" ще бъдат принудени да подадат оставки в опит за овладяване на кризата с дизеловите емисии

Улрих Хакенберг, отговарящ за проучванията и разработките в "Ауди" и дългогодишен ръководител на бранда, притежаван от "Фолксваген", както и директорът за двигателите на "Порше" Волфганг Хац ще бъдат отстранени от постовете си на срещата на Управителния съвет на корпорацията в петък, твърди изданието.

Засега няма официална реакция от двете автомобилни компании.

Очакванията са, че грандиозният скандал може да засегне негативно не само икономиката на Германия, но да удари сериозно и цялата световна автомобилна индустрия, тъй като вероятно ще доведе до всеобхватно разследване на контрола върху вредните газови емисии, предполагат редица анализатори.

Споделяне
Още по темата
  • 25 септември 2015
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?