След "Шефе, сметанка": Договорът с външния продуцент на тв "Алма матер" е замразен

Кампанията за набиране на студенти за медията засега е спряна

След "Шефе, сметанка": Договорът с външния продуцент на тв "Алма матер" е замразен

Софийският университет "Св. Климент Охридски" е сключил договор с външен продуцент за осигуряване на съдържание за телевизията на висшето училище - "Алма Матер". Става въпрос за фирма на Михаил Михайлов, говорител в кабинета на Иван Костов, оттеглил се след съмнения за корупция. Срокът на договора е 10 години.

Задължението на продуцента е да осигури средства и съдържание "в съответствие с регистрацията на телевизията и с академичния ѝ характер". Целта е каналът да има собствено излъчване и да се превърне в "пълноценна и гледана телевизия". Това обясни в отговор до Mediapool ректорът на университета проф. Анастас Герджиков.

В момента договорът с Михайлов е замразен. Той ще се изпълнява, ако университетът "изрази ясна позиция желае ли да работи с външен продуцент, или не". Ако договорът започне да се прилага, фирмата на Михайлов няма да има достъп до оборудването на телевизията, купено по проекти на Софийския университет, твърдят от ръководството му.

Общо взето неизвестна за широката публика, телевизия "Алма матер" попадна в новините с клипа си за набиране на студенти, които да работят там. Актьорът Башар Рахал, директор на телевизията, разиграва сценка пред парадния вход на СУ с млада асистентка в къса кожена пола, на която поръчва: "Цвети, кафе", а после тя отново влиза в кадър с репликата "Шефе, сметанка". Критиките за откровено сексистския и безвкусен клип доведоха до свалянето му, а самите кастинги за набиране на студенти бяха прекратени.

Амбиции

Университетската телевизия "Алма матер" има лиценз за национална обществена телевизия от 2009 г., а е създадена предходната година. До момента тя няма собствено излъчване, а предаванията ѝ са показвани по БНТ, БНТ 2, бТВ Екшън. Тя е самостоятелно звено към Софийския университет. От няколко месеца телевизията се управлява от актьора Башар Рахал, назначен на този пост от ректора. Смяната имала за цел "превръщането на една телевизия без собствена програма и собствено излъчване в пълноценна, интересна и гледана телевизия", пише в отговорите на проф. Герджиков.

Той казва още, че от години безуспешно се търси външен продуцент, който да осигурява продукция за телевизията.

"Амбицията ни е телевизия "Алма матер" да стане пълноценна и гледана телевизия. Замисълът е това да бъде телевизия, правена изцяло от студенти, разглеждаща теми, интересни за младите хора и разчитаща на оригиналността и ентусиазма на младите. Постигането на тези цели е невъзможно със собствени средства, без външни продукции, и задачата на един външен продуцент е да осигури средства и съдържание в съответствие с регистрацията на телевизията и с академичния ѝ характер", казва ректорът.

Той допълва, че след преговори е сключен договор с "фирма на г-н Михайлов", без да се посочва коя е тя. Казва се още, че Михайлов и Башар Рахал имат опит в създаването на две телевизии, "една от които само за няколко месеца е станала една от най-гледаните". Вероятно става въпрос за първоначалната версия на Нова телевизия и канала "София кабел", който в момента съществува като "Канал 3".

Михайлов освен това е участвал в няколко политически кампании. Бил е шеф на пресслужбата на правителството на Иван Костов. Напуска поста със скандал, след като е уличен в корупция. Доказателства не се намират. Бил е и агент на Държавна сигурност.

Договорката

Договорът между Софийския университет и фирмата на Михайлов е за 10 години. За този период дружеството трябва да инвестира 10 млн. лева в студентския канал и да осигури съдържание за програмата му. Инвестициите може и да са привлечени - по проекти, кредити и др. В замяна фирмата ще получава приходите от реклама.

Един от основните въпроси, предизвикал съмнения и недоволство около сделката, е това дали и как външният продуцент ще ползва техниката на телевизията, купена по проекти на университета. Според бившия директор на "Алма матер" Светлана Божилова са осигурени 2 млн. лева за оборудване. От нейно интервю в бТВ миналата седмица се разбра, че ресурсът на телевизията може да се използва от външния продуцент, а достъпът на студентите по журналистика от СУ ще е ограничен.

За разпореждане с публична собственост от страна на външния продуцент се говореше и в позицията на преподаватели от Факултета по журналистика и масова комуникцаия (ФЖМК), осъдили рекламния клип с директора Рахал и асистентката Цвети.

Ректорът обаче заявява, че външният продуцент "изобщо няма достъп до телевизията, техниката и оборудването", така че няма как той да предоставя достъп на студентите. От друга страна Божилова обясни, че водила разговор за осигуряването на достъп до телевизията с директора ѝ Рахал. Пред Mediapool тя потвърди, че студентите от факултета ще ползват студиото на телевизията три пъти в месеца, тъй като през останалото време там щели да се снимат продукции за телевизията.

