Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Слово на президента Георги Първанов по повод годишнината от встъпването му в длъжност

0 коментара

Уважаеми госпожи и господа,

Измина една година от деня, в който встъпих в длъжност като държавен глава на Република България.

При такава годишнина обикновено се изтъква, че президентът не е формално задължен да се отчита за своята дейност. Аз обаче смятам, че и държавният глава, както и всички държавници, по неписаните морални норми дължи отчет пред избирателите - пред всички, не само пред тези, които са го подкрепили на изборите.

В краткото време на това встъпително слово акцентът ще бъде поставен върху темите, които произтичат от конституционните задължения на президента и от персоналните ангажименти, които съм поел във времето до и след 22 януари 2002 година.

За тази една година от мандата се опитах да се придържам неотклонно към обещанието да бъда президент на всички българи, да отстоявам надпартийния характер на институцията. Ще се стремя и за в бъдеще да поддържам атмосфера на толерантност и диалогичност към всички партии и структури на гражданското общество, към всички етноси и религии. В частност бих искал да отбележа, че беше последователна позицията на институцията по въпроса за единението на Българската православна църква.

Смятам, че не бяха допуснати решения и действия, продиктувани от партийна обвързаност. Стремях се да избягвам полемиката с партийните централи, макар че когато се е налагало, съм се произнасял и полемично. Не бих пестил и за напред критични бележки и по отношение на правителството, и спрямо опозицията, в случай че националният интерес предполага такъв дебат. От своя страна приемам спокойно, с разбиране всяка добронамерена, конструктивна критика.

Както досега, така и в бъдеще президентската институция ще бъде фактор на стабилността и спокойствието. Въпреки че диалогът ми с някои от институциите не винаги беше равномерен, ще остана застъпник на идеята за управление чрез максимално съгласие.

На фона на относително добрия тон и диалог от страна на мнозинството имаше и ревност, вероятно продиктувана от повишената активност на президентския екип, имаше и стремеж към негласна конкуренция, имаше дори и опити за изземване правомощията на държавния глава.

Проблемът обаче не е в отделните подобни случаи, а в това, че активният диалог с изпълнителната власт не винаги води до ефективно, до работещо взаимодействие, при което например постигнатите договорености при разговорите ми с други държавни глави да бъдат реализирани докрай ефективно от правителството.

На следващо място бих казал, че отношението ми към парламента беше принципно и произтичаше от осъзнатото разбиране за парламентарния характер на републиката. В духа на политиката на споделената отговорност подписах 113 указа за обнародване на закони, приети от Народното събрание. Върнах закони, за които имаше основание да се смята, че противоречат на Конституцията или могат да обслужват теснопартийни или групови интереси. Пак воден от съображение за по-качествено законодателство, по редица закони обосновах "особено мнение", посочих несъвършенства в приети от парламента текстове.

Макар че в повечето от случаите мнозинството отказа да се съобрази с мотивите на съответното "вето", по-късно по част от законите вносителите сами коригираха част от своите разпоредби.

Самоцелното противопоставяне, затварянето на властите в кръга на собствените им проблеми - това са само част от обясненията на факта, че ние не успяхме да върнем доверието на хората в държавата, в нейната способност да решава проблемите на гражданите. Това обяснява и факта, че доверието в редица институции се стабилизира, но бих казал на твърде ниски стойности.

Без аналог в историята на прехода е стремежът на президентската институция да се ангажира в борбата срещу престъпността. Чрез КСНС и с други форми беше направен опит да се координират действията на всички правозащитни органи, да се обединят усилията на МВР, съдебната власт, на всички институции и структурите на гражданското общество. Въпреки изразената от всички институции обща воля, резултатът от тези усилия е твърде скромен. Не мисля повече да занимавам КСНС с този въпрос, но няма да се уморя да питам, да повтарям, да поставям настойчиво въпроса защо договорените в този възможно най - представителен състав промени не са се придвижили досега от парламентарното мнозинство.

Впрочем, аз ще продължа усилията си да рационализирам дейността на Консултативния съвет по национална сигурност, включително и с предлагането на един правилник, с цел по -голяма ефективност в неговата работа и за създаването на предпоставки волята на този орган да се реализира в управленската политика.

