Сметната палата потвърди трагичното състояние на пътническите превози в БДЖ

Одитен доклад на Сметната палата, публикуван в четвъртък, потвърждава впечатлението за трагичното състояние на пътническите превози в БДЖ. Одитът е за периода от 1 януари 2011 г. до 30 септември 2012 г. и е възложен с решение на 41-то Народно събрание от 19 септември миналата година.

Подвижният железопътен състав е морално и физически амортизиран, възрастовата структура на вагонния парк не дава възможност за изпълнението на стандартите за качество на железопътния пътнически превоз в частта на комфорта на превоза, се казва в доклада.

Четири на сто от вагоните са произведени още през 1974 г., 35% - преди 1980 г., 42% - между 1980 и 1989 г., а 20 на сто – в периода 1990 и 1996 г.

Подобно е положението и при локомотивите. Четири на сто от тях са отпреди повече от 40 години, а почти половината - отпреди повече от 33 години. Само 30% са доставените между 1994 и 2008 г.. 

Затруднено е поддържането в техническа изправност на вагоните, локомотивите и мотрисните влакове, тъй като за някои серии производството на резервни части е прекратено.

Ппреструктурирането на железниците към момента на проверката все още не е приключило, а имуществото не е разделено окончателно между БДЖ холдинг и дружествата за пътнически и товарни превози. Затова пътническите превози ползвали вагони и локомотиви под наем от холдинга за своя сметка, като всеки месец плащали на компанията-майка по 1.127 млн. лв. без ДДС наем за 48 локомотива и по 336 хил. лв. без ДДС за 7 вагона.

Същевременно "БДЖ – Пътнически превози" има несъбрани вземания от "БДЖ – Товарни превози" за 21 млн. лева.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?