След пожара на "Струма": Движението тръгна, тонове боклук около "сянката" остават

Ремонтът ще струва близо 2 млн. лв. и ще отнеме около 4 месеца

Движението по магистрала "Струма" към София в отсечката между Дупница и Бобошево беше пуснато в петък следобед само за леки коли. То беше затворено на 13 август след пожар, който сериозно увреди моста при 62-рия километър.

Планините от боклуци, които предизвикаха огнената стихия, обаче засега ще останат край пътното съоръжение, защото отговорната институция – Министерството на околната среда и водите - все още не е дало указания къде да се депонират.

Ремонтът на магистралата ще струва 1.86 млн. лв. и ще продължи максимално 4 месеца. Изпълнител ще е компанията "Главболгарстрой", която изгради съоръжението при около четири години.

От пожара са пострадали 13 колони, 3 греди и 2 ригела. Ригелът е стоманена греда с Г-образен профил, който стои на върха на подпорна колона и на който се поставят и закрепват напречните греди на конструкцията. Най-често се среща на върха на фундаменти на мостове, като масивна надлъжна греда, която държи напречните греди – бел.ред.

Окончателната равносметка за щетите съобщи председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура (АПИ) Георги Терзийски. Той посети обгорения участък на 11-ия ден след пожара, за да види как върви разчистването на терена и укрепването на моста. Според Терзийски под съоръжението и на 2 метра от него е почистено, а за боклуците край пътя пренасочи въпросите към отговорните институции.

Община Дупница вече обяви, че няма пари и възможност да разчисти незаконно струпания отпадък, за което води дела с фирмата "Феникс-Дупница". Нейният собственик Кольо Милев първоначално обеща да почисти отпадъците, но не не го прави. Той обяви, че проблемът се е появил след като ТЕЦ "Бобов дол" на Христо Ковачки е спрял да гори боклука.

Отговорната институция, която трябва да укаже къде да бъдат депонирани боклуците – Министерството на околната среда и водите - вече 11 ден мълчи. Министърът на околната среда Нено Димов, който е от квотата на ВМРО, до този момент публично не е обявил никакви мерки за решаване на проблема.

Движението по магистралата

След 16 часа в петък, 23 август, беше възстановено движението на леките коли, пътуващи към Кулата в участъка от магистралата край Дупница. Извършените днес тестове на носимоспособността на съоръжението при 62-ри км потвърдиха първоначалните оценки на експерти, че е възможно пускане на трафика в платното за София, което е по-слабо засегнато от пожара в депото за отпадъци, съобщиха от АПИ.

Днес и утре - 24 август, в участъка от Дупница до Бобошево ще преминават само леки коли, пътуващи към Кулата. Идващите от Кулата към София ще се движат по първокласния път Е-79.

В неделя и понеделник, когато трафикът от Гърция към столицата е по-интензивен, по автомагистралата ще преминават леките коли за София, а тези за Кулата ще бъдат по Е-79.

През следващата седмица в делничните дни за преминаването на леките автомобили в платното за София на магистрала "Струма" край Дупница ще бъде направена допълнителна временна организация на движението в зависимост от интензивността на трафика, посочват от АПИ.

На този етап движението на тежкотоварните превозни средства остава изцяло по първокласния път Е-79.

За повишаване на безопасността от 14 часа в петък до 20 часа в събота превозните средства над 12 тона пътуващи към Кулата, ще бъдат пренасочвани от магистрала "Струма" по Е-79 при пътен възел "Долна Диканя". При пътен възел "Бобошево" тежкотоварните камиони отново ще продължават пътуването си по автомагистралата.

Два метра отговорност

Шефът на пътната агенция разясни пред репортери, че единствено АПИ работи още от първия ден след пожара. Пътната агенция обаче няма задължения да разчисти тоновете незаконни отпадъци край магистралата, а единствено под моста и на 2 метра от него, което вече е направено. Това беше повторено на журналистите няколко пъти, за да им стане ясно.

На въпрос защо под моста още има отпадъци, Терзийски отговори така:

"Къде? Вие виждате, че единствените, които чистят това, е пътноподдържащата фирма. Ние сме собственици, правим всичко необходимо да изчистим материалите и отпадъците и очакваме от контролните органи да ни укажат къде, как и по какъв начин да ги депонираме, тъй като на територията на област Кюстендил няма нито едно депо, където да ги депонираме."

Преди това в студиото на Нова телевизия Терзийски разясни, че АПИ има задължение да почисти само терена, върху който пада сянката на съоръжението и два метра извън него.

