Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

След поредната матура и преди новия закон за образованието

2 коментара
След поредната матура и преди новия закон за образованието

Aко "Приключенията на Лукчо” е роман, искам да прочета всички на земята” – ключова реплика на дъщеря ми отпреди няколко години, когато беше втори клас. Имам и още по-любима от малко по-късен етап: „Човек трябва да има здраво чувство за мъка, за да чете Оливър Туист”. Ясно е, че читателска култура се гради първо в семейството и после в училище. Само че не виждам механизъм, който да възпитава в култура, да мотивира читатели или да изгражда вкус и критерий.

Българското образование потъпква всякаква свежа мисъл. Липсва нещо много просто – духовност, която да предполага развитие, мисъл, която да повлича в различни посоки и отскок… нагоре. Образованието ни е устроено примитивно, зависи само и единствено от документи и бюрократи. Затова е и неуправляемо и неефективно. Човeшкият фактор е сведен до гола статистика. В тази област все пак има някаква идеална цел, която е редно да се формулира и разграничи ясно. Това, дето подготвяме хора за бизнеса и процъфтяващата икономика, е доста изтъркано. На бизнеса не му трябват глупави хора. И работник да си – някъде и някой трябва да те е научил да мислиш.

Проблемът не е само в това, че през август ще влязат необмислени промени с новия Закон за образованието, а че после нищо особено няма да се случи. Генерално трябваше да се олекотят и променят учебните програми и планове, което не се случва с литературата. Не се намери кой да мотивира и представи Програмата по литература, да обясни и изведе акцентите без клишета, скандали и заучени реплики. Обяснителността с разбираеми думи е въпрос на професионализъм – не виждам от доста време адекватност и коректност в промотирането на образователни политики. Чудя се има ли такива изобщо? Литературата задава идеи, влиза в полето на съпротивата (срещу Принц Лимон), подлага на съмнение доста неща, но и гради ценности и възможност да избираш и продължаваш напред, както прецениш. Това не е изгодно. Въпросът е да се запазят същите хора, които пишат учебниците, които участват в постоянните образователни комисии, които усвояват парите по оперативните програми и превръщат образованието ни в догма и посредственост.

Зрелостният изпит по БЕЛ приключи – "драконовските мерки” останаха в историята, предстои статистиката, както всяка година, и после идва забравата. Предстои и общ анализ – конфузни усмивки, гордост, че двойките са два-три процента по-малко (примерно). И ще чакаме матурата догодина. Тази инерция е скапваща за работещите в образованието. Инерцията е липса на съвременност и адекватност.

Доста голям брой от младежите не умеят да четaт с разбиране откъс от произведение, както и да съставят свой текст по него. Още през 2014 г. е приета Национална стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността с времеви хоризонт до 2020 г. Подзаглавието на Стратегията е: „Четенето – ключът за повишаване на грамотността на нацията“. Целта е да се подобри функционалната грамотност (работата с различни типове текстове и информация от различен порядък и области). Не е ясно обаче как се прилага тази Стратегия. Каква е нейната функционалност и достъпност? И как тези младежи (около 50 000), които се явиха на матура, ще успеят да извлекат ползата от своето образование?

Документът е свързан и с международното оценяване на учениците – PISA, на което по традиция заемаме последните места. Най-общо четивната грамотност се дефинира като разбиране, използване и осмисляне на писмени текстове за постигане на определени цели. Свързва се и с активното участие на личността в обществото. Общи формулировки, които са добри по своята същност, но у нас си остават на хартия, защото липсва съпричасност и отношение към образованието на държавническо ниво.

Ако не се върнем към "Приказки по телефона”, към просто устроените и интересно написани учебници, към добрия изказ и упражненията по писане и граматика – има да чакаме нещо добро да ни се случи. На нас и на децата ни.

Дияна Боева е родена в Добрич. Завършила е българска филология. Работила е като журналист, редактор и учител по български език и литература. Публикувала е в различни литературни вестници и сборници. Има награди за кратка проза. Автор е на книга с разкази. През 2016 г. излиза първият ѝ роман „Писма за оригами“ (изд. „Ерго”). Текстът е публикуван първо в портал "Култура", откъдето го препечатваме.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #2

    Най-трудно е да се мисли просто. Това изисква да се "обели" проблема до основи и да се покажат връзките на съставните елементи по работещ начин. Например: Менделеевата таблица е гениална затова, защото изразява взаимовръзките, прехода от един елемент към следващия и загатва логиката на свързване в прости и сложни органични и неорганични съединения. В математиката "връзката" между числата дава възможност да се направят таблици за събиране, изваждане, умножение и деление, като се използва позиционният принцип на десетичната бройна система. В езикознанието граматиката олицетворява взаимовръзката на думите, в тяхната логическа употреба.

  2. Павел Лазаров
    #1

    "... не виждам от доста време адекватност и коректност в промотирането на образователни политики. Чудя се има ли такива изобщо?" Отговор: Да, обаче не са в сайтовете на Министерство на образованието или Министерски съвет. Образователните власти не са в състояние да генерират нито някаква смислена визия за родното образование, нито политиките за реализацията ѝ. Затова истинският диалог, генератор на идеи и градивно действие за бъдещето на образованието, се случва без тяхно участие. Погледнете www.novoobrazovanie.org и nmr.bg.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.