Скопие започва строежа на жп линията към България

Засега са осигурени пари само за един от общо три участъка за проекта, който се прави трети век

Скопие започва строежа на жп линията към България

Скопие започва строежа на железопътната линия към България в неделя, съобщи македонският вестник "Вечер".

 

Проектът за изграждането на жп линията София – Скопие датира от 1897 г., като от българска страна пътят до границата с Македония при Деве баир е построен в средата на миналия век. От тогава се чака изграждането на жп линията от Куманово до българската граница. 

 

"Вечер" отбелязва, че този проект е най-старият от създаването на македонската държава през 1991 г. и чака реализация вече 20 години.

 

Към момента обаче са осигурени средства само за изграждането на 31-километровия участък от Куманово до Беляковце в размер на 46.4 млн. евро са осигурени от Европейската банка за възстановяване и развитие. Изпълнител на строителните работи по реконструкцията на отсечката е германската компания "Вибе".

 

За другите две отсечки - от Беляковце до Крива Паланка (34 км) и от Крива Паланка до Деве Баир (24 км) в министерството на транспорта на Македония са започнали подготовка на документацията и действия за осигуряване на средства.

 

И България се подготвя за железопътното свързване с Македония, пише "Вечер". Вестникът припомня, че министрите на външните работи на двете страни Кристиан Вигенин и Никола Попоски са поискали в писмо, изпратено до еврокомисаря по разширяването Щефан Фюле и еврокомисаря по регионалната политика Йоханес Хан, финансова подкрепа от Брюксел за реализацията на експресната железопътна линия между София и Скопие.

 

Това обаче се разминава с официално обявените планове на правителството на Пламен Орешарски. Изграждането на жп коридора не е включено за финансиране в оперативна програма "Транспорт". Жп връзката не е и в списъка по новия инструмент "Свързана Европа" в Споразумението за партньорство между България и ЕС, от където също би могла да получи пари. По програмата за трансгранично сътрудничество пък не е предвидено финансиране на големи инфраструктурни проекти.

 

В същото време за модернизирането на жп участъка от Радомир до Гюешево беше разработен идеен проект по оперативна програма "Транспорт" през 2011 г., като плановете на правителството на ГЕРБ бяха реализацията му да започне през 2014 г. със средства от новия програмен период.

 

Прогнозната стойност на строителството на 72-километровия български участък е 888 млн. лв. Това е близо пет пъти оскъпяване на проекта спрямо прогнозите от началото на 2001 г., когато оценката беше 100 млн. долара.

 

Причината за рязкото поскъпване на модернизацията на жп линията е заради планираните общо 13 тунела, най-дългият от които е 15 км. В момента най-дългият действащ жп тунел у нас е 5.8 км по подбалканската линия при Козница строен през далечната 1952 г. по време на бригадирското движение.

 

Въпреки, че жп линията София – Скопие се строи - поне на хартия - вече трети век, малко вероятно е това да се случи и през този заради грандоманските амбиции на жепейците и несъгласуваността на проекта между трите държави, през които минава европейският пътен коридор 8 – България, Македония и Албания, смятат пътни експерти.

Споделяне
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?