Смяната на софтуера на търговците се удължава до 30 септември

Белият бизнес ще обжалва в съда и в Брюксел наредбата за касовите апарати

Снимка: Архив

Финансовият министър Владислав Горанов ще удължи до 30 септември срока за подмяна на софтуера за управление на продажбите на фирмите, регистрирани по ДДС, които ползват такъв. В момента изискването е програмите да бъдат подменени до 31 март. Тази дата обаче остава краен срок за подмяна на касовите апарати на дружествата по ДДС, които не ползват софтуер.

Това съобщи Горанов в интервю за бТВ. Позицията му се очакваше в края на седмицата, тъй като това е срокът, в който Националната агенция за приходите трябва да докладва на министъра готовността на бизнеса да приложи новите изисквания за касовите апарати и софтуера до крайния срок – 31 март.

В последните месеци бизнесът не спря да настоява за отлагане на новите изисквания. Въпреки отстъпката на Горанов и диалога с НАП, браншови организации, обединени от Българската стопанска камара, обявиха, че до две седмици ще атакува наредбата за касовите апарати пред Върховния административен съд, Европейската комисия и Комисията за защита на конкуренцията.

Горанов: Бизнесът винаги чака последния момент

"Темата с промяната на наредбата за касовите апарати е от август 2018 г., тоест това, което изведнъж се оказа голяма изненада за българския бизнес, от много месеци е тема на дебат. Анализираме действително какви са проблемите – отговорът (за отлагането на крайния срок, б. р.) е "да". Но за тези, които ползват обикновен касов апарат, който не е свързан с компютърна система за управление на продажбите, и са регистрирани по ДДС, срокът 31 март остава", каза Горанов. По думите му вече има доста на брой одобрени типове касови апарати, а освен това голяма част от малките икономически оператори вече са изпълнили изискванията на наредбата.

Министърът обясни, че отлагането до 30 септември е за фирмите, които ползват компютърни системи за управление на продажбите, за които се иска промяна на софтуера.

"Дано бизнесът успее да се справи, защото ние винаги в последния момент започваме да се опитваме да спазваме правилата и се оплакваме от държавата", добави Горанов, очевидно раздразнен от засиления натиск на бизнеса за отлагане и промяна на наредбата.

Всъщност, засегнатите фирми недоволстват не само от кратките според тях срокове за изпълнение на промените, но и несъвършенствата на наредбата по отношение на специфични бизнеси, които ползват специализиран софтуер за управление на продажбите.

Всяка касова бележка трябва да се отчита в НАП до 5 минути

Според действащия вариант на наредба 19 до 31 март всяка регистрирана по ДДС фирма трябва да смени или актуализира софтуера за управление на продажбите и касовите си апарати.

От 1 април 2019 г. самостоятелната употреба на софтуер за управление на продажбите и касов апарат е забранена, както и издаването на т. нар. служебни бонове. Ще се издават касовите бележки с QR код, които ще се отчитат в НАП до 5 минути. След това клиентът ще може да сканира кода и да провери дали покупката му е регистрирана в данъчната агенция и съответно – дали върху нея е начислен ДДС и са платени данъци.

До края на май регистрираните по ДДС задължително трябва да подадат в НАП с електронен подпис информация за софтуера, който използват във всеки търговски обект. Компаниите ще могат да ползват само одобрен от данъчните софтуер, който няма да позволява манипулации. Сега има случаи, при които с натискане на 2-3 клавиша се активира функция в НАП да се докладва само всяка втора или всяка трета касова бележка, твърдят данъчните.

Занапред при проверки инспекторите ще имат достъп до т.нар. одиторски профил в софтуера за продажби на фирмите, чрез който ще проверяват реалните обороти.

По последни данни на НАП броят на касовите апарати, които отговарят на новите изисквания и вече издават касови бележки с QR код, е около 30 000. Актуализираните фискални принтери са 500. Същевременно, общият брой на касовите апарати на регистрираните по ДДС дружества е 185 000 към края на 2018 г., като 40% от тях могат да бъдат софтуерно доработени, без да се налага смяна на хардуера. Фискалните принтери пък са 40 000. По данни на НАП фирмите само с един касов апарат са близо 76 000.

Удължаването на срока не успокои белия бизнес

Междувременно, във недоволството на бизнеса от проблемите с наредба 18 не спира.

В последните дни се разбра, че проблеми имат дори личните лекари и аптеките.

Във вторник Българската стопанска камара, която многократно домакинстваше срещи и кръгли маси на недоволните от наредбата, отново е провела работна среща на браншови организации по проблема. Сред участвалите са както разработчици на софтуер, така и сдружения от сектора на заведенията и ресторантите, за които НАП твърди, че 85% укриват обороти.

Според приетите на срещата в БСК позиции промяната на срока, обявена от министър Горанов, не решава проблемите, ако не се изменят или отменят и конкретни текстове от нормативния акт, "тъй като са рискови, противоречащи на законодателството и на установените правни принципи, неприложими са и създават прекомерна административна тежест за бизнеса".

"Наредба Н-18 в този ѝ вид противоречи на националното и европейското законодателство, както и на редица международни стандарти за информационна сигурност, поради което в срок от две седмици ще бъдат внесени искове към компетентните институции – Европейска комисия, Върховен административен съд и Комисия за защита на конкуренцията", е решено на срещата.

"Наредба Н-18 създава прекомерна административна тежест за БЕЛИЯ бизнес и не допринася за изсветляване на икономиката, както подвеждащо твърдят нейните автори. Белият бизнес очаква да работи в бяла държава с ясна визия за развитието на икономиката", допълват бизнес организациите.

Според бизнеса наредбата на МФ "поставя под сериозен риск националната сигурност", тъй като могат да бъдат блокирани обекти от критичната инфраструктура, включително лични лекари, фармацевти, доставка на горива за спешна помощ, училища, болници и др.

Още от Бизнес