След дълги съдебни битки ТИМ очаквано взе концесията на порт Видин

След дълги съдебни битки ТИМ очаквано взе концесията на порт Видин

Параходство "Българско речно плаване" АД (БРП) бе определено за концесионер на Пристанище Видин-Север и Пристанище Фериботен комплекс Видин в следващите 30 години. Това съобщи в сряда правителствената пресслужба.

БРП е част от варненската структура ТИМ, след като през 2006 г. "Химимпорт" приватизира дунавското параходство срещу 22 млн. лв.

В активите на "Химимпорт" са още националният авиопревозвач "България ер", "Хемус ер", 40% от дружеството, което държи концесиите на летищата във Варна и Бургас (заедно с немския летищен оператор "Фрапорт"), както и концесиите на пристанището в Балчик и на варненския терминал "Леспорт".

Офертата на БРП бе класирана на второ място в конкурса за стопанисване на порт Видин през 2007 г.

Дружеството обжалва избора на победител – Консорциум "Пристанищен комплекс Видин" пред ВАС, който през юни 2008 г. излиза с решение, че отстранява обединението. Аргументът е, че консорциумът не отговаря на условията, тъй като водещият партньор – "Стомана индъстри", не е пристанищен оператор. В условията на търга обаче няма изискване кандидатът да бъде задължително пристанищен оператор. Условието е той да е или пристанищен оператор, или спедитор, или производител на товари, какъвто е "Стомана".

В "Пристанищен комплекс Видин" освен "Стомана индъстри" влиза и германският пристанищен оператор и водеща компания в речната логистика "Праймессер Бетайлигунгс", която оперира около десетина пристанища в Германия, Австрия и Унгария.

Транспортното министерство иска тълкуване от страна на съда защо се отстранява само победителя, при положение че БРП и "Обединение Фирман порт", третият участник в търга, също не са пристанищни оператори.

С тълкувателното решение от 24 септември същият състав на ВАС отказа да се произнесе дали другите два участника имат основание да се състезават. "Аргументите, изложени от съда относно недопускането до участие на един от участниците, в никакъв случай не намират генерална приложимост към останалите участници в процедурата", се казва в решението.

Транспортното министерство решава да прекрати конкурса, но БРП обжалват и това решение в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Тя пък решава (през април 2009 г.), че процедурата не може да бъде спирана. В началото на декември 2009 г. ВАС потвърждава решението на антимонополната комисия и Министерството на транспорта трябва да пристъпи към избор на концесионер между две оферти - БРП и "Обединение Фирман порт", който е дал доста по-лоша оферта. Така се стига до избора на БРП за концесионер.

Дружеството се ангажира да извърши значителни по обем инвестиции в материални активи, технически средства и оборудване на стойност за първите 4 години общо 16 млн. лева.

Размерът на таксите за държавата ще бъде пряко свързан с развитието на пристанищните терминали и приходите от всички дейности и се очаква да бъде общо за срока на концесията около 1.2 млн. евро.

Споделяне

Още от Бизнес

Ще се ваксинирате ли срещу коронавирус?