Сметната палата няма да проверя как са изразходвани парите за агитационната кампания на референдума, тъй като няма законово задължение за това. Въпреки това обаче институцията е склонна да изпълни нормативните си постановления и да провери партийните отчети, като по този начин може да се засече дали някоя формация не е финансирала инициативния си комитет за първото допитване в демократична България.
Това стана ясно от думите на председателя на сметната палата Валери Димитров пред БНТ в петък, около две седмици след като той изпрати писмо на ЦИК, с което отказва да изпълни решение на комисията да проверява отчетите на трите инициативни комитета и 75 депутати от ГЕРБ, които са страни по референдума и ще водят агитационна кампания.
Според решение на ЦИК агитационната кампания "за" или "против" развитието на ядрената енергетика чрез изграждане на нова ядрена централа може да се финансира с дарения или лични средства на членовете на инициативните комитети, които да не надхвърлят 2 000 000 лева.
След приключване на информационно-разяснителната кампания, палатата трябва да провери коректността на отчетите, предвижда решение на ЦИК. Аналогична практика се прилага при провеждането на избори, а законът за референдумите препраща към Изборния кодекс.
От Сметната палата обаче твърдят, че след като в специалния закон за референдумите няма изрично разписан текст, че финансирането на агитационната кампания подлежи на проверка, то те не трябва да правят такава.
От ЦИК от своя страна са категорични, че разпоредбата на Изборния кодекс трябва да се приложи, още повече, че има ясни правила с какви пари може да се финансира кампанията за референдума и с какви не е позволено.
"Да, това е един спор, който се получи. Аз смятам, че нещата са категорично ясни. ЦИК, разбира се, не може да ни възлага такъв мандат - ние да проверяваме парите на инициативните комитети. Само законът може да ни възложи това. А в закона няма подобно възлагане. Ето там е проблемът. Нека да го кажа просто. Сметната палата проверява публични пари. Ние имаме мандат да контролираме публичните пари - събиране, разходване на публични пари. В случая това са пари, които не са публични. Това са частни пари на инициативни комитети, които в момента законодателят не е предвидил как да се контролират", обясни пред БНТ Валери Димитров.
Той уточни, обаче, че публичните пари ще бъдат проверени. "План-сметката, която е одобрил Министерският съвет, ще бъде проверена. Тъй като проверяваме парите на политическите партии. Ще проверим доколко те се ангажират финансово с този референдум. В рамките на нашия одит на политическите партии. Но пари, които се събират, частни пари, от инициативни комитети, нямаме мандат да ги проверяваме - ясно и категорично. И тук не може да има никакъв спор", обясни Димитров.
От ЦИК обаче са на мнение, че спор наистина няма и Сметната палата трябва да изпълни тяхното решение. По неофициална информация от комисията възнамеряват да напишат писмо до Валери Димитров, в което да изложат становището си. Те обаче няма как да наложат на палатата да изпълни задължението си.
"Защо след като не са съгласни с наше решение, то не е обжалвано по съответния ред. То вече е влязло в сила, няма как да бъде отменено от нас", коментираха неофициално от комисията пред Mediapool.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
16 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Айде стига сте се бъзикали с Валката. И едно време във факултета си беше същия орангутан!
За сведение на тълкувателят на правото по Талмудата - Валери Димитров: Подчовекът, това биологически привидно еднакво творение на природата с ръце, крака и някакъв мозък, с очи и уста, въпреки всичко това представлява едно съвсем различно и ужасно създание. Той е грубо копие на човешкото същество, с човекоподобни лицеви черти, но при все това с по-недоразвити морал и съзнание от всяко животно. В това същество бушуват страховити и диви, необуздани страсти, безочлив стремеж към разруха, най-първичните желания, най-грубата вулгарност. Подчовек, или казано другояче - едно нищо. Защото не всички, които притежават човешко лице, са равни. Горко на този, който забрави това.
Оператори National Geographic Channel заснеха в джунглата наречена България първия екземпляр на предполагаемия нов вид - ПОДЧОВЕК /на снимката/.
Това е голям мишок, но и дърта калинка- все ценни качества търсени от ГЕРБ
ВРОДЕНОТО РАЗДВОЕНИЕ НА БЕЗЛИЧНОСТТА ВОДИ ОТ ВРЕМЕ НА ВРЕМЕ ДО ХЕРМАФРОДИТЩИНА, ПРОЯВЯВАЩА СЕ НЕМУ КАТО НА ВЪЗРАСТНА ЖЕНА ИЛИ ПО-ТОЧНО - ВЕЩИЦА /М.Р. - ВЕЩЕР/:
ПЪРВО:
§ 2. (Изм. - ДВ, бр. 9 от 2011 г.) За всички неуредени в закона въпроси относно произвеждането на национален и местен референдум се прилагат съответните разпоредби на Изборния кодекс.
