Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

След провала от 2018 г. системата "бонус-малус" за шофьорите се възражда

Комисията за финансов надзор възобновява работата по проекта

1 коментар
Снимка: Архив

След шумния провал на проекта за въвеждане на по-скъпа "Гражданска отговорност" за неизрядните шофьори Комисията за финансов надзор (КФН) обяви във вторник, че е възобновила работата по темата.

От около десетилетие у нас се правят злополучни опити за въвеждането на системата "бонус-малус" за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за автомобилистите. Целта е изрядните шофьори да плащат по-евтини полици, а нарушителите на пътя – по-високи от стандартната цена.

"На база на предложенията на международен консултант вече е сформирана нова работна група, която включва експерти от КФН, Министерство на вътрешните работи и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Създаденият експертен екип ще разработи няколко варианта за система, като целта е всеки един от тях да е максимално рационален и прагматичен, и да отчита в най-голяма степен нормалната житейска ситуация, свързана с управлението и използването на моторно-превозно средство (МПС)", съобщиха от КФН.

Оттам добавиха, че най-вероятно работната група ще предложи няколко варианта до системата, които ще бъдат представени за обсъждане през есента на 2019 г.

За първи път в края на 2018 г. КФН под ръководството на бившата си шефка Карина Караиванова публикува официален проект на системата. Срещу него обаче се надигна силно обществено недоволство и Караиванова бе принудена да замрази работата по проекта.

На базата на разработка на външен консултант през ноември КФН предложи шофьорите, които правят най-много нарушения на пътя, да плащат 4 пъти по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност".

Според предлаганата тогава система шофьорите и автомобилите трябваше да се разпределят в 20 класа, като базовият клас отговаря на стандартната цена на застраховката – 100%. Класовете от 1 до 7 позволяват отстъпка (бонус) в размер от 10% до 25%, а класовете от 9 до 20 (малус) означават надценка от 10% до 400%.

Бяха заложени 7 категории инциденти, които да водят до покачване на цената на застраховката – от най-леките нарушения, които водят до 1 наказателна точка - например превишение на скоростта с 10-30 км/ч в извънградски район, до най-тежките провинения, санкционирани с 19 наказателни точки – причиняване на смърт на пътя, тежки телесни повреди, ПТП, извършено в пияно състояние и др.

Срещу проектонаредбата се появиха много критики. Една от тях бе свързана с неудобството да се продава автомобил на собственик с много нарушения. Друга забележка беше, че има опасност за "дребни" нарушения да се стигне до необосновано оскъпяване на застраховката.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Baraev
    #1

    Да променят гражданската, регистрацията и подобни да са на името на шофьора, а не на автомобила, както е в Холандия например, и проблема е решен!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.