Слаб напредък в грижата на държавата към децата

Експерти препоръчват премахване на ученето на две смени и създаване на детски омбудсман

Слаб напредък в грижата на държавата към децата

Слаб напредък в грижата на държавата към децата, липса на достатъчно усилия да се спре изоставянето им и изключително слаби резултати при осиновяването. Това отчете тазгодишното издание на "Бележник 2015", представено от Националната мрежа на децата в сряда. Документът се изготвя за четвърта поредна година и проследява напредъка на държавата в ангажиментите ѝ към децата в няколко области - образование, здравеопазване, семейна среда, детско правосъдие, детски права.

Обобщената оценка за грижата за децата е среден (3.20), като най- високо са оценени грижите в ранна детска възраст и образованието, а най-ниската оценка (2.11) е за подобласт осиновяване. По отношение на грижите в ранна възраст и образованието напредъкът е забележителен спрямо 2014 година, когато тя е била оценена с (2.86). "Повишената оценка е заради въвеждането на стандарти за ранно детско развитие и на програми за предучилищно възпитание и подготовка", обясни изпълнителният директор на Националната мрежа за децата Георги Богданов.

Продължаването на процеса с деинституализацията е оценено с добър (3.50).

От организацията отправят десет препоръки към държавата, сред които са създаването на детски омбудсман и премахването на обучението на две смени в училищата.
Премахването на ученето на две смени отдавна се дискутира, но е на практика неприложимо в училищата с много деца, които няма как да бъдат побрани в класните стаи в една смяна.

"През последните 25 години почти не се строят училища в България, а се закриват, като проблемът с обучението на две смени е предимно в големите градове - София, Пловдив, Варна и Бургас", каза Богданов. Затова, според него, решението на проблема е в разширяването на съществуващи и строителството на нови училища.

"Сега, когато учениците стават в 5.30 часа, за да могат да отидат на училище в 7 часа, спят в първите учебни часове. При втората смяна пък учениците се прибират по тъмно вкъщи",
коментира Богданов. Той заяви, че построяването на нови училища няма как да стане бързо, но по думите му образователното министерство трябва да поеме този ангажимент и да има план за действие.

Идеята за детски омбудсман пък е поставена като препоръка от Комитета за правата на детето. "Почти във всички европейски страни има омбудсман за детето, към който децата отправят писмени жалби или по телефон", каза Богданов.

Той посочи, че като проблеми на децата у нас се открояват дискриминацията, детската бедност и осигуряването на сигурна семейна среда.

Другите препоръки, отправени към държавата от Националната мрежа на децата, са приемане на цялостна семейна политика, подобряване на системата за закрила на детето, гарантиране на безплатен достъп до предучилищно образование за всички деца, независимо от населеното място, в което живеят и социалния им статус, гарантиране на приятелски настроена към майката и бебето здравна система, възприемане на политики и насърчаване на култура за нулева толерантност към насилието над деца в обществото.

Споделяне
Още от България