С одитния си доклад за "Авиоотряд 28"

Сметната палата даде повод за разследване срещу Бойко Борисов

ГЕРБ, Левски, ЦСКА, кантората на Батков са сред пътниците на "държавното такси"

Сметната палата даде повод за разследване срещу Бойко Борисов

Злоупотреби с държавни пари с резолюции на бившия премиер Бойко Борисов, укриване на данъци и пълен хаос в документацията на "Авиоотряд 28" разкри в сряда одитният доклад на Сметната палата, посветен на използването на правителствената авиация по време на управлението на ГЕРБ. Тонът на документа е изключително остър и в него директно се казва, че в много случаи самолетите са използвани незаконно. Едновременно с това Сметната палата дава и пълен списък на 53 полета, в които авиоотрядът е използван за частни цели като правителствено въздушно такси по време на управлението на ГЕРБ.

Сред най-известните пътници на правителствената авиация са футболните отбори на Левски, ЦСКА, Литекс, скандално известните "Бистришки тигри", Българският футболен съюз, а адвокатската кантора на Тодор Батков е ходила на лов с държавните вертолети. Партия ГЕРБ също е ползвала тази схема предимно за нуждите на своя лидер.

Особено смущаващи са заявките на Българската федерация по мотоциклетизъм. През 2012 година федерация изпраща заявка до премиера Бойко Борисов с молба държавата да ѝ предостави безвъзмездно вертолет с медицинско оборудване за провеждане на състезание по супермото в Долна митрополия. Премиерът пише положителна резолюция и вертолетът е предоставен. Подобни искания са направени и през 2011 година, но тогава федерацията се обръща само към ръководството на авиоотряда. И в този случай е изпратен вертолет отново безвъзмездно. В крайна сметка обаче се оказва, че безвъзмездни неща няма, защото държавата е платила 6842 лева за услугите, които са оказани на федерацията.

Само национални спортни отбори с право на правителствени полети

Министерският съвет ще отнеме възможността правителственият Авиоотряд 28 да извършва търговски полети, съобщи транспортният министър Данаил Папазов, цитиран от вестник "Преса". Това ще се случи с промяна на устройствения правилник на звеното.

На Авиоотряд 28 ще бъде позволено да вози и спортни отбори, но само по официални случаи.

"Ако има заявка от спортен отбор, то той ще може да бъде само националният на страната. Поръчката обаче трябва да идва от спортното министерство, и то с одобрението на министър-председателя. Самолети за приятелски мачове няма да се ползват“, каза Папазов.

Вицепремиерите и министрите ще използват самолетите, само ако имат подписана заповед за командировка от премиера. В същото време използването на правителствената авиация ще стане по-евтино за министрите.

Сега, ако министър иска да използва 8-местния Фалкон, освен всички текущи разходи за полета, ще трябва да плати още 13 300 лв. наем на самолета на ден. Тарифата за този самолет е най-висока, защото му е правен ремонт за 3 млн. лв. и сумата е калкулирана в цената. За правителствения "Еърбъс“ тя е 3484 лв. За единия хеликоптер Ми-8 е 3205 лв., а за другия - 626 лв.

За да се оформят документите, в тях се казва, че става дума за полет със специално предназначение, въпреки че заявител е Министерският съвет, а ползвател е федерацията, което е в нарушение на правилата. От Сметната палата отчитат, че дори и този отчет е направен незаконно, защото за полети, които не са със специално предназначение, се начисляват и по 844 лева на ден такса. Такава такса не е начислена, но и да беше, щеше да се плати от държавата.

Отделно Сметната палата разкрива, че "Авиоотряд 28" е укривал данъци. Става дума за 53-те полета на държавните машини по заявки на частни лица. По закон авиоотрядът няма право да извършва търговска дейност, но такава е извършвана. За да се осчетоводят приходите, те са слагани в графа "възстановени разходи", а не "приходи", както е по закон. Така не са платени данъци върху 870 159 лева от търговските полети. Отделно не са платени и данъци върху приходите от 1.075 милиона лева от договора между отряда и Ръководство въздушно движение за облитане на неговите съоръжение.

"Авиоотряд 28" е нарушил и договора си за "сух лизинг" с гранична полиция за използването на вертолет Agusta, защото с него са превозвани хора от кантората на Тодор Батков до ловните полета на "Кормисош". Това е нещо, което по договора "Авиотряд 28" е нямал право да извършва. За някои от тези нарушения има резолюция на премиера. Извън всичко това Сметната палата твърди, че всички 53 търговски полета на "Авиоотряда" са незаконни, защото той няма лиценз за извършване на такава дейност.

