Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Словесен дуел Трайчо Трайков – Валентин Златев за цените на "Лукойл"

114 коментара
Словесен дуел Трайчо Трайков – Валентин Златев за цените на "Лукойл"
Остри реплики размениха пред медиите министърът на икономиката Трайчо Трайков и генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев на тема висока ли е производствената цена на горивата, произвеждани от компанията. Това стана след среща в сряда, организирана от премиера Бойко Борисов за цените на горивата. В нея се включиха министрите на финансите, икономиката и транспорта, представители на транспортния бранш, на единствения производител на горива у нас "Лукойл Нефтохим", на дистрибутори.

Дискусията приключи с предложение на няколко мерки, които може да доведат до поевтиняване на дизела с 15-20 стотинки за литър.

Срещата бе предхождана от масови протести както на обикновени потребители, така и на превозвачи, недоволни от шоковото поскъпване на горивата в България и убедени, че у нас те са много по-скъпи, отколкото в редица европейски държави.

Първоначално премиерът Бойко Борисов и ресорните министри заявиха, че няма законови възможности за въздействие върху цените на горивата при пазарна икономика. Борисов дори разясни как иска, но не може да влияе на световните процеси и че протестът би трябвало да е срещу Кадафи.

Енергийният регулатор не смята да се нагърбва с цените на горивата

"По отношение на компаниите и на горивата трябва да се търсят повече механизмите на Комисията за защита на конкуренцията, която трябва да проучва дали има злоупотреба с господстващо положение на пазара". Това коментира пред журналисти председателят на Държавната комисия за енергийно и водно регулирате (ДКЕВР) Ангел Семерджиев. Повод за това бе предложението на български транспортни фирми енергийният регулатор да надзирава и цените на единствената българска рафинерия производител на горива "Лукойл Нефтохим".

"Това не е предмет на нашето регулиране към този момент и не мисля, че ние би трябвало да регулираме цените, по които "Лукойл" като рафинерия произвежда и доставя на едро горивата, отиващи по бензиностанциите", посочи Семерджиев.

Още

Вследствие на обществения и опозиционен натиск, както и на падащите рейтинги на управляващите, тази сряда бе организирана срещата между правителството, превозвачи, производители и дистрибутори.

Трайков: "Защо няма по-голям внос при това скъпо производство на горива у нас?"

От справката на икономическия министър Трайчо Трайков, представена на журналистите след срещата, стана ясно, че акцизите върху горивата у нас са най-ниските в целия ЕС с изключение на Литва.

Цените на дребно на дизел и бензин обаче са по-ниски в други 10 страни членки, при условие, че сред тях България е страната с най-ниски доходи. По думите на Трайков това скъпото гориво е резултат на високата производствена цена.

"Не мога да си обясня защо при това положение няма завишаване на вноса, което да компенсира скъпото производство на продукта у нас. Имам подозрения за споразумение и това тепърва ще се докаже от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която проучва сектора", отбеляза министърът.

Трайков каза още, че може да се мисли в посока улесняване на вноса на горива и заяви, че е поискал "анализ от собственика на единствената рафинерия за производство на бензин и дизел у нас – "Лукойл Нефтохим", Валентин Златев.

След края на срещата Златев не скри изненадата си от твърденията на министър Трайков, които били "произволни".

"В момента горивата в България са едни от най-евтините в Европа. Аз се връщам сега от Швейцария, където имахме съвещание - с 10-20 евроцента е по-скъпо, отколкото в България. Министърът казва: ако махнем акциза, е много висока производствената цена. А защо не маха и ДДС-то? Крайният покупател в крайна сметка купува с акциз и ДДС, с екотакса, с пътна такса, включително с тези неща, за които говорят колегите от транспортния бранш, и те са прави да го поставят това нещо", каза Златев и продължи:

"Оскъпява биодизелът, смесването, влошава качеството. Така е, евродиректива е. Но защо българското правителство, предишно, когато е договорило акцизите с Европейския съюз, не е направило както е навсякъде в Европа, да ги договори с 30 процента по-евтино".