ВТОРО:
Финансиране на предизборната кампания
Финансиране на партии, коалиции от партии и инициативни комитети
Чл. 150. (1) Партиите и …
инициативните комитети, регистрирали кандидати, могат да финансират предизборните си кампании със:
1. собствени средства на партиите;
2. средства на членовете на инициативните комитети;
3. средства на кандидатите;
4. дарения от физически лица.
(2) Коалициите от партии, регистрирали кандидати, могат да финансират предизборните си кампании със:
1. собствени средства на партиите, които участват в тях;
2. средства на кандидатите;
3. дарения от физически лица.
Финансиране и подпомагане на предизборните кампании от физически лица
Чл. 151. (1) Дарението от едно физическо лице за една партия или коалиция от партии не може да надхвърля повече от 10 000 лв. за една календарна година.
(2) Дарението от едно физическо лице за един инициативен комитет и регистрирания от него кандидат не може да надхвърля повече от 10 000 лв.
(3) За предизборните кампании физически лица могат да предоставят за безвъзмездно ползване на партии, коалиции от партии или инициативни комитети само собствени движими и недвижими вещи.
(4) За предизборните кампании физически лица могат да предоставят на партии, коалиции от партии или инициативни комитети безвъзмездни услуги, извършени само с личен труд.
Забрана за финансиране и подпомагане на предизборните кампании
Чл. 152. (1) Забранява се финансиране на предизборните кампании:
1. с анонимни дарения под каквато и да е форма;
2. от юридически лица и от еднолични търговци;
3. от чуждестранни физически лица, с изключение на лицата - граждани на друга държава - членка на Европейския съюз, които имат избирателни права по този кодекс;
4. от религиозни институции;
5. от чужди правителства или от чуждестранни държавни предприятия, чуждестранни търговски дружества или чуждестранни организации с идеална цел.
(2) Субектите по ал. 1, т. 2 - 5 не могат да предоставят за предизборните кампании движими и недвижими вещи за безвъзмездно ползване, както и безвъзмездни услуги под каквато и да е форма.
Средства на кандидат или член на инициативен комитет
Чл. 153. Всички изисквания за финансирането на предизборните кампании по този раздел се прилагат и когато кампаниите се финансират със средства на кандидат или на член на инициативен комитет.
Задължения при финансиране на предизборните кампании
Чл. 154. (1) Когато общият размер на дарението от едно физическо лице надхвърли 1000 лв., то представя декларация по образец за произход на дарените средства.
(2) Правилото по ал. 1 се прилага и когато кампаниите се финансират със средства от кандидатите и членовете на инициативни комитети.
(3) Когато едно физическо лице предостави за безвъзмездно ползване свои движими или недвижими вещи за предизборните кампании, то представя декларация по образец за собствеността на тези вещи.
(4) Приходите и разходите, свързани с предизборните кампании на стойност над 1000 лв., се извършват по банков път.
Общ размер на финансирането
Чл. 155. (1) При произвеждане на избори общият размер на финансирането на всяка предизборна кампания на партиите, коалициите от партии и инициативните комитети не може да надхвърля:
1. при избори за народни представители:
а) 4 000 000 лв. за партии и коалиции от партии;
б) 200 000 лв. за инициативен комитет;
2. при избори за президент и вицепрезидент на републиката и за членове на Европейския парламент от Република България:
а) 2 000 000 лв. за партии, коалиции от партии и инициативни комитети за избори за президент и вицепрезидент на републиката, както и за партии и коалиции от партии за избори за членове на Европейския парламент от Република България;
б) 100 000 лв. за инициативен комитет за избори за членове на Европейския парламент от Република България;
3. при избори за общински съветници и кметове:
а) 8 000 000 лв. за партии и коалиции от партии;
б) размерите по ал. 5 за инициативни комитети.
(2) В рамките на общия размер на финансирането по ал. 1, т. 3 при произвеждане на избори за общински съветници за един кандидат за общински съветник може да се разходват не повече от 5000 лв.
(3) В рамките на общия размер на финансирането по ал. 1, т. 3 при произвеждане на избори за кметове на общини за кандидат за кмет на община може да се разходват:
1. за община с население до 30 000 жители - до 25 000 лв.;
2. за община с население до 60 000 жители - до 50 000 лв.;
3. за община с население до 100 000 жители - до 100 000 лв.;
4. за община с население до 200 000 жители - до 250 000 лв.;
5. за община с население до 500 000 жители - до 500 000 лв.;
6. за община с население над 500 000 жители - до 1 000 000 лв.
(4) В рамките на общия размер на финансиране по ал. 1, т. 3 при произвеждане на избори за кметове на кметства за кандидат за кмет на кметство може да се разходват:
1. за кметство с население до 1000 жители - до 2000 лв.;
2. за кметство с население до 3000 жители - до 6000 лв.;
3. за кметство с население над 3000 жители - до 10 000 лв.
(5) Максималният размер на финансовите средства, който инициативните комитети могат да изразходят за кандидати за общински съветници, кметове на общини и кметства, не може да надвишава размера по ал. 2, 3 и 4. В общия размер на финансовите средства, които инициативните комитети имат право да изразходват за всяка предизборна кампания, се включват средствата на кандидата и средствата на членовете на инициативния комитет.
