Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

След концесията на летище "София": Какво става с държавния оператор

5 коментара
След концесията на летище "София": Какво става с държавния оператор

Да започнеш работа на столичното летище без препоръки е мисия невъзможна. Още от времето на социализма, за да се вредиш на работа там ти трябват връзки или партийна препоръка. Това се запазва и след демократичните промени. А причината за огромния интерес са високите заплати.

Основната цел на отдаването на концесия на летище "София" е да го превърне в модерно с европейски фасон, което да гарантира ръст на пътниците. С влизането на частен стопанин се очаква също да се затворят пробойните за изтичане на средства, както и да спре да бъде хранилка за партийни елити и редови членове. През 2016 г. премиерът Бойко Борисов лично се застъпи за чистачките на летището, които тогава взимаха средно по 1123 лв., след като ръководството нае частна фирма с аргумента, че така им излиза по-евтино. Именно чистачките се обявиха против концесията на летището и поискаха прекратяване на процедурата.

Това не се случи и днес има избран концесионер – дружеството "Соф Кънект", в което международният фонд "Меридиам" държи 99% от акциите, а останалият 1% е на австрийската строителна компания "Щрабаг", която през последната година остана почти единственият чужд участник, печелещ търгове за пътища. Техен партньор е "Летище Мюнхен", което трябва да помага за управлението на столичното летище.

Въпреки че договорът на концесионера с държавата беше подписан през лятото на 2020 г. той реално все още не е влязъл в сила. След изборите беше подписан първия анекс, с който "СОФ Кънект" получи право да отложи плащанията по концесията за първите 10 години заради коронакризата.

Очакванията бяха, че с влизането на концесионера на летището държавната компания "Летище София" ще престане да съществува. Но от публикувания концесионен договор и искането на КТ "Подкрепа" за сключване на още един анекс за запазване на работните места става ясно, че държавният оператор остава с част от служителите си. По информация на синдиката около стотина от 2400 души на работа към момента в "Летище София" остават на работа в държавния оператор.

"Летище София" остава на пазара на авиационни услуги за да управлява активите си и да събере вземанията си", каза министърът на транспорта Росен Желязков пред Mediapool.

Последната година е тежка за авиобранша заради срива в пътуванията и туризма, предизвикан от пандемията от коронавируса. За 2020 г. са отчетени около две трети по-малко пътници и 50% спад на кацащите и излитащи самолети, което е довело до намаление на приходите с около една трета и загуба залетището, каза Росен Желязков. Трафикът се е върнал на нивата от преди 12 години - 2.9 млн. обслужени пътници за 2020 г. спрямо 7.1 млн. година по-рано, а за първите два месеца загубата на държавния оператор възлиза на 11 млн. лв., каза още Желязков.

Вземания от 62.4 млн. лв., над половината от които са под въпрос

Летищният оператор има да събира текущи вземания в размер на 62.4 млн. лв., показва последно публикуваният финансов отчет на "Летище София" за третото тримесечие на 2020 г.

От тях най-голяма е сумата от забавени плащания за летищни такси – над 37.4 млн. лв. По-голямата част от нея – 35.7 млн. лв., обаче не е ясно дали "Летище София" ще може да си я прибере. Това са дългове, които държавният оператор претендира от "България Ер". Върховният административен съд обаче е отхвърлил всички претенции на държавата с мотива, че летищните такси не са били правилно изчислени от "Летище София".

Така към момента изглежда, че държавната компания по-скоро ще пие една студена вода, отколкото да получи претендираните суми, въпреки че фигурират в отчета ѝ. Не е ясно новият транспортен министър какви ходове ще предприеме и дали изобщо е възможно да бъдат платени тези такси.

Другото голямо вземане на "Летище София" е 23.9 млн. лв. от държавата. То е за плащане за изграждането на втория терминал по договора с Кувейтския фонд.

Останалите са дребни суми – 5000 лв. от "Авиоотряд 28", и 1000 лв. - от "Летище Пловдив".

