Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Скандалният търг през Кресна събра 12 кандидати

Шефът на горското е уволнен, а фирмата с незаконните сондажи – глобена с 15 000 лв.

1 коментар
Скандалният търг през Кресна събра 12 кандидати

Общо 12 оферти бяха подадени в скандалния търг за част от пътя през Креснеското дефиле на магистрала "Струма" (лот 3.2.2) с индикативна стойност от над 430 млн. л.в без ДДС. Всички големи български строителни компании, както и няколко чужди, подадоха предложения.

Над обществената поръчка беше хвърлена сянка на съмнения заради незаконно проучване на трасето – прокарани горски пътища и сондажи без разрешение на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Отговорността беше поета от "Пътпроект 2000" с обяснението за по-точни парцеларни планове за отчуждителните процедури. От компанията пред бТВ твърдяха, че ще участват в търга, но не фигурират сред кандидатите.

В деня на отваряне на офертите директорът на "Държавно горско стопанство Кресна" инж. Димитър Терзиев беше уволнен, заради бездействието му довело до прокарването на временните пътища и сондажи. Това съобщиха от Югозападното държавно предприятие, на чието подчинение е горското в Кресна. На "Пътпроект 2000" е наложена санкция от 15 000 лв., а за случая беше сезирана и прокуратурата.

Участъкът между Кресна и Крупник на магистрала "Струма" е с дължина 24 км. Това е платното в посока от Кулата за София, което ще преминава източно от Кресненското дефиле по ново трасе. Участъкът е разделен на два лота, като в края на миналата седмица бяха отворени офертите за другата част от пътя.

Някои от обединенията са същите, както в търга за лот 3.2.1. Всички големи български строителни компании отново участват, както и няколко чужди, предимно от Турция.

Новото е, че при този търг специализираната в тунелното строителство "Евро Алианс Тунели" играе с "Иса 2000" и "Автомагистрали Черно море" (които са част от обединението, което строи 16 км от магистрала "Хемус" до Търговище). В другия търг "Евро Алианс" участва с "Хидрострой" на Велико Желев, която този път не е сред кандидатите.

ГБС, които участват самостоятелно в другия търг, сега си партнират с португалската "ЕПОС-Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас" АД (EPOS – Empresa Portuguesa de Obras Subterrâneas).

Има и три самостоятелни участника. Единият е азербейджанската "Аккорд строително промишлена инвестиционна корпорация", която подаде оферта и в поръчката за проектиране и строителство на единия лот от четирилентовия скоростен път между Мездра и Ботевград. Другите два кандидата, които играят сами, са турските "Дженгиз" и "Колин". Наскоро "Дженгиз" спечели и големия жп търг за най-сложния участък между Елин Пелин и Костенец.

Кандидатите по реда на отварянето на офертите:

1. Обединение "Кресна" с участници "ИСА 2000" ЕООД, "Евро Алианс Тунели" ЕАД и "Автомагистрали Черно море" АД

2. "Аккорд строително промишлена инвестиционна корпорация" АД

3. ДЗЗД "АМ Струма-3.2.2" с участници "ГБС-Инфраструктурно строителство" АД, "ЕПОС-Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас" АД (Португалия) и "Главболгарстрой Интернешънал" АД

4. "Дженгиз Иншаат Санайи ве Тиджарет Аноним Ширкети" АД

5. ДЗЗД "Южен коридор 3.2.2" с участници "Доуш Иншаат ве Тиджарет" АД, "Автомагистрали Хемус" АД и "Трансконсулт-22" ООД

6. Обединение "Геопът Струма 3.2.2" с участници "Геострой" АД, "Пътстрой-92" АД, "Биас-М" ЕООД и "Илия Бурда" ЕООД

7. "Колин Иншаат Туризъм Санайи ве Тиджарет" АД

8. ДЗЗД "Европейски пътища 3.2.2" с участници "Джи Пи Груп" АД и "Логистика 21" ЕООД

9. Консорциум "ИнтерБГ", с участници "ПСТ Груп" ЕАД, частно акционерно дружество "Строителна асоциация Интербудмонтаж", "БГ ленд кънстракшън" АД и "Копекс и Ко" ЕООД

10. "ТТБГ 3.2.2." ДЗЗД с участници "Тодини Конструкциони Дженерале С.П.А." и "Тодини България" ООД

11. Обединение "АМ Струма Югозапад" с участници "Трейс Груп Холд" АД и "Алве Консулт" ЕООД

12. ДЗЗД "Европейски пътища 3.2.2" с участници "Европейски пътища" АД, "Грома Холд" ЕООД, "Водно строителство – Благоевград" АД, "Вахостав-СК" а.с., "Пътпроект" ЕООД, "Рутекс" ООД и "Метропроект Прага" АД

Участък с четири тунела и обход на Кресна

Дължината на лот 3.2.2 е с дължина 10.4 км. В него е включен и обходният път на Кресна (5.5 км). При обхода на града ще бъде изградена и площадка за отдих, която ще бъде с ток, вода и канализация. От нея ще има и връзка с град Кресна.

В този участък ще бъдат построени четири тунела - "Тисата" (171 м), "Света Неделя" (1.3 км), тунел "Кресна 1" (358 м) и "Кресна 2" (230 м). Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т. н.

В участъка ще има 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и 9 надлези и подлези.

Чрез пътен възел "Кресна" ще се осигурява достъпа в посока Кулата, София и първокласния път I-1.

Индикативната стойност на обществената поръчка е над 430.5 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е над четири години - 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство.

Проектът се финансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. Шансовете обектът да бъде завършен до финансовото приключване на програмния период през 2023 г. изглеждат илюзорни.

Уволнения и наказания в горското

Междувременно стана ясно, че директорът на горското стопанство в Кресна инж. Димитър Терзиев е уволнен заради бездействие, довело до тежки нарушения в държавните горски територии, като по-конкретно става дума за сондажи в района на въпросния лот 3.2.2.

Договорът за управление на инж. Терзиев е прекратен едностранно и без предизвестие от директора на Югозападното държавно предприятие инж. Дамян Дамянов, се казва в официално съобщение на държавната компания

В него е посочено, че на служителите на териториално поделение "ДГС Кресна", изпълняващи длъжността зам.-директор, старши лесничеи и горски надзиратели, допуснали нарушенията, ще бъдат наложени дисциплинарни наказания по Кодекса на труда.

Разследване на Антикорупционния фонд и бТВ показа, че строители правят проучвания на бъдещото трасе от Кресна до Крупник (участъка в посока София), преди изобщо да са подадени оферти по обществената поръчка. Хора, работещи в района, твърдяха, че фирмите, които работят, са ГБС или "Геострой", но и двете компании категорично отрекоха.

Отговорност пое проектантската фирма "Пътпроект – 2000", която изработва разширен идеен проект на трасето през Кресненското дефиле. Фирмата не е уведомила стопанина на гората за сондажите и с тежка техника е разширила над 2.7 км съществуващи пътища и е прокарала близо 4 км нови. Връчен ѝ е акт за нарушение и е наложена глоба от 15 000 лв. Сезирани са районната прокуратура в Сандански и окръжната прокуратура в Благоевград за самоуправство, се казва в съобщението на Югозападното държавно предприятие.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Иван 25
    #1

    И какво точно е скандалното на самия търг? Или по-важното е да се плюе по всичко?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.