(6) В общия размер на финансовите средства, които партиите, коалициите от партии и инициативните комитети имат право да изразходят за всяка предизборна кампания, се включват всички разрешени от този кодекс средства по чл. 150.
Финансиране на избори в една календарна година
Чл. 156. При произвеждане на различни видове избори в една календарна година изискванията на чл. 155 се прилагат поотделно за всеки вид избори.
Представяне на данни за банковата сметка
Чл. 157. Партиите, коалициите от партии и инициативните комитети в срок до 5 дни от регистрацията си за участие в съответния вид избор представят пред Сметната палата данни за банковата сметка по обслужването на предизборната им кампания, представена по чл. 82, ал. 3, т. 11, чл. 84, ал. 4, т. 5, чл. 89, ал. 3, т. 9, чл. 91, ал. 4, т. 5, чл. 95, ал. 5, т. 6 или чл. 97, ал. 8, т. 5.
Единен публичен регистър
Чл. 158. (1) В Сметната палата се създава единен публичен регистър на партиите, коалициите от партии и инициативните комитети, участващи в съответния вид избори, който се поддържа до следващите избори от същия вид.
(2) В регистъра по ал. 1 по време на предизборната кампания се публикуват:
1. обстоятелствата по чл. 17 от Закона за политическите партии;
2. наименованието на коалицията от партии и наименованието на инициативния комитет и имената на лицата, които ги представляват;
3. имената на дарителите, видът, целта, размерът или стойността на направените дарения;
4. имената на физическите лица, предоставили безвъзмездно ползване или услуги за предизборната кампания, срокът на ползването, видът и описанието на предоставените за ползване вещи, видът на услугите;
5. декларациите за произхода на дарените средства, декларациите за произхода на средствата на кандидатите и на членовете на инициативните комитети и декларациите на физическите лица за собственост на предоставените за безвъзмездно ползване вещи;
6. наименованията на социологическите и рекламните агенции, както и на агенциите за осъществяване на връзки с обществеността, с които работят.
(3) След провеждане на изборите в регистъра се публикуват отчетите по чл. 159, ал. 1.
(4) В хода на предизборната кампания партиите, коалициите от партии и инициативните комитети изпращат новопостъпилата информация по ал. 2 на хартиен и електронен носител на Сметната палата за включване в регистъра.
Отчет за финансирането
Чл. 159. (1) В срок до 30 дни след изборния ден партиите, коалициите от партии и инициативните комитети представят пред Сметната палата на хартиен и електронен носител отчет за приходите, разходите и поетите от тях задължения за плащане във връзка с предизборната кампания, придружен с извлечение от банковата им сметка.
(2) Средствата на кандидата и/или на член на инициативния комитет за предизборната кампания се отчитат в отчетите по ал. 1. Към отчетите се прилага декларация за произход на средствата, в случаите когато те са в размер над 1000 лв.
(3) Отчетите по ал. 1 се изготвят и представят по образец за всеки вид избор, утвърден от Сметната палата.
(4) Сметната палата публикува отчетите на партиите, коалициите от партии и инициативните комитети по ал. 1 в срок до 15 дни от изтичане на срока за представянето им.
(5) Сметната палата проверява за съответствие декларираните приходи и реално извършените разходи във връзка с предизборната кампания.
Деклариране на финансиране от общински съветник или кмет
Чл. 160. (1) В срок до 30 дни от избирането му всеки общински съветник или кмет е длъжен да декларира пред съответния общински съвет източниците на финансирането и разходите, които е направил по време на предизборната кампания.
(2) В срок до 14 дни от изтичането на срока по ал. 1 съответният общински съвет изпраща декларациите в Сметната палата.
Неуредени въпроси
Чл. 161. За неуредените в този раздел въпроси се прилага Законът за политическите партии.
Трябва да проверяват, но на смеят, защото ББ може да им се разсърди, ако се опитат да му развалят далаверата
Опонира на 5!
Пълната смешка се казва СМЕШНА ПАЛАТА!
В целия свят Сметните палати проверяват всичко, само тука този урун.гел на снимката с неговите под.логи от Смешната палата се правят на ни лук яли, ни лук мирисали - нямали право! А какво имат право - да взимат по 10 бона заплати, да обиколят света, да бъдат вербувани от чужди служби и да си е.ат секретарките ли?
Този под.човек на снимката заяви в прав текст в 1 л., ед.ч., че Сметната палата нямала право - напротив тя е длъжна! Тоя какво иска …
да каже или да ни излъже, демек че некакъв си "инициативен комитет" вади милиони за да дестабилизира цялата национална сигурност и той видите ли - не могъл! Ми то е ясно, че ако една ядрена централа не е елемент на националната сигурност - какво ще да е елемент! Пълен смеш.ник! Ми то вътре и Осама бин Ладен е могъл да инвестира, но той нямало право - БЕЗ КОМЕНТАР!