Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"СОФ Кънект" обяви, че няма българско участие в концесията на летище "София" (обновена)

Домусчиев ще дари акциите си на транспортния министър, ако той докаже че държи 20% от концесията

16 коментара
"СОФ Кънект" обяви, че няма българско участие в концесията на летище "София" (обновена)

Бизнесменът Кирил Домусчиев отрича да има участие в концесията на летище "София". Концесионерът "СОФ Кънект" също обяви, че няма българско участие в дружеството, което изпълнява концесионната си програма и до момента няма наложени санкции от страна на държавата. Домусчиев дори се закани да съди Христо Алекисев, ако той не докаже, че има участие в концесията на летището.

Повод за реакцията им е интервюто на министъра на транспорта Христо Алексиев за Mediapool, в което той казва, че "фирми на Домусчиев участват с 20% в концесията". Министърът твърди, че това е потвърдено от няколко "достоверни източника" без да разкрива кои са.

Готов съм да представя всички доказателства в съда, но очаквам да се изпълнява инвестиционната програма и да се подобри качеството на обслужване на пътниците, каза по-късно днес Христо Алексиев пред Mediapool след реакцията на Кирил Домусчиев.

Концесията на летище "София" е за 35 години със "СОФ Кънект"

Договорът между държавата и "СОФ Кънект" за 35-годишната концесия на летище "София" беше подписан през лятото на 2020 г. в разгара на протестите срещу Бойко Борисов и Иван Гешев и в началото на коронакризата. Няколко месеца по-късно - на 27 октомври 2020 г., концесионерът поиска да бъде отложено плащането на дължимите концесионни такси за първите 10 години за края на концесията заради Covid кризата. Договорът влезе в сила през април 2021 г. – дни преди парламентарните избори на 11 април. Това стана след като държавата се съгласи с исканията на концесионера. Веднага след встъпването в договора "СОФ Кънект" изплати 660 млн. лева на държавата.

Акционери в специално създаденото за целта дружество "СОФ Кънект" са регистрираният във Франция фонд "Миридиам" (Meridiam) с 99% и австрийската строителна компания "Щрабаг" с 1%. С дялов капитал в дружеството влезе и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) през август. Финансовата институция ще вложи общо 74.3 млн. евро в развитието на столичното летище.

БСП винаги е била срещу концесията на летище "София", както и президентът Румен Радев. По време на първото служебното правителство на Радев - това на Огнян Герджиков през 2017 г., именно Христо Алексиев прекрати процедурата за концесия на летище "София", обявена от втория кабинет на Бойко Борисов. Основният аргумент тогава беше, че летището в Белград е привлякло 27 кандидати, докато българското има само четирима сигурни участници. При повторното му назначение за служебен министър през септември тази година Христо Алексиев бе представен от Румен Радев като "министърът, който спря концесията на летище "София", заради порочния модел заложен в нея".

Политическа атака

Намеци, че български бизнесмени имат участие в концесията на летище "София" вървяха по време на цялата процедура, като те идваха от страна на БСП и "Демократична България".

В същото време концесионерът "СОФ Кънект" нееднократно отрече тези информации. При встъпването си в летището дори обяви, че си е купил фабрика на 9 септември. Сравнението беше заради коронакризата и очертаващата се политическа нестабилност у нас.

Сегашното твърдение на Христо Алексиев, че Кирил Домусчиев държи 20% от концесията на летище "София", идва в разгара на кампанията на изборите за президент и парламент на 14 ноември.

"Категорично заявявам, че тези твърдения, намеци и внушения са поредната 100-процентова лъжа и са част от инструментариума на настоящата предизборна кампания, от която определени лица и медиен кръг се опитват да извлекат политически дивиденти и ползи", се казва в официалната позиция на Кирил Домусчиев, публикувана във Фейсбук.

Според него тази лъжа, която цели да го дискредитира, е "изфабрикувана от субектите, които понастоящем се опитват да дирижират задкулисно политическия живот в страната и да позиционират участниците в него, включително посредством опити за манипулиране на общественото мнение чрез фалшиви новини и под предлог, че се защитава интереса на държавата и гражданите".

Кирил Домусчиев смята, че е жалко, че в това мероприятие участва служебният министър на транспорта.

"Като човек, който през годините се е борил с корупция, проверих твърденията за участие на българи и техни фирми в инвестиционния фонд Meridiam. Уверено мога да заявя, че няма българско участие директно или индиректно в концесията на летище "София"", каза Филип Гунев пред Mediapool. Той е бивш заместник-министър на МВР във втория кабинет на Бойко Борисов от квотата на "Реформаторския блок" и настоящ независим член в Надзорния съвет на "СОФ Кънект".

За бившия транспортен министър Росен Желязков, който подписа договора със "СОФ Кънект", кои са участниците в консорцума е ясно. Meridiam е публично дружество, регистрирано по френското законодателство, и е предоставило ясна информация за акционерите си и аз нямам никакви съмнения, че там няма български дружества, каза Росен Желязков пред Mediapool. В момента той е кандидат за депутат с листата на ГЕРБ.