Златев: "Свитото потребление оскъпява производството ни"

Според Златев, неговата компания била най-заинтересованата "да са нормални цените", защото "в момента, в който се вдигнат цените и не се купува, аз трябва да съкращавам производство. В момента от 7,5 милиона тона, което е нормалното производство на завода, ние сме на 5.2 млн. тона".

Златев се оплака, че не се купувало така, както се купува", защото българският пазар е свит. "Но моите постоянни разходи като електричество, като пара, като работни звена, те постоянно съществуват и вместо да ги разнеса върху 7 милиона тона произведен нефт, аз трябва да ги разнеса върху 5. Естествено, че това оскъпява нещата", каза шефът на "Лукойл България".

И обясни скъпото производство със социалната политика на компанията си.

"Темпът на ръст на международните цени е 23 процента, ние сме ги увеличи с 12. Това е нашата социална отговорност. Ако ги намалим още повече, ще трябва да започнем да съкращаваме хора. Те утре ще излязат да стачкуват, както транспортните".

Той заяви още, че миналата година "Лукойл Нефтохим" е инвестирал 620 млн. лева, за да приведе мощностите си според изискванията на ЕС, а от тази година започва нова инвестиционна програма за 1.2 млрд. лв. заради новите евростандарти за горивата.

Мерките - със спорен ефект и съмнително одобрение от Брюксел

Първата от обсъдените в сряда мерки е да отпадне биокомпонентата в дизела, което ще поевтини горивото с около 5-6 ст., втората е да се махне акцизът за биодизела (с неясен още ефект) и третата е производителите и държавата да си разпределят по равно количествата на горивото, които съхраняват като задължителен резерв според изискванията на Европейския съюз. Това ще смъкне цената с още 5-6 ст.

Дали мерките ще могат да бъдат приложени, ще стане ясно след консултации с Европейската комисия, уточни финансовият министър Симеон Дянков. Той заминава в четвъртък в Брюксел за среща с еврокомисаря по данъчните въпроси Алгирдас Шемета. По думите на Дянков нямало нужда от т. нар. нотификация от ЕК за приложението на мерките. Нотификацията обикновено се предхожда от няколкомесечна процедура.

Обяснението на министъра е странно, при положение, че изискването за влагане на 3% биокомпонента в дизеловото гориво (което като тежест в цената на тон дизел е около 53 лв. или малко над 4%) е заложено в европейските директиви и българското законодателство. Дори да съществува теоретичната възможност биокомпонентата в горивото да се замени с друга с цел намаляване на вредните емисии от транспорта (изискване също на ЕК), това със сигурност ще отнеме месеци.

Що се отнася до намаляването или премахването на акциза върху биокомпонентата или наричана още биодизел, въпросът е доколко това как ще се отрази на цената на горивото. Ще има отражение, смята министърът на транспорта Александър Цветков, но доколко ще бъде сериозно, трябва да се анализира.

Миролюб Столарски, председател на Българска асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и собственик на фирмата за превози "КАРАТ-С" обясни, че ако не се приеме мярката за отпадане на биокомпонентата в дизела, което би довело до най-осезаем ефект, поне да се премахне акцизът върху биодизела, което ще е някакъв вид облекчение.

ЕК изисква всяка държава да съхранява резерв от горива, равни на 90-дневния ѝ оборот. В момента държавата отговаря за 30-дневен резерв, а производителите – за 60 дневен. Превозвачите предлагат разпределението да стане поравно.

В подкрепа на тези думи Валентин Златев обясни, че 400 млн. лева на "Лукойл Нефтохим"" стоят блокирани заради резервите.

Според постигнатото споразумение още от сряда експерти започват работа по набелязаните мерки с цел до следващия вторник да има позиция дали мерките могат да се реализират и кога.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

114 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #114

    до журналята.Първо Нефтохимически комбинат отдавна няма-има една обиковена Рафинерия.Второ-не пройзвежда нефт а ПРЕРАБОТВА.

  2. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #113
  3. Ганьо Балкански
    #112
  4. fehner
    #111
  5. fehner
    #110
  6. N
    #109
  7. Rossi
    #108
  8. октана
  9. октана
  10. пепо

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.