Служебният кабинет засега не предвижда промени в "Автомагистрали"

Регионалният министър не знае какво означава терминът "мъртви души" в избирателните списъци

арх. Виолета Комитова - министър на регионалното развитие

"Нашите приоритети са ясни – подготовката за изборите и свързаните с това списъци, тъй като служба ГРАО се намира в регионалното министерство. Следващата ни задача е да извършим проверките в обществено значимите проекти, Агенция "Пътна инфраструктура", "Автомагистрали" ЕАД, ВиК отрасъла, санирането и също така да се опитаме да се справим с някои актуални, нашумели строежи, които вълнуват цялото общество. Във времето, с което разполагаме, ние не бихме могли да свършим повече."

Това казва служебният министър на регионалното развитие арх. Виолета Комитова в интервю публикувано на сайта на МРРБ. Най-вероятно интервюто е правено от някой от медийния екип на ведомството, тьй като не е посочено за коя медия е дадено. До момента арх. Комитова, която е дългогодишен преподавател в УАСГ, не е представяла екипа си и приоритетите в работата си. Тя беше зам.-министър на регионалното развитие и в първия служебен кабинет назначен от президента Румен Радев.

"Първото нещо, което предприехме, е да съставим една комисия, която ще трябва да провери структурите, обявени за проверка и след като тази комисия изведе основните резултати от нея, ще информираме обществото", казва арх. Комитова.

Както е известно, държавната компания "Автомагистрали" и други структури под шапката на МРРБ бяха сред най- обсъжданите теми във временната парламентарна комисия за ревизия на управлението на Бойко Борисов, формирана в разпуснатото вече 45-то НС.

"До този момент съм запозната частично със събраната документация. Когато анализираме всички обстоятелства, факти, проекти и случки, които са се случвали преди нас, ще представим информация пред обществото", обещава арх. Комитова.

От думите ѝ става ясно, че служебното правителство вероятно няма да се наеме да прави стратегически промени в модела на работа на държавния мастодонт "Автомагистрали".

"Не сме мислили още за такива промени в структурата на точно това дружество, но в момента извършваме малки в други структури, подчинени на регионалното министерство", казва тя.

И уточнява, че "Автомагистрали" ще продължи със строителството на магистрала "Хемус", скоростния път Видин - София и останалите обекти по старата схема на работа – чрез договорите с вътрешно възлагане.

Срещу модела на работа на "Автомгистрали", който по думите на депутати "пълни чекмеджета", възразиха т.нар. партии на протеста в 45-тото Народно събрание. Държавната мегаструктура бе във фокуса на вниманието им. При изслушването на предишното ръководство на МРРБ и това на "Автомагистрали" в парламента стана ясно, че компанията, която получи от държавата поръчки за над 4.5 млрд. лв., превъзлагала работата на частни фирми по неясни критерии.

На въпрос трябва ли хората в Северна България да се притесняват дали магистрала "Хемус" и пътят Видин – Ботевград ще бъдат завършени, арх. Комитова отговаря, че "няма място за притеснение".

"Тези проекти ще бъдат завършени. Не мога да предскажа в какъв период, но споделям дълбоко схващането, че най-лошото строителство е незавършеното строителство. То е и най-скъпото. Така че при всички случаи тези пътища, проекти, магистрали и други трябва да бъдат завършени", казва арх. Комитова. По думите ѝ те ще продължат да бъдат приоритетни.

Относно качеството на строителството тя смята, че при всички случаи "при усъвършенстване на взаимоотношенията между възложителя, изпълнителя и надзорните фирми това качество може да бъде подобрено" . На уточняващ въпрос тя отговаря: "Имам предвид "инхаус" процедурите, но за тях ще говорим по-късно".

"Мъртвите души" в избирателните списъци

Основната задача на служебния кабинет е провеждането на честни избори на 11 юли. Министърът на регионалното развитие пък е отговорен за избирателните списъци.

На въпрос за изчистването на списъците от т.нар. "мъртви души", арх. Комитова отговаря така: "Към днешна дата не знам какво означава "мъртви души", а е термин, който се използва в публичното пространство. Питала съм няколко човека, които разбират от този процес, какво означава "мъртви души". Беше ми отговорено, че под "мъртви души" се разбира хора, които не са гласували, но ги има в списъците. Изчистването на избирателните списъци е дълъг процес, не съм сигурна, че има какво да изчистваме, но ще се опитаме да ги направим актуални".

Един от предшествениците на поста Николай Нанков през 2017 г. по време на парламентарен контрол обясни, че с термина "мъртви души" в избирателните списъци не се посочват починали, а лица, които не са упражнили правото си на глас и по някаква причина не гласуват.

През 2012 г. обаче избухна скандал, заради големия брой починали вписани в избирателните списъци. Той беше разкрит от друг министър на регионалното развитие Лиляна Павлова. Тогава се оказа, че в България има близо 670 столетници, включително и такива на повече от 120 години, а разликата между данните на ГРАО и НСИ беше 800 000 души. Тя беше обяснена с българите в чужбина. Имаше дори куриози починал през Първата световна война, да бъде обявен за мъртъв век по-късно.

Комитова: Не всички сгради имат нужда от паспорти

Служебният регионален министър има различно мнение относно паспортизацията на сградите. От близо десетилетие управлението на Бойко Борисов се опитва да задължи гражданите да направят т.нар. "паспорт" за всяка сграда. Тъй като това не се прави, защото е скъпо и ще натовари излишно бюджета на хората, всеки път при наближаването на крайния срок той се удължава.

Виолета Комитова не е съгласна с тезата , че за всички сгради задължително трябва да се изготвят паспорти. Според нея по действащото законодателство паспорт на сграда се изготвя само тогава, когато се предвижда извършване на строително-ремонтни дейности по нея. Сградите и обектите от цялата инфраструктура, за които няма намерение да се извършват строително-монтажни работи, нямат нужда от паспорт, казва арх.Комитова.

Преосмисляне на санирането

Служебният регионален министър беше един от критиците на първия етап на санирането н жилищни сгради, заради модела по който това ставаше. Според нея цените бяха завишени и се включваха и допълнителни дейности, които нямат нищо общо със санирането, като например оправянето на градинките пред блока. Тя смята, че моделът на саниране, по който бяха похарчени 2 млрд. лв. не е приложим по Плана за възстановяване и устойчивост, по който също са заложени над 2 млрд. лв.

"Във всички случаи той би трябвало да се подобри във вътрешните механизми на взаимодействие между този, който дава парите, този, който изпълнява, и този, който контролира качеството, още повече, че ние вече не можем да мислим за обикновено саниране на сгради. Трябва да мислим за тяхната устойчивост, да ги впишем в критериите за "Зелената сделка" и да отговаряме на много по-високи изисквания към нас. Т.е. санирането в стария му вид вече няма да бъде възможно. Ако предложим такива проекти на Европейската комисия, те ще бъдат отхвърлени", казва арх.Комитова.

Иначе тя категорично подкрепя санирането, защото смята, че е "добра идея в полза на хората и спестяване на енергия".

По отношение на изпълнените обекти до момента по програмата, няма да може да направи проверки, заради краткото време на служебното правителство. Според нея това може да бъде направено от някои от следващите правителства.

"Целта на тази проверка, обаче, категорично трябва да бъде уточняване на лошите практики, изчистване на грешките, така че те да не се повтарят в новите проекти, които ние предвиждаме за саниране. В края на краищата и готическите катедрали са построени по този начин – майстори, които са се учили от опита и грешките на предишните майстори", казва арх.Комитова.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес