Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Скандалът за авторските права в БНР се разрасна

Рашидов призова "Музикаутор" да не действа силово, организацията заяви, че досега държавното радио плащало четири пъти по-малко от частните

9 коментара
Снимка: БГНЕС

Спорът между Българското национално радио и организацията за защита на авторските права на музикантите "Музиаутор" относно повишените драстично такси, изисквани от радиото, вместо да тръгне да се разрешава, както призова министърът на културага Вежди Рашидов, всъщност се разрасна.

Заради утроената тарифа за авторски музикални права, от БНР заявиха в последния работен ден на 2016 г., че прекратяват излъчването на съвременна музика и ще пускат само класическа музика, джаз и фолклор, тъй като бюджетът им не може да покрие исканите от "Музикаутор" суми. Радиото било склонно да плащат повече, но само с 20 на сто, защото в противен случай не би могло да се издържа нормално.

Министерството на културата призова във вторник организацията за защита на авторските права "Музикаутор" да не действа силово спрямо Българското национално радио с едностранното прекратяване на договора за излъчване на съвременна музика и двете страни да намерят консенсус. Ведомството също така посочва, че не е утвърдило увеличения трикратно от "Музикаутор" размер на възнагражденията за авторски права, каквато е законовата процедура.

От "Музикаутор" на свой ред отвърнаха, че БНР се ползвало с четири пъти по-добри условия за ползването на над 14 000 000 музикални произведения от цял свят в сравнение с частните радиа и трябвало обществените и частните медии да се третират еднакво.

През последните пет години радиото заплащало 1 процент от държавната си субсидия и 4.55 процента върху приходите си от реклама за авторските права. За сравнение румънското национално радио плащано 3.25 на сто от държавната субсидия за авторски права, в Естония тарифата била 4.5 процента от субсидията, в Италия - 5 на сто, в Гърция – 2.2 процента, в Испания – 3.6 на сто, Дания – 3.5 процента и т.н.

Затова и с Асоциацията на радиостанциите АБРО била договорена тарифата и внесена за одобрение в Министерството на културата. От "Музикаутор" посочват, че предложеният от тях модел за постепенно покачване на авторските възнаграждения за период от 3-4 години до постигане на 4.4 на сто от приходите бил балансиран. Организацията допълни, че още в началото на юни 2016 г. е изплатило покана за преговори с БНР, и втора – в края на юни, и били проведени три срещи по въпроса. Едва на 27 декември обаче радиото изпратило финансовата си оферта, която била далеч от обсъжданото на срещите.

От Министерството на културата също призоваха във вторник двете страни да се разберат и дадоха подробности около процедурата по договарянето на плащанията на авторските права за музикалните произведения.

Ведомството обясни, че от "Музиаутор" са внесли в началото на ноември 2016 г. заявление за утвърждаване на размери на възнагражденията, дължими от Българското национално радио и още тогава от министерството обърнали на организацията внимание, че трябва да се съобразят със становището на обществената медия по въпроса и да преразгледат предложението си за увеличаване на тарифата и поясняващите го мотивирана методика и икономическа обосновка.

Министерството на културата цитира и решение на Административен съд – София от юли 2013 г., според което заявлението на "Музикаутор“ следва да бъде обсъдено с организацията, явяваща се представителна за съответните начини на използване – АБРО, както и с БНР, а в случай че не се представи доказателство за това, производството по одобряването на новите тарифи да бъде прекратено. Точно това направило и ведомството.

В писмо до "Музикаутор" министърът на културата Вежди Рашидов сега пише, че разрешаването на спора между организацията за защита на авторските права и БНР "следва и може да бъде постигнато по пътя на съвместни разговори, преговори, медиация и всички други способи за контакт с представители на радиото, а не бива да бъде търсено чрез силово налагане на разрешение по административен ред".

"Дори да бъде издадена заповед за утвърждаване на размерите на възнагражденията в предложения вариант, ако противоречията не са преодолени, прилагането на тази заповед би било обект на атаки и оспорвания и не би довело до целения резултат", пише още Рашидов и припомня, че целта на Закона за авторското право и сродните му права е постигане на баланс между интересите на правоносителите и ползвателите, а това с административен акт не може да се постигне.

Министърът коментира още, че "подобни конфликти не намират позитивно разрешение по административен път и обратното – при наличие на позитивен и конструктивен диалог конфликти не възникват". Той дава като пример позитивно решение тарифата за възнагражденията при публично изпълнение на музика, включена във филми, показвани на публични места, както и за използване на музика преди, по време и след прожекциите.

"Във връзка с казаното, в 14-дневен срок от получаването на настоящото, очакваме становището Ви по него или коригиран вариант на предложението за размери на възнагражденията и приложените към него методика и икономическа обосновка. В случай, че счетете че срокът е недостатъчен за провеждане на разговори с БНР и постигане на консенсус по спорните въпроси, моля да ни уведомите за това с оглед удължаването му или спиране на производството", завършва писмото си Рашидов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Дядо ми Петър
    #9

    "Скандалът за авторските права в БНР се разрасна" Кеф! Сега музиката може да се слуша!

  2. Гана
    #8

    Защо никоя медия не казва истината за скандала? Който не е слушал БНР, на него не му е идвало да се гръмне от слушане на изпълнители от продуцентската къща на Графа. Защо никой не споменава факта, че в БНР работят хорица, които срещу скромно заплащане приоритетно пускат в ефир подбрани парчета, пък било то и неслушаеми. Крайно време беше от Мюзикаутор да потърсят сметка, защото за една държавна медия такова поведение е подсъдно. Странно само защо и самите те не казват истината за скандала... Нищо, има добросъвестни граждани за тази цел.

  3. daskal
    #7

    Само класика, джаз и фолклор! Какво по-хубаво? Там има безкраен избор от целия свят. Ще си слушам БНР с още по-голям кеф.

  4. В и К
    #6
  5. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
    #5
  6. [quote#3:"Петър Николов"]За никого не е тайна „експериментът“ на Данчо Караджов, фронтмен на „Сигнал“, който получава 23лв хонорар от Мюзикаутор за авторските права на концерт с музика на „Сигнал“, за който заплатените авторски права всъщност възлизат на стойност 3000лв. или 5% от себестойността на авторският им труд.[/quote]

  7. Доналд Дък
    #3

    Напълно нормално е на всеки положил труд да му се заплати адекватно възнаграждение. Който не може да плаща да спре да излъчва. Слушателите имат възможност да избират и няма да останат без музика.

  8. В и К
    #2

    Мюзикаутор и профон дължат на обществото огромни данъци за производствен шум във вид на музика, която никога не бихме слушали, но сме принудени да го направим, когато пазаруваме, отидем на заведение и т.н.

  9. Слушам БНР! Класическата и джаз музиката по БНР е 100 пъти по-хубава от оная скъпо платена боза! Рекетьорите и монополистите -ВЪН!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.