Активите – хотел на морето и земи край София

В активите на държавното дружество остават хотел на морето, който до момента се е ползвал като почивна станция от работещите, атрактивни земи в северните столични райони, които са подходящи за логистика, както и летището в Балчик.

За ведомствения хотел "Космос" в курорта "Св.Св. Константин и Елена" е трудно да се открие информация в интернет. Хотелът има Фейсбук страница, от която става ясно, че разполага с 51 стаи и 5 апартамента. Работещи на летището казват, че преди няколко години е бил реновиран, но не е някакъв лукс и не се намира на първа линия на морето, но пък разполага с басейн с минерална вода.

През 2018 г. летище "София" е организирало търг с тайно наддаване за отдаване под наем на бара и кухненския блок на хотела", но не е публикувана информация дали има сключен договор с избран изпълнител. От тази обява става ясно, че хотелът работи само четири медеца в годината – от юни до септември. Хотелският бар е с площ от 85 кв.м с 24 места се е предлагам под наем срещу 200 евро за четири месеца. Кухненският блок е 323 кв. м и разполага с кухня, ресторант с 96 места и тераса с 24 места за хранене и исканият за него наем е бил 680 евро за четири месеца.

Аеропортът в Балчик влезе в активите на "Летище София" с решение на първото правителство на Бойко Борисов през август 2011 г. Идеята му тогава беше бившето военно летище да се ползва като гражданско и да обслужва околните голф игрища. Година по-късно на него каца първият международен граждански полет, но през годините аерогарата така и не успя да сстане конкурент на летището във Варна, каквито амбиции имаше първоначално Бойко Борисов.

Най-вероятно причината за това е, че летището има лиценз за "летателна площадка", което означава, че на него могат да кацат само малки машини с тегло до 5.7 тона. Причината е, ч пистата е къса и с малка носимост. Летището в Балчик е разположено на около 2 километра от центъра на града върху площ от 4600 дка.

Защо и да не се слеят двете държавни дружества "Летище София" и "Летище Пловдив" с цел икономия на средства от управление, разсъждават експерти. Концесията на "Летище Пловдив" пропадна, а при повторно обявения конкурс нямаше кандидати.

Какво ще се случва с държавния летищен оператор – решението ще е в ръцете на новото правителство и новия транспортен министър.

Към момента дружеството е в безтегловност, след като в началото на годината изпълнителният директор Владимир Рапонджиев подаде оставка след искането за драстично поскъпване на таксите на летището. На негово място транспортният министър Росен Желязков е назначил Христо Ханджиев дни след парламенгтарния вот, показва справка в Търговския регистър. Останалите двама в директорския борд са Ася Иванова и Христина Янкова.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Максим Александров
    #5
    Отговор на коментар #2

    Разбирам тезата Ви и по принцип може би сте прав, но в случая има решение на ВАС че таксите, налагани на ВСИЧКИ компании, вкл. Луфтханза, Уиз, Райън и т.н. от летището са незаконни. България Ер просто са отказали да ги платят, според съда - съвсем правомерно. Това, впрочем, е описано и в статията. Така че хайде с по-малко лозунги и повече факти, нали уж сме претенциозни и интелигентни хора.

  2. Свободна
    #4

    Ще се включа само по въпроса със заплатите. Сигурно има хора с много високи заплати. Но със сигурност знам, че на обикновените служители изобщо не са високи.

  3. Територия на Мики Маус
    #3

    Какво чакат Ивайло Мирчев и Корнелия? Парламента работи! Защо не внесат мораториум? ОО Красен Станчев лобираше за концесиониране на летището, софийска вода, златото. Същия лобираше 1990 за противоконституционната регистрация на ДПС като партия. Няма зло в последните 31 години, което да се е случило без настояването и лобизма на ОО Красен Станчев-човека на Сорос!

  4. Коментарът е изтрит в 14:15 на 21 октомври 2021 от автора.
    #2
  5. Lubo Velev
    #1

    И “Вуйна Пена” е в затруднено положение,не е предвидила ПЛАНДЕМИЯТА!!! Нейните данъци,ще ги отложат ли за ДЕСЕТ ГОДИНИ?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.