След като обяви, че Дунав мост ІІ е пред разпад, властта се опроверга

Непремерените приказки на транспортния министър може да ни струват санкции от Европа

Появилите се дупки по износващия слой на асфалта на Дунав мост ІІ

След като преди десетина дни транспортният министър Данаил Папазов обяви, че наскоро открият от него втори мост над Дунав при Видин – Калафат има 20 сериозни дефекта, а западни медии съобщиха, че съоръжението е заплашено от разруха, в сряда властта в София се сепна и и последва серия от бързи опровержения.

 

Разпространени бяха съобщения на транспортното министерство и Министерския съвет, че конструкцията на моста "Нова Европа" не е застрашена, а повредите са незначителни, а БТА разпространи интервю с инж. Христо Монев, ръководител на звеното за изпълнение и управление на проекта "Дунав мост Видин - Калафат" и член на Надзорния съвет на смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин - Калафат" АД.

 

Новата реакция вероятно е породено от факта, че ако информацията за трагичното състояние на моста се окаже вярна, България ще трябва да връща значителна сума на Европейския съюз, с чиято помощ беше построено съоръжението.

 

Остава загадка обаче кой подведе транспортния министър Данаил Папазов да говори непремерено и очевидно неподготвен по темата, застрашавайки 70 млн. евро помощ, която може да поемат българските данъкоплатци. Не е ясно дали и виновникът за това ще понесе някаква отговорност.

 

Около 20 дефекта на Дунав мост ІІ!?

 

Проверка на транспортното министерство е установила около 20 сериозни дефекта по Дунав мост 2, обяви министърът на транспорта Данаил Папазов пред в."Монитор" на 20 октомври. Изказването му идва след като по бТВ е показан репортаж с няколко дупки по асфалта.

 

"Не разбирам защо се говори за една дупка на Дунав мост 2, след като става дума за много дупки и за цяла серия проблеми", заявява Папазов. По думите му напукванията вече били много, защото отводняването на моста е лошо, водата "пролизва" под асфалтовата настилка и когато започне да замръзва през зимата, щетите ще са още по-сериозни.

 

"Ако това може да ни е утеха, румънската част е в още по-лошо състояние", допълва министър Папазов.

 

Проблеми са констатирани още с осветлението и в неработещите светофари. Засега от министерството не са оптимисти, че ще могат да върнат обратно изпълнителите от испанската фирма FCC, тъй като строителните дейности са сертифицирани от сериозни комисии – и наши, и международни.

 

"Аз не видях клауза в договора със строителите за гаранционен срок, което да ни даде право да поискаме поправяне на сериозните дефекти", казва още Данаил Папазов пред в."Монитор".

 

"Евронюз": Мостът е заплашен от разрушение

 

Десетина дни по-късно, на 30 октомври телевизия "Евронюз" съобщава, че мостът "Нова Европа" е заплашен от разрушение.

 

В репортажа се цитират думите на министър Папазов. Откритият неотдавна мост е изграден със сериозни дефекти. Експертите на българското министерство на транспорта са открили около 20 недостатъка, които могат да предизвикат внезапното срутване на съоръжението, предава "Евронюз".

 

Телевизията отбелязва, че строителството на моста беше завършено през април 2013 г., а неговото официално откриване се състоя през юни.

 

Правителството: Конструкцията на моста не е застрашена

 

Дефектите, констатирани на моста "Нова Европа" при Видин – Калафат, нямат нищо общо със здравината на мостовата конструкция. Това се посочва в прессъобщения, разпространени едновременно от Министерството на транспорта и Министерския съвет. Тонът в тях е коренно променен спрямо първоначалната стряскаща информация, разпространена от Папазов.

 

"Самите дефекти не са сериозни, но на тяхната поява се гледа много сериозно от страна на инженера, строителя и Министерството на транспорта", казва пък Христо Монов, ръководител на звеното за управлението на проекта, цитиран от БТА. Според него появилите се дефекти на асфалтовата настилка нямат нищо общо с поведението на мостовата конструкция. При такива сложни обекти се появяват неочаквани строителни дефекти, които не са могли да бъдат предвидени и отбелязани на каквото и да било друга конструкция, допълва Монов.

 

Инспекцията на новото съоръжение бе разпоредена от Папазов през октомври, заради появили се напуквания в асфалтовата настилка. Комисията е установила сериозни проблеми, но ако те бъдат отстранени качествено и в срок, няма да се отразят на бъдещето експлоатиране на моста, се казва още в правителственото съобщение.

 

В него се допълва, че "към момента слаби места в настилката са се появили и в двете ленти на моста. Техническа проверка от български специалисти установи, че това се дължи на повърхностна вода от дъждовете, която прониква под настилката следствие на тежкотоварния трафик".

 

Започнали са действия за подобряване на отводнителната система на моста. На този етап деформациите са само по износващия слой на асфалта, който е с дебелина от 4 см (настилката е с обща дебелина 10 см) и трябва да бъдат взети спешни мерки за отстраняването им преди началото на зимния сезон, когато водата може да замръзне и да нанесе сериозни щети на настилката, се казва още в правителственото съобщение.

 

Планирано е в началото на ноември да бъдат преасфалтирани всички проблемни места. За целта ще се въведе временна организация на движението по моста, като трафикът и в двете посоки ще се извършва върху платното в посока България – Румъния.

 

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията категорично отрича появилите се в публичното пространство информации, че мостът "може да падне". Невярна е и изнесената информация, че следствие на дефектите е проникнала вода в конструкцията на моста, където са разположени кабели и комуникации. Проверката показала, че на места е проникнала вода, следствие на незатворени технологични отвори в конструкцията, които ще бъдат затворени до края на ноември 2013 г.

 

Съгласно подписания договор, всички констатирани дефекти по моста до края на 2013 г. се отстраняват за сметка на изпълнителя – испанската фирма FCC. Строителният контрол по изпълнението на моста е на френско-британския консорциум Ingerop/High-Point Rendel ("Инжероп/Хай-пойнт Рендел").

 

Министерството на транспорта ще наложи строг контрол по качественото изпълнение на всички действия по тяхното премахване, защото след изтичане на този срок всички бъдещи проблеми ще бъдат отстранявани за сметка на смесеното българо-румънско дружество за експлоатация и поддръжка на съоръжението, се казва още в правителственото съобщение.

 

За четири месеца са преминали 200 000 автомобила

 

Над 176 000 автомобила са преминали през Дунав мост между Видин и Калафат от пускането на съоръжението до сега, съобщи инж.Монов.

 

Мостът беше построен по време на правителството на ГЕРБ, но официалната церемония по откриването стана по времето на новата тройна коалиция на 14 юни 2013 г. С непремерени приказки новото правителство се опитва да изкара, че съоръжението е некачествено, без да си дава сметка, че това може да струва солено на българския данъкоплатец.

 

В моста бяха инвестирани общо над 200 млн. евро, като за да не загубим европейската помощ в размер на 70 млн. евро, Брюксел удължи срока за изграждане на съоръжението с две години – максималният възможен. Сега заради меренето на правителствата кое е по-велико, може да се окаже, че ще трябва да върнем парите.

 

Мостът е дълъг 1.8 км, с две платна, всяко от които с две ленти, единична железопътна линия и алея за пешеходци и велосипедисти. Инвестицията би трябвало да се върне в срок до 15 години.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Одобрявате ли поисканото от здравния министър затваряне на държавата?