След провала от 2018 г. системата "бонус-малус" за шофьорите се възражда

Комисията за финансов надзор възобновява работата по проекта

Снимка: Архив

След шумния провал на проекта за въвеждане на по-скъпа "Гражданска отговорност" за неизрядните шофьори Комисията за финансов надзор (КФН) обяви във вторник, че е възобновила работата по темата.

От около десетилетие у нас се правят злополучни опити за въвеждането на системата "бонус-малус" за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за автомобилистите. Целта е изрядните шофьори да плащат по-евтини полици, а нарушителите на пътя – по-високи от стандартната цена.

"На база на предложенията на международен консултант вече е сформирана нова работна група, която включва експерти от КФН, Министерство на вътрешните работи и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Създаденият експертен екип ще разработи няколко варианта за система, като целта е всеки един от тях да е максимално рационален и прагматичен, и да отчита в най-голяма степен нормалната житейска ситуация, свързана с управлението и използването на моторно-превозно средство (МПС)", съобщиха от КФН.

Оттам добавиха, че най-вероятно работната група ще предложи няколко варианта до системата, които ще бъдат представени за обсъждане през есента на 2019 г.

За първи път в края на 2018 г. КФН под ръководството на бившата си шефка Карина Караиванова публикува официален проект на системата. Срещу него обаче се надигна силно обществено недоволство и Караиванова бе принудена да замрази работата по проекта.

На базата на разработка на външен консултант през ноември КФН предложи шофьорите, които правят най-много нарушения на пътя, да плащат 4 пъти по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност".

Според предлаганата тогава система шофьорите и автомобилите трябваше да се разпределят в 20 класа, като базовият клас отговаря на стандартната цена на застраховката – 100%. Класовете от 1 до 7 позволяват отстъпка (бонус) в размер от 10% до 25%, а класовете от 9 до 20 (малус) означават надценка от 10% до 400%.

Бяха заложени 7 категории инциденти, които да водят до покачване на цената на застраховката – от най-леките нарушения, които водят до 1 наказателна точка - например превишение на скоростта с 10-30 км/ч в извънградски район, до най-тежките провинения, санкционирани с 19 наказателни точки – причиняване на смърт на пътя, тежки телесни повреди, ПТП, извършено в пияно състояние и др.

Срещу проектонаредбата се появиха много критики. Една от тях бе свързана с неудобството да се продава автомобил на собственик с много нарушения. Друга забележка беше, че има опасност за "дребни" нарушения да се стигне до необосновано оскъпяване на застраховката.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес