Скоростно са избрани български строители за 60 км от магистрала "Хемус"

Обединения начело с Валентин Златев и Делян Пеевски ще вземат поръчките след разрешение от парламента

Държава избра скоростно български строители да изградят магистрала "Хемус" до разклона за Плевен/Ловеч, каквито бяха първоначалните очаквания. Двете отсечки ще се строят от обединения, водени от фирми, свързани с шефа на "Лукойл България" Валентин Златев и на депутата от ДПС Делян Пеевски.

Това ще стане при условие, че няма обжалване на процедурата и след разрешение на парламента, който трябва да одобри близо двойното поскъпване на аутобана спрямо прогнозната цена на кабинета.

Ако всичко това се случи, близо 60-километровата отсечка между Ябланица и разклона за Плевен/Ловеч ще излезе с цена от близо 7 млн. евро за километър. Така българските магистрали, които след пускането им в експлоатация обикновено дават дефекти, вече ще се строят на средните за Европа цени.

Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова потвърди отново в понеделник решимостта на правителството да построи магистрала "Хемус" до Велико Търново, като от там пътят да завива в посока Русе.

Тези обекти са сред основните пътни приоритети на правителството заедно с довършването на Западната дъга и Северната скоростна тангента на София, поетапното изграждане на магистралата София – Калотина и скоростния път София – Видин, каза Павлова при представянето на новите по-скъпи винетки за 2016 г.

Правителството ще търси подкрепата на парламента за реализацията на магистрала "Хемус", повтори отново Павлова. Двете основни причина за това са, че изграждането на аутобана ще бъде извън мандата на този кабинет и тригодишната бюджетна прогноза, допълни тя. Неотдавна Павлова прогнозира, че строителството на продължението на "Хемус" ще започне през 2017 г. и ще приключи през 2020 г. Все още няма решение дали за това ще се тегли заем или чрез публично-частно партньорство, каза Павлова.

Плановете на правителството са от 2017 г. да бъде въведено платеното преминаване по пътищата, така че има логика магистралата да се построи и чрез публично-частно партньорство.

И победителите са ...

Съобщението за избора на изпълнителите дойде късно вечерта в понеделник, а министър Павлова не даде никакви индикации няколко часа по-рано, че те са ясни и ще бъдат обявени в същия ден.

Обикновено след отварянето на ценовите оферти на кандидатите комисията работеше около месец преди да излезе с решение. Сега Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която е под шапката на регионалното министерство, успя да се справи само за пет работни дни.

Това може би означава, че от турската компания "Ташяпъ" най-вероятно не е искано обяснение за значително по-ниската цена, която даде за изграждането на отсечката от Луковит до разклона Плевен/Ловеч. Най-вероятно турците са отстранени заради допуснати нередности в ценовото предложение. В съобщението на регионалното министерство няма мотиви, с които са избрани двамата кандидати, както и какво е станало с офертата на "Ташяпъ". Шефовете на държавната компания пък не вдигаха мобилните си телефони.

Така интригата между консорциума между турската компания и обединението, водено от фирми на депутата от ДПС Делян Пеевски, беше спечелено от неуспелия шеф на ДАНС.

Обединение "ПСТ Хемус 2" е определено за изпълнител на 36-километровата отсечка между Луковит и разклона Плевен/Ловеч. Приетата договорна сума, предложена от този участник, е над 479 млн. лв. без ДДС, а максималната договорна цена е 499.9 млн. лв. без ДДС, се казва в съобщението на регионалното министерство.

Водещ партньор в обединението "ПСТ Хемус 2" е "ПСТ Груп" ЕАД, зад която, според представители от бранша, стоят депутатът от ДПС Делян Пеевски и собствениците на Първа инвестиционна банка. Останалите фирми в обединението са "Хидрострой" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Евро Алианс Тунели" АД.

За изпълнител на 23-километровата отсечка от Ябланица до Луковит е избрано обединение "АМ Хемус Лот 1". Приетата договорна сума, предложена от този участник, е 277.4 млн. лв. без ДДС, а максималната договорна цена е 297.9 млн. лв. без ДДС, е посочено в съобщението.

Водещ партньор в обединението е "Джи Пи Груп" ООД, която в пътния бранш се свързва с шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Останалите участници са "Конструксионес табоада и Рамос" ООД, "МР Сивил Уъркс" ООД и "Трансконсулт-22" ООД

Още по темата
Още от Бизнес

Защо протестираха строителите?