Скъсаните на психотест кандидати за професионални шофьори са намалели със 70% през последните пет години, като в същото време техният брой е нараснал повече от два пъти. Това става ясно от отговора на министъра на транспорта Ивайло Московски до депутата от Реформаторския блок Настимир Ананиев. http://www.parliament.bg/pub/PK/225230654-06-929.pdf
Това поражда съмнения в отстраненото за корупция ръководство на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".
През 2011 г. 27 594 кандидати за професионални шофьори – водачи на тирове, камиони, автобуси, тролейбуси са минали психотест, за да получат книжка. От тях 5948 са се оказали психически непригодни.
През 2015 г. кандидатите за професионални шофьори нараства на 61 615, но скъсаните са едва 1791, е посочено в отговора на Московски.
Подобна е картината и при явилите се на психотест водачи на леки автомобили, които са били с отнети права зад волана заради различни пътни нарушения и инциденти. При тях скъсаните на психотеста нарушители намаляват с 76%, но при спад на кандидатите с 26 на сто.
През 2011 г. от 9209 шофьори, явили се на психотест за да седнат отново зад волана, 4029 не са го издържали. През 2015 г. са се явили на психотест 6885 водачи на автомобили, като само 979 са били скъсани.
Данните са на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", чийто директор Цветелин Цветанов беше арестуван за корупция преди два месеца.
Междувременно представители на автомобилния бранш поискаха държавата да излезе от бизнеса с шофьорски книжки и контролът по придобиване на правоспособност да бъде оставен в частни ръце. Това обявиха от Съюза на българските автомобилисти, Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) и Асоциацията за обучение в транспорта.
Те събират подписка в бранша в подкрепа на искането, която ще изпратят на премиера Бойко Борисов и до Европейската комисия.
Около 5000 – 6000 са инструкторите у нас, но малко от тях работят в специализирани за целта и стопански обособени центрове. Останалите са в сивия сектор, който съставлява огромна част и именно от там излизали не добре обучени шофьори, твърдят от трите организации.
По думите на председателя на АКАБ Красимир Георгиев Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) е въвела тотална диктатура, като масово закрива техните кабинети в страната и насочва изпитите за придобиване на шофьорски права в своите офиси.
"Според "Автомобилна администрация" единствената причина да има корупция е помещението, в което се извършва изпитът. Не техният служител, който го провежда, не нормативната уредба, създадена от самите тях", коментира Георгиев.
Според него в над 50% от областите в страната няма одобрени учебни центрове и изпитите се правят в ИААА. Именно служителите на агенцията въртят корупционни схеми, срещу което са подавани стотици жалби, останали без отговор, каза Георгиев. Той определи агенцията като "непристъпна крепост".
Инструкторите попитаха "ако приемем, че ние сме корумпираните и даваме, защо другите, като са високоморални и честни, взимат".
Според представителите на трите организации корупция има не само в изпитите по теория, но и в практическия при кормуването, където е дори по-голяма.
Въведените видеонаблюдение, таблети и неприсъствието на инструктор в учебната зала не са спрели купуването на изпитите, констатира Красимир Георгиев.
По думите му през последните няколко години липсва всякакъв контакт между браншовите организации и контролните органи в лицето на Министерството на транспорта и ИА "Автомобилна администрация". Отказвал им среща и министърът на транспорта Ивайло Московски.
Георгиев прогнозира, че ако нещата не се променят, след две години "няма да говорим за двама, трима, петима убити на ден, а към тези цифри ще има прибавена поне по една нула".
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
0 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.