"Това е сянката на съоръжението плюс два метра от нея. Т.е. съоръжението, проектирано върху земната повърхност и два метра от нея", каза шефът на АПИ.

На въпрос какво прави агенцията, ако има боклуци или пожар на третия метър от сянката, той отговори: "Можете да попитате собствениците на земята, собственика на фирмата за рециклиране. Ние като отговорен собственик правим всичко възможно".

След направената няколко часа по-късно проверка на обекта Георги Терзийски каза

"Не съм привърженик на взаимоотношения между институциите и действията да минават през медиите, но достатъчно много видях вайкане, дори неистини или манипулативни внушения по отношение на АПИ. Това за мене е неприемливо. Ние просто сме собственик на територията под съоръжението. За няколко дни изчистихме тонове боклуци, явно е възможно да бъдат натрупани. АПИ не може да носи отговорност за всички недобросъвестни действия, безотговорни действия на лица, хора, организации, за това че някъде се появява незаконно сметище. По Закона за управление на отпадъците отговорни са други институции."

Общината няма пари, МОСВ мълчи

Съгласно закона кметът на населеното място е длъжен да организира дейностите по извозването на отпадъците. В четвъртък заместник-кметът на община Дупница Крум Милев обаче обясни, че не могат да решат проблема. Освен това според него това не са отпадъци, а суровини за преработка и продажба и така прехвърли топката към МОСВ, което продължава оглушително да мълчи.

За отговорността на МОСВ намекна в петък и Георги Терзийски с признанието, че този отпадък няма къде да бъде депониран на територията на област Кюстендил. По тази причина камионите с боклуците стоят натоварени покрай магистралата, както и останалите планини с отпадъци. Кога екоминистърът ще каже къде да се депонира боклукът, не е ясно.

Шефът на АПИ реагира много остро по повод "множеството сигнали от община Дупница" до институциите за риска от пожара и липсата на реакция от тяхна страна.

Георги Терзийски каза, че писмото от общината до АПИ е от 4 април 2018 г. "Което общо взето означава следното – все едно аз да напиша писмо на община Дупница, че поради проблем на пътя е застрашено тяхно съоръжение, да вземат мерки. Нали се сещате кой е отговорен по Закона за управление на отпадъците, за това тези камари от материали и отпадъци да не се намират тук", каза Терзийски

Той обясни, че служителите на АПИ са направили обход на мястото след писмото и не са установили наличието на отпадъци. Това е много странно твърдение предвид факта, че заместник-кметът Крум Милен каза, че отпадъците се трупат от четири, пет години, но никой не взима мерки, въпреки сигналите. Дори самата АПИ призна за проблема след инцидента и обясни как строителят на магистралата е бил принуден да ги разчисти за своя сметка.

Сега шефът на АПИ смята, че "за да бъде решен проблемът, той трябва да бъде решен от други институции".

"А това, което се случва тук, да от години е. Но смятам, че има институции, които могат да ви отговорят как, с какви разрешения, на какви терени се извършва тази дейност", потрети Георги Терзийски.

Боклучена картина под десетки пътни съоръжения

В петък трябва да приключи разпоредената от Георги Терзийски проверка на всички пътни съоръжения след инцидента от 13 август. Резултатите от нея ще бъдат обявени в началото на другата седмица.

С днешна дата Терзийски призна, че има нарушения и дори куриозни случаи. Като такъв посочи наличието на овчарник под мост. Призна, че в годините назад е имало възможност да бъдат сключени договори с АПИ за използването на подмостовото пространство. От 2015 г. обаче такава правна възможност не е съществува, но все още не всички договори са изтекли, каза Терзийски.

Поне под три моста в началото на магистрала "Струма" се складират отпадъци, установи проверка на Mediapool. "Грома холдинг", бившата "Агромах", която строи участък от магистралата, също използва пространството под мост за паркинг на техниката си. Аспаруховият мост край Варна, който беше наскоро ремонтиран от АПИ, също се ползва за бунище. Там може да се видят множество изхвърлени стари гуми и отпадъци, сигнализираха читатели на Mediapool.

В такова състояние са не само мостовете от републиканската пътна мрежа, но и тези в градовете. След инцидента и столичният кмет Йорданка Фандъкова разпореди проверка. Читател на Mediapool сигнализира, че е превърнат в бунище пешеходната секция под жп моста при гара Подуяне, в началото на бул."Ботевградско шосе", а в близост до него има по една бензиностанция и газстанция.

Още от България