Докладът на Сметната палата поставя сериозно въпроса дали бившият премиер и настоящ лидер на ГЕРБ може да бъде подведен под наказателна отговорност, след като има писмени резолюции, с които той е разрешил извършването на незаконни полети. Този въпрос виси със страшна сила и по отношение на бившия шеф на "Авиоотряд 28" Пенчо Пенчев. Одитът поне дава отговор на въпроса защо бяха отхвърлени всички заявки за предоставяне на информация по Закона за достъп до обществена информация.

Преди две седмици главният прокурор Сотир Цацаров обяви, че прокуратурата разследва случая, но "по-интересни" били полетите на Борисов с военната авиация, които не са включени в този одит.

Пълен хаос в документите

Проверката на Сметната палата показва, че при въпросните 53 търговски полета на "Авиоотряд 28" не е осъществен ефективен контрол по заявяването им, което е нарушение на устройствения правилник на звеното. В някои случаи заявки са изпратени едва след изпълнението на воаяжите. Допуснато е извършването на полети, без издадена заповед на генералния директор на звеното.

Машините на авиоотряда са ползвани и за частни партита. Държавен хеликоптер е хвърлял балони и топки на детски празник, организиран от "Лайънс клуб София". Любопитен щрих е, че за един от полетите, поръчан "на частно" от ГЕРБ, фактурата не е била платена няколко години, а сумата е изчистена до започването на одита.

Сметната палата казва, че търговските полети без лиценз са в нарушение на Закона за гражданското въздухоплаване и Устройствения правилник на Авиоотряд 28.

Извън подробностите за финансовите нарушения и клиентите на звеното, Сметната палата разкрива, че авиоотрядът няма вътрешни правила за отчетност и контрол. На практика одиторите са установили, че има предпоставки за пълен хаос при администрирането на звеното, което тогава бе под прекия контрол на премиера Бойко Борисов. Някои полети имат досиета, други нямат. Одиторите правят извода, че липсата на вътрешни правила дава голяма възможност и за финансови злоупотреби.

Проверяващите отчитат, че за някои от полетите няма заповед на директора на авиоотряда, за други няма резолюция на премиера, а при трети няма и списък на пътниците. Има случаи, в които трите нарушение се срещат едновременно.

В една от тези графи влиза известният полет на отбора на Витоша (Бистрица), станал по-известен като "Бистришките тигри". В този отбор бе картотекиран тогавашният премиер Бойко Борисов. "Авиоотряд 28" е превозил "тигрите" от София до Варна и обратно за приятелски мач с отбора на тогавашния депутат на ГЕРБ Емил Димитров Чавдар (Етрополе). Полетът е заявен на 28 юли 2012 година по заявка на Българския футболен съюз (БФС). В документацията на "Авиоотряд 28" обаче няма списък на пътниците, което най-вероятно е направено, за да се прикрие скандала.

Пътниците на въздушното държавно такси

"Авиоотряд 28" е получил общо 870 159 лева от предоставянето на "таксиджийски" услуги в периода 1 август 2009 година – 31 март 2013 година. Това обхваща целия мандат на правителството на Бойко Борисов. От ГЕРБ поискаха проверката да обхване и правителството на тройната коалиция, но това така и не е направено.

Любопитното е, че са документирани няколко случая, в които партия ГЕРБ са плащали от своя бюджет за полети на премиера Бойко Борисов като частно лице. В същото време обаче става дума за посещения, които са били част от официалната програма на министър-председателя.

Още през 2009 година, която е първата одитирана година, се появява такъв случай. ГЕРБ плащат 20 хиляди лева за превоза на Борисов за негови официални срещи в Германия и Брюксел. Точно тази сметка не е покрита изцяло от партията до началото на одита на Сметната палата. Четири години по-късно ГЕРБ плаща и дължимия остатък от 1700 лева. През 2009 година "Авиоотряд 28" е извършил още четири незаконни полета. Два от тях са по заявка на Българска баскетболна федерация, един път е превозен националният отбор по волейбол и веднъж - служители на Българския енергиен холдинг.

През 2010 година незаконните полети са 15. Сред пътниците на въздушното такси са Български червен кръст (БЧК), форум "България-Русия", представители на Световната банка, ГЕРБ, Българска православна църква, ЦСКА и фирмите "Апра", МИБС, "Травел туризъм БГ", "Тандем В" и "Алексия 2002”.

Тук се появява и един полет, за който не е отбелязан дори и поръчител, но въпреки това е извършен. В досието на полета се казва, че на 20 март по маршрут София-Пампорово-София с вертолет Ми 8 е извозен някакъв човек. В заповедта пише, че става дума за заявка от спешната медицинска помощ и има устно разрешение на министър-председателя. Полетът е осчетоводен като "гражданска продажба", въпреки че авиоотрядът няма право да развива търговска дейност. Дори във фактурата не е записано името на човека, който плаща.

През 2010 година от ГЕРБ са използвали авиацията като такси до Мадрид и обратно, а документите не разкриват целта на пътуването. Форум "България-Русия" е ползвал вертолетите, за да заведе руската група "Любе" до Рилския манастир, а после и да се вози до мястото на празненствата по честването на "Освобождаването на Европа от фашизма". И тук заявките са одобрени от Борисов. По същия начин и отборът на ЦСКА е превозен до Истанбул.

Държавната авиация като туристически чартър

Изключително любопитна е схемата, по която отборът на Левски лети за мач от европейските турнири до Лил през 2010 година. Клубът се обръща напълно редовно към туристическата агенция "Травел туризъм БГ". Въпросната фирма обаче има много иновативен подход към удовлетворяването на изискванията на своите клиенти, защото се обръща директно към премиера на държавата с искане за уреждане на самолет за изпълняване на поръчката. Премиерът откликва и полетът е осъществен.

Малко след това фирма "Алексия 2002" е ползвала държавната авиация на своя сметка, за да разведе еврокомисаря по земеделие в своя кравекомплекс в село Добри Дол. Църквата на свой ред е ползвала "търговските" услуги на "Авиоотряд 28", за да развежда вселенския патриарх из България.

Батков и руските бизнесмени на лов с разрешение на премиера

През 2011 година незаконните полети са 21. Една от наистина забележителните случки през тази година е поръчката на адвокатско дружество "Батков и сие", която е лично разрешена от премиера. На Батков е позволено да наеме два вертолета, за да ходи на лов с група руски бизнесмени в държавно лесничейство “Кормисош”. Това става в периода от 30 юни до 3 юли 2011 г.

От генералния директор на Авиоотряд 28 е изготвен доклад до премиера, в който е записано, че двете машини ще се "използват за изпълнение на демонстративни полети в района на Централни и Източни Родопи". Така той прикрива истината и на премиера, поне на документи, му е спестено, че Батков наема машините за лов с руснаци. За използването на двата вертолета за четирите дни са платени 11 303 лева.

През същата година самолетите са ползвани масово за извозване на футболни отбори. Услугите на държавното такси се ползват три пъти от Литекс, два пъти от националния отбор и по веднъж от Локомотив (София) и Левски. Държавната авиация е съдействала и за заснемането на екшъна "Непобедимите".

През 2012 година незаконните полети са само 11. През нея обаче се случва полетът на "Бистришките тигри", който фокусира вниманието върху безобразията при ползването на правителствените самолети. Преди да извози "тигрите" Борисов разрешава и участието на държавни вертолети в заснемането на серии от тв сериалите "Отплата” и "Под прикритие".

От одита се разбира още, че адвокатското дружество "Батков и сие" явно е останало доволно от услугите на правителствените летци, защото през 2012 година отново наема вертолет до "Кормисош". През тази година се случва детското парти на "Лайънс клуб" в София, а ЦСКА лети с държавното такси до Либия. Левски (София) лети до Сараево по същия начин.

Да си цепнем разходите с държавата

В края на 2012 година ГЕРБ плаща от своя бюджет две официални визити на Борисов - последователно в Румъния и Белгия. В този случай между партията и държавата се прави странна схема. Транспортните разходи по маршрута София-Букурещ са за сметка на ГЕРБ, а по маршрут Букурещ-Брюксел-София са за сметка на Министерския съвет. През 2013 година е извършен само един полет, платен от ГЕРБ. Той е по маршрута София-Ларнака-София за участието на премиера в извънредна среща на върха на Европейска народна партия.

Одитът засяга ползването на самолетите и от другите институции. От 2009 до 2013 година президентите Георги Първанов и Росен Плевнелиев са извършили общо 50 полета за 1.5 милиона лева. Тук нарушения не са открити. По заявки на Народното събрание са извършени 22 полета за 512 000 лева. Нарушения също няма. Най-много са полетите по заявки на Министерския съвет – 243 за 2.64 милиона лева. Именно в този списък са изброените по-горе нарушения.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?