Заслужава да се обсъди идеята за нови, по-ефективни мерки в борбата с корупцията, включително и със създаването, разбира се, чрез закон на една нова национална служба, която да има за предмет на дейност борбата срещу корупцията, с гарантирана независимост, служба, която да бъде равноотдалечена от властите.

В първия си работен ден като държавен глава обосновах необходимостта от промени в Конституцията. И сега след проведените многобройни консултации още по-категорично смятам, че промени трябва да има, защото животът ги налага, но без ревизия на духа, без делегитимиране на основния закон. Трябва да бъдат отклонени всички опити за връщане на прехода на изходната му точка, каквито напоследък като че ли зачестяват.

Ще остана верен на ангажимента си, на базата на консултациите с парламентарните и извънпарламентарните партии, със съдебната и местната власт, с гражданските структури, още в рамките на тази година да подготвя пакет от консенсусни, надявам се, предложения за промени в Конституцията, в това число и по отношение на съдебната реформа. Естествено, след като имаме становището на Конституционния съд.

Специално искам да отбележа и усилията ни да установим активен, взаимоуважителен диалог с местната власт - както с НСОРБ, така и с отделните общини.

Смятам за особено важно достатъчно рано, отдалечено от изборите, да се приемат необходимите промени в законодателството, свързано с предстоящите избори и с местното самоуправление като цяло. Трябва да се сложи край на порочната практика управляващата партия да обявява правилата на изборите буквално в последния момент. Трябва своевременно да се изчистят някои недоразумения от предишните избори, напр. да се възстанови правото на населението от районите в големите градове и населените места до 500 души да избират своите кметове.

Кметовете и общинските власти трябва да бъдат подкрепени в своите справедливи искания за един по-ясен баланс между права и отговорности.

Крайно време е да разберем, че силната местна власт е необходима, важна предпоставка за силната държава.

Ще бъде продължена политиката на активно партньорство с бизнеса със съзнанието, че именно той държи ключа и за икономическия растеж, и за решаване на голяма част от социалните проблеми.

В сферата на социалната политика позициите на президентската институция намериха израз в няколко насоки, които ще бъдат съхранени и развити през следващите години:
- в оценката на приеманите закони;
- чрез опрощаването дълговете на граждани - главно тютюнопроизводители и пенсионери;
- в поддържането на активен диалог със синдикатите, с редица професионални и граждански структури;
- с безусловната подкрепа за запазването на модела на социалното партньорство;
- грижата за хората в неравностойно положение ще продължи да бъде център на вниманието на президентската администрация и през тази година;
- в хода на различни инициативи бяха обосновани различни идеи на политиката за младите - за студентското кредитиране, за Студентския град, за подпомагане на даровити деца, за борба срещу наркоманията. В рамките на следващите няколко седмици ще бъде завършена и обявена своеобразна програма за младежка политика, по която ще работим в институцията.

Без да бъда изчерпателен, уважаеми госпожи и господа, мога да кажа, че направеното в социалната сфера е повече от онова, което е сторено от институцията в предишните години. Повече, отколкото конституционните ми задължения го изискват, но много по - малко от онова, което хората очакват и което хората се надяват и което аз самият се стремя да постигна. Тъкмо заради това дейността на институцията в тази сфера ще се разширява през настоящата и следващата година.

Многобройни са инициативите в духовната сфера. Тяхната хроника ви е добре позната и аз не искам да я припомням. Все пак трябва да припомня най-голямата и най-ярка българска културна проява в чужбина - фестивала "Европалия" под патронажа на институцията, който показа какво реално можем, когато дейците на културата имат подкрепата на държавата.

Припомням посещенията в археологическите обекти в Старосел и Перперикон, за да изтъкна за пореден път необходимостта от бързи действия на парламента за защита на културно - историческото наследство. Няма разумно обяснение за нерешаването на въпроса за законови облекчения за онези представители на родния бизнес, които подпомагат духовността, които даряват духовността, даряват науката, образованието и спорта.