"Отговорността на твърдението, че Кирил Домусчиев има 20% дял в "СОФ Кънект" е на служебния министър на транспорта или на този, който го кара да твърди тези неща", каза Росен Желязков без да уточни дали визира президента Румен Радев.

"Това е политическа атака, която не е насочена към концесионера на летището, а към вътрешните политически борби", смята Филип Гунев.

Инвестиционната програма на концесионера

"СОФ Кънект" изпълнява 100% инвестиционната си програма и концесионните си задължения и до момента нямаме предявени претенции от страна на държавата в тази посока, каза Филип Гунев по повод твърденията на Христо Алексиев, че до момента са инвестирали "не повече от 200 000 евро - една тоалетна и 5 дивана".

Пет годишната инвестиционна програма на "СОФ Кънект" беше одобрена едва вчера (4 ноември) от Министерството на транспорта, отбеляза Филип Гунев.

Той посочи, че в момента се изпълнява програма за бързи инвестиции, която освен обновяването на тоалетните и мебелировката, включва още и провеждането на редица инженерни проучвания, свързани със сградите, паркинга и пистите, които са за стотици хиляди евро. Работи се и по системите за контрол на сигурността, като в момента се купуват скенери. Това е невидимата част на работата, въз основа на която инженерните екипи ще вземат решения за подобряване на обслужването на летището, каза Гунев.

До края на тази година предстои да бъде закрит Терминал 1 и от началото на 2022 г. всички полети ще се изпълняват от Терминал 2, каза Гунев. Той допълни, че до средата на следващата година международен оператор ще поеме обслужването на търговската зона на летището.

Освен това целият мениджърски екип на летище "София", с изключение на главния изпълнителен директор Хесус Кабайеро, идва от летище Мюнхен, каза Гунев. Главен оперативен директор и член на управителния съвет е Хининг Фистерер, който идва от летище Мюнхен. Той е бил заедно с министъра Христо Алексиев по време на проверката му, става ясно от публикувани снимки на сайта на МТИТС. Главен директор "Трансформация" и изпълнителен директор "Наземно обслужване" е Кристиян Стошек, който също идва от летище Мюнхен.

Филип Гунев определи като несериозно притеснението, че Meridiam може да си тръгне на 9-тата година без да е платил нито лев. Фондът е основан през 2005 г. от Тиери До и до момента има реализирани десетки дългосрочни проекти по цял свят. Към момента фондът управлява 18 млрд. щатски долара и повече от 100 проекта. Инвеститори в Meridiam са големи застрахователни компании, пенсионни фондове и банки, сред които ЕБВР и ЕИБ.

Подарък

За финал Кирил Домусчиев обещава, ако Христо Алексиев намери и му покаже кои са неговите фирми, с които държи 20 % в концесията на летище "София", той да му прехвърли безвъзмездно тези акции, а министърът, ако иска, може да ги дари на държавата, на домове за сираци или да ги използва за подпомагане на друга благородна кауза.

"Адвокатите ми ще предприемат своевременно всички допустими от действащото законодателство действия и мерки, за да защитят моите права и законни интереси по съдебен ред. Ето защо призовавам Христо Алексиев да разкрие своите достоверни източници и да докаже надлежно своите твърдения", завършва официалното си становище Домусчиев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

16 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Splatterhouse
    #16

    Спрете с тези концесии, спрете с тази дива приватизация!Много от съседните ни страни спряха приватизацията виждайки че тя не работи и не води до нищо добро!Само ние, единствени, продължаваме самоубийствения си поход и питам защо бе хора, защо? Защо толкова силно искате да я унищожим тази страна ?Защото вие правите именно това - убивате България!Всички тези проекти за молове, за бизнес центрове, и помещаващите се фирми трябва да са Български и едва това ще има за какво да се радваме. Сега в момента България се изкyпyва на парче и ние сме напълно зависими и ставаме все по-зависими.

  2. Бисерко
    #15

    Бе ти кажи че сестра му е к№yrва пък той нека доказва че няма сестра.Общо взето това е стратегията на лакеите на Фуражков.

  3. Insta Killa
    #14

    Самата идея да събереш всички пътници на терминал, чиито капацитет е максимум 3.5 милиона пътници годишно, и да построиш нов терминал след най-рано 4 години, показва, че някой не разбира с какво се е захванал.

  4. случайно минаващ
    #13
    Отговор на коментар #7

    Източника на сигурната информация го знаем - дамаджаната. Той знае всичко и все е сигурно. Засега факти няма, ама вие чакайте.

  5. Евроатлантизъмм
    #12

    Ох на ДПС послушкото със 100% празни приказки.

  6. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #11
  7. обикновен
    #10

    Другарю Домусчиев, първо си платете неустойката за Параходство БМФ, след това свикнете, че заедно с главния тулуп тепърва ще давате обяснения по разни "твърдения, намеци и внушения", които неминуемо ще се превърнат в "обвинения"!

  8. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #9
  9. т€еритория на Мики Маус
    #8

    Затова са офшорките, да участваш и да отричаш! Но ЕС и свободата на капитала не допускат ограничаване на офшорки!

  10. Нато Натов
    #7

    По стар герберски маниер и този пита за източника на информация.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.