"Софийският университет няма никакви задължения да предоставя на продуцента финансиране, студио или оборудване, те си остават на разположение на нашия малък екип и на студентите, чиито стажове в телевизията ще продължат", пише в отговорите на ректора, изпратени до Mediapool.

"Тенденциозни внушения"

"В този смисъл са несправедливи и тенденциозни внушенията, че договорът с външен продуцент има за цел той да използва студиото или оборудването на телевизията. Договорът не позволява това. Телевизията очаква и оборудване по проект, до което продуцентът също няма да има достъп. Въпреки честите твърдения на бившия директор на телевизията доц. Божилова, че тя е спечелила проект за два милиона лева, такъв проект няма. Става дума за научен проект на Софийския университет и още 15 други организации за много по-голяма сума, малка част от която е предназначена за техника на учебното телевизионно студио и за университетската телевизия", отговаря ректорът.

Божилова обясни, че сумата от 2 млн. лева не е по един проект. Тя коментира пред Mediapool, че преди две години и половина студентската медия е получила 582 000 лева за студио от фирмата "Трансмедиа" със собственик Георги Василев. Срещу инвестицията бил подписан договор с "Алма матер" за срок от 4 години, в които медията ще предоставя три дни в седмицата студиото на фирмата, а в останалото време ще се ползва от работещите в студентската телевизия. Отделно през 2010 г. бил спечелен проект на образователното министерство за 100 000 лева за монтажни станции. Последното привлечено финансиране е по проекта "Наследство БГ", който е разработен от няколко институции и е по оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж". В рамките на проекта, който е за изследване, дигитализиране и популяризиране на културното наследство, са заделени и 1.118 млн. лева за създаването на Национална образователна телевизия, а това би трябвало да е "Алма матер".

Ректорът констатира, че критиките на Божилова и на преподаватели от ФЖМК вече са довели до негативен резултат. "За съжаление подобни действия вече имат последствия. След като група колеги от катедра "Радио и телевизия" публикуваха отворено писмо, съдържащо невярното твърдение, че външният продуцент "ще се разпорежда с публичната собственост на университета", ме потърси г-н Михайлов и заяви, че по договор продуцентът има редица задължения, без да получава в замяна нито средства, нито оборудване и за него е напълно неприемливо членове на академичната общност да правят внушения за обратното. Той поиска прекратяване на договора, в крайна сметка го убедих да изчака и подписахме анекс за спирането на действието на договора, докато университетът изрази ясна позиция желае ли да работи с външен продуцент, или не", пише в отговорите на проф. Герджиков.

Свален клип и извинение

Междувременно клипът, който рекламира кастингите за работа в телевизията, беше свален от фейсбук страницата на кампанията за набиране на екип на "Алма матер". Засега по "организационни причини" са отменени и кастингите за сценаристи, водещи, режисьори, актьори и т.н. Първо на страницата на кампанията беше пуснато съобщение, че се отменят само кастингите в страната по организационни причини. В сряда се появи нов постинг, подписан от Рахал, в който се казва, че заради негативната обществена реакция прослушванията се отлагат за неопределено време.

Ден по-рано беше публикувано и съобщение, в което се поднасят извинения "на всички, които се чувстват засегнати от нашия клип".

"Съжаляваме, че не съобразихме, че клипът не отговаря на определени академични и човешки норми, и в този смисъл реакцията е разбираема. Това е и причината да свалим клипа", пише в постинга.

Миналата седмица Башар Рахал защити клипа, в който оглежда асистентката си, след като му носи кафе и сметанка, облечена в мини пола. Обяснението му беше, че видеото било саркастично, а не сексистско. Освен това постигнало целта си - много гледания.

В понеделник клипът беше критикуван в становище на Управителния и Програмния съвет на телевизия "Алма матер". В него се казва, че стилистиката на видеото не отговаря на академичния тон. Отново се повтаря тезата на Башар Рахал, че целта не е била клипът да отправи "погрешно послание, което би могло да се изтълкува като утвърждаващо стремежа към известност над упорития труд и сериозните качества". "Напротив – целта на кастинга е да се намерят най-способните и талантливи млади хора, които с оригинални идеи и много работа да позволят телевизия "Алма матер" да стане интересна и гледана", пише в позицията.

В нея се казва още, че след дискусията по време на заседанието "сме убедени, че директорът и екипът на телевизия "Алма матер" ще се придържат към академичните стандарти".

"Сериозният обществен интерес към темата обаче повдига по-широкия въпрос за спазването на високи стандарти в журналистиката и на журналистическата етика изобщо. Реакцията на обществото показа, че журналистическите стандарти и добрият вкус трябва да се спазват дори при изготвяне на 30 секунден клип, който не е излъчван в ефира, а е предназначен за Фейсбук, следователно е назрял моментът за обществено обсъждане на спазването на високите журналистически стандарти и на журналистическата етика", завършва позицията.

Още по темата
Още от България

Какви ще са последствията от скандала около къщите за гости?