Още с първите си стъпки като държавен глава поех отговорността си и като Върховен главнокомандващ на въоръжените сили.

През изтеклата година беше изминат може би най-тежкият участък от пътя на организационното изграждане на Българската армия. Военната ни реформа получи висока оценка от международните ни партньори и това беше един от решаващите аргументи за получаването на покана за членство в НАТО.

Днес българският офицер и войник има все по - висок авторитет и навън, и във вътрешен план. По-важното обаче е, че в резултат на преобразованията можем да кажем категорично и това прозвуча на съвещанието на военното ръководство на армията, че днес въоръжените ни сили са в състояние да гарантират националната сигурност на страната.

С усилията на мнозина, в това число и на държавния глава, бяха отпуснати допълнителни средства за армията за изминалата година, а отбраната беше утвърдена като бюджетен приоритет до 2005 година.

В резултат на засиления 24-часов контрол беше ограничен значително броя на армейските нарушения, подобри се войсковият ред и дисциплина.

Не може да ни удовлетворява работата по социалната адаптация на освободените в резултат на военната реформа. Формираната към Президентската администрация структура е само една необходима стъпка в тази посока и тази структура ще съдейства активно на Министерство на отбраната, което има своята основна роля в търсенето на решения по проблема.

Не можем да подминаваме и един болезнен морален и социален въпрос - за облекчаване положението на пострадалите във въоръжените сили, на техните роднини и близки. Създаденият по инициатива на президентската институция фонд към Комитета на войнишките майки има амбицията да запълни една дълго време съществуваща празнина.

Оставям на анализаторите, уважаеми госпожи и господа, да преценят приноса на президентската институция за несъмнените успехи във външната политика на България. Вярвам, че след тази една година дори и скептиците са се убедили в приемствеността при реализацията на стратегическите ни цели, във възможността България да прави последователна, стабилна и прозрачна външна политика.

2003 година ще изисква допълнителни усилия за безпроблемна ратификация на споразумението за членство в НАТО и за успешно приключване на преговорите с Европейския съюз. Страната ни ще продължи да бъде солидарна част от световната коалиция срещу тероризма. Ще трябва да развием интензивни икономически контакти, за да постигнем този позитивен, очакван пробив в отношенията със страни, извън Евросъюза. Икономизацията на външната ни политика продължава да бъде един от основните критерии във външнополитическата дейност на институцията.

Активният диалог с държавните глави на редица наши партньори позволи постигането на договорености, които, надявам се, "развързаха ръцете" на дипломацията и на изпълнителната власт. Такъв ефект имаха разговорите ни в Германия, Русия, Полша, Словакия, Македония и редица други страни.

Особено сериозен акцент беше работата ни с българите в чужбина. Постигнатото споразумение за университет на българите в Молдова, уреждането на въпроса за българския културен център в Братислава, постигането на редица отдавна очаквани новини за българите в Украйна са все още твърде малки знаци за променящата се политика на България към нашите сънародници в чужбина.

Съзнавам, че не успях да наложа виждането си за съдбата на 3 и 4 блок на АЕЦ "Козлодуй". Не постигнах и придвижване на въпроса за имуществените права на тракийските българи, независимо, че нееднократно, на много възможни равнища поставях този въпрос.

Ще продължа обаче, както и до сега, дори с риск това да не допада на някои от нашите партньори, да поставям деликатни въпроси и да отстоявам българския национален интерес по тях.

Смятам, че е недопустимо забавянето на новите посланически назначения там, където нямаме посланици или са с отдавна изтекъл мандат. Крайно време е да се подготви и приеме закон, който да регулира цялостно българската дипломатическа служба.

Накрая, уважаеми госпожи и господа, бих искал да подчертая, че през изтеклата година работихме много добре, може да се каже в безупречно взаимодействие с вицепрезидента г-н Ангел Марин.

Искам да благодаря и на администрацията, която, събрала опита от работата си с няколко президенти, се справи ефективно с възникващите предизвикателства.

Искам да изразя своята благодарност към всички, които ми вярваха и ме подкрепяха в тази важна за мен и институцията година.

Благодаря ви.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.