Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Скоростен път, а не магистрала, през Кресненското дефиле

Според строители забавянето на проекта рискува да не бъде изпълнен в срок

7 коментара
Снимка: БГНЕС

Скоростен път, а не магистрала, ще мине през Кресненското дефиле по трасето на "Струма". Проектната скорост е 80 км/час, но при хубаво време ще може да се кара и с максимално разрешените по закон 110 км/час. Това става ясно от публикуваните документи на Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" по идейния проект за най-сложния участък от автомагистралата.

Вместо дългия тунел от над 15 км ще има мостове и тунели. Все още не са окончателно готови разчетите колко ще струва изграждането на 25-километровото трасе, но изчисленията към момента сочат около 600 млн. лв., коментираха експерти, участвали в изготвянето на проекта пред Mediapool.

Това е двойно по-евтино спрямо предварително обявената цена за прокопаването на тунела от около 600 млн. евро от министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова. Тя беше обещала до края на 2015 г. той да бъде представен публично, но това все още не е факт.

Така в сряда Камарата на строителите ще даде гласност на напредъка по изготвянето на алтернативния вариант и ще предупреди за рисковете пред реализацията на проекта. Ако правителството не побърза със сроковете, има риск обектът да не може да бъде изпълнен до края на този програмен период, предупреждават от камарата.

Доизграждането на магистрала "Струма" се финансира от оперативна програма "Транспорт" и крайният срок за приключването ѝ е 2023 г. Освен това се чака да мине поръчката за трасето през Кресненското дефиле, за да се види дали ще се освободят средства за реализирането на други магистрални участъци с европейски средства.

Алтернативният 25-километров скоростен път

Алтернативният 25-километров скоростен път започва при село Крупник и свършва южно от град Кресна. Той ще има две пътни платна с по две ленти за движение с проектна скорост от 80 км/час.

За да се опази максимално околната среда и да се намалят нужните средства, сега съществуващия път ще се използва за движение в едната посока на магистралата. На места двете ленти за движение са на различно ниво една от друга, като това става с изграждането на мостове и виадукти. Така се избягва преминаването на автомобили през защитената местност "Кресненско дефиле".

Общо по трасето е заложено изграждането на пет нови тунела с по две тръби, плюс още два нови тунела по една тръба, тъй като се използват съществуващите два тунела в момента. Всички тунели са с дължина под 400 метра.

Трасето на лявото платно следва съществуващия път, като ползва моста на река Струма и жп линията. В участъка от км 379+900 до км 380+800 и от км 381+000 до км 381+500 се напуска съществуващия път, като с четири моста и три тунела се минава по ново трасе, осигуряващо проектната скорост. След това се ползва отново съществуващия път и съществуващите мостове и тунела, а от км 382+565 до км 382+735 се предвижда нов тунел. След това движението става отново по съществуващия път, като на още две места ще има нови тунели.

Дясно пътно платно се развива вдясно от съществуващия път и е изцяло по нов терен, като следва ситуационно лявото, а в отделни случаи се отдалечава от него. В нивелетно отношение често е на второ, по-високо ниво от лявото, в изкоп или в тунел.

Началото на участъка е на около 2.5 км преди Кресна, като се напуска съществуващия път по левия бряг на Струма се премоства реката, а при км 394 отново се минава над Струма, главния път I-1 и жп линията "София – Кулата". След това е предвидено изграждането на нов тунел, като след него се пресича река Влахинска и трасето обхожда от североизток и изток град Кресна.

Алтернативният идеен проект е изработен от обединение "Лот 3.2 Проект", в което влизат "Пътпроект 2000", "Биас – М", "Геотехника – АБС", "Бондис" и "Свеко Енергопроект". Той струваше около 1 млн. лв.

Причините за отказа от дългия тунел

Първоначалният проект предвиждаше в отсечката между Благоевград и Сандански да има два тунела – мегасъоръжение от 15.4 км, което щеше да бъде най-големия шосеен тунел в Европа и по-малък от 2 км при село Железница, който остава и в момента тече поръчката за избор на изпълнител.

Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" обаче не одобри изграждането на дългия тунел заради редица проблеми, които може сериозно да увредят природата в защитената местност.

Прокопаването на дългия тунел е свързано с големи обеми изкопни работи, които по предварителни разчети ще достигнат близо 6 млн. куб. метра. Те трябва да се складират в някакви депа. Отделно ще трябва да се прокарват временни пътища, което ще унищожи част от природата.

По време на строителството, което се очаква да бъде 6 – 7 години, трафикът на тежки камиони през дефилето ще се увеличи с една четвърт, което може да нанесе щети на природата.

Освен това са нужни поне три междинни достъпа за прокопаване на тунела, за да може да бъде изпълнен в рамките на програмния период. Това ще създаде още по-големи проблеми на трафика, свързани с безопасното излизане на тежката техника на съществуващия главен път.

Друг аргумент за отказване от тунела е преминаването му през най-сеизмично активната зона в страната. Направените допълнителни геоложки проучвания и експертизи са показали, че разломните зони и направленията им са по-неблагоприятни от очакваното, е посочено в мотивите на НКСИП.

Освен това от геоложките проучвания е било установено още, че дренажните води от тунела ще бъдат около 11 000 куб.м дневно. Това освен чисто технически проблем е и екологичен, защото ще доведе до осушаване на защитена местност "Тисата" на повърхността, както и при вливането на водите в река Струма.

С приемането на новото ръководство за изготвяне на анализи "разходи-ползи" на Европейската комисия за обосновка на големи инвестиционни проекти за финансиране икономическата цена на времето е силно намалена. Това прави проектът за изграждане на магистрала "Струма" с тунел икономически неефективен, а икономически неефективни проекти не могат да получат финансиране от Брюксел, посочват от НКСИП.

Всички тези заключения са подкрепени от няколко експертизи, направени от БАН, сеизмолози и международни.

На ход сега е правителството да вземе решение и да пусне поръчките, защото времето изтича.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dsc
    #7

    още две смехотворни лъжи- че трасето щяло да бъде най-дългото в европа- тунелът лердал в норвегия примерно е 24 километра- тунелът под ламанша колко е според вас? щял да стурва 600 млн. евро- пълна глупост- проекта за поръчката е бил с пределна стойност 125 млн евро. а "Лердал" е излязъл 120 млн. евро за 24 километра, което е по 5 млн. евро на км. за сравнение- проекта на Прасето струва по 24 млн лева/км. ако се разбие на цялата дължина, но ще бъде построено само едно платно- тоест- излиза по 48

  2. dsc
    #6

    цитат от лиляна павлова:"ако не бъде построена магистрала струма, пари няма да бъдат отпуснати от европейските фондове" разбирайте- за скоростен път европа пари не дава, парите ще бъдт измъкнати от вашите джобове, защото пеевски и божков не могат да вземат от европа- нямат техника и финанси да постровт 15 км. тунел. но виж- от нашите пари могат да вземат и още как- по 100 млн. лева на километър!значи германците и французите са тъпи, казват-даваме ви пари за тунел, ние обаче сме по умни- не ви щем парите- ще си дадем нашите пари на олигарсите ни да ни построят второкласен път с четири ленти с 200% печалба.

  3. dsc
    #5

    експертизи на бан добре, но едва ли прасето е платил и международни. а тези от БАН феодалните старци явно са с бизнес уклон, защото са "пропуснали" да отбележат в "експертизите" си, че при "алтернативния' им проект същите земни маси и подпочвени води ще бъдат отклонени, само че този път наистина "на повърхността" и тогава вече поправяне няма.най ме разсмя това за временните пътища, междинните изходи, трафика на тежки камиони. именно тези три неща се избягват само и единствено чрез дълъг тунел, който ще изведе всичко това извън дефилето.смях през плач- прасето, черепа и компания ще изяде и кресненското дефиле

  4. dsc
    #4

    прасето и черепа нямат машини за голям тунел и не искат да дадат проекта на чужди компании. от десет реки вода ще докарат, само и само да няма тунел. без тунел- няма магистрала, а природата ще бъде скапана, защото ще се срине цялото дефиле, за да се разшири, ще се лее бетон за виадукти и накрая ще излезе по-скъпо, отколкото тунела. липсата на тунел води до замърсяване на въздуха, шумово замърсяване, унищожване на местообитания, отклоняване на реката, взривяване на огромни скални маси, промяна на

  5. Косьо Генчев
    #3

    Е много неграмотно написан репортаж! От всичко това се разбира, че се харчат пари "с чували", без да има някаква обосновка за това. Като разделите числото 600 млн. лв. на 25 км се получава 24 млн./км. Това е ужасна величина (за който разбира нещо малко)! Целият ужас, който тресе държавата ни и който ужас наричаме корупция, идва от т.н. "управляващи", за които милиончетата вече не значат нищо. Най-отговорно написвам тук: Няма такива цени формирани в България, въз основа на фактическите цени на материали, труд и механизация. Лъжат ни непрекъснато, начело с изключително корумпирания и необразован Бойко Борисов!

  6. Десен бесен
    #2

    Я направете направо третокласен път за 1 млрд. ойро и го дайте на Шиши, Божков и Трейс.

  7. Коментарът е изтрит в 08:25 на 3 февруари 2016 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.