Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Соф Кънект" пое летище София, бивш вицепремиер и ексзам.-министър в надзора му

Концесионерът получи 240 млн. евро кредит за първоначалните инвестиции

1 коментар
"Соф Кънект" пое летище София, бивш вицепремиер и ексзам.-министър в надзора му

Консорциумът "Соф Кънект" от вторник е единственият оператор на летище София, след като плати 660 млн. лв. първоначално възнаграждение на държавата за 35-годишната концесия на аеропорта.

Концесионерът представи и надзорния съвет на летището, в който влизат двама българи – бивш вицепремиер в два служебни кабинета и ексзам.-министър на вътрешните работи в три правителства. Илияна Цанова, която беше вицепремиер в правителствата на Марин Райков и Георги Близнашки, ще оглави надзора, а негов член става и Филип Гунев – зам.-министър на вътрешните работи също в правителството на Марин Райков, във втория кабинет на Бойко Борисов и в служебния на Георги Близнашки..

Цанова през 2015 г. стана заместник-управител на Европейския фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ), известен като фонда "Юнкер", чиято петгодишна дейност обаче приключи през 2020 г. Гунев в последните години е в управата на Антикорупционния фонд.

Двамата ще са в надзора като независими членове. За Гунев се посочва, че е признат европейски експерт по въпросите на сигурността, обществените поръчки, престъпността и корупцията. Вероятно ще отговаря за това в летището. Още един независим член ще има в надзора – това е Кристиян Мандл, за когото се посочва, че е признат европейски предприемач с опит в авиацията, технологиите и финансите, добре известен и със своите социални предприемачески дейности.

В надзора ще влязат трима представители на инвеститорската група Meridiam (Меридиам), която е основният акционер в "Соф Кънект" - Тиери Део, който е (партньор, основател и главен изпълнителен директор в Meridiam, Марко Росо и Давид Делгадо Ромеро. Летище Мюнхен, което е партньор в концесията, ще се представлява от Рал Гафал

Илияна Цанова ще ръководи надзорния съвет и ще отговаря за ефективността на оперативното ръководство на летището, за спазването на добрите стандарти за корпоративно управление, поддържане на открита комуникация с всички заинтересовани страни и определяне на адекватна стратегия и съответни индикатори за успех.

Тиери Део благодари в съобщението на Цанова за присъединяването ѝ към проекта за развитието на софийското летище и отбелязва, че тя има богат опит в инфраструктурния сектор и публично-частните партньорства.

"Приносът ѝ за развитието на България и ЕС чрез предишните ѝ роли в ЕБВР и ЕФСИ е признат в цяла Европа. Нейното ръководство ще бъде жизненоважно за успеха на този проект. Заедно ще направим Летище София средство за социален, икономически, екологичен и приобщаващ растеж за устойчивото развитие на София, нейния регион и България", посочи Део.

"Като заместник управляващ директор на ЕФСИ съм имала възможността да работя с г-н Део в качеството му на член на инвестиционния комитет на ЕФСИ и се радвам да обединим отново усилия с него и Meridiam за реализацията на този проект. Ще приложим най-висок клас стандарти за устойчивост, които да превърнат Летище София в едно модерно европейско летище. Този стратегически проект е важен за развитието на инфраструктурата на региона и за цялата икономика и ще бъде от полза не само за служителите на летището и партньорите, но и за всички български граждани", посочва на свой ред Цанова.

От "Соф Кънект" обявиха, че скоро ще представят публично бъдещите се планове за летище София, включително първите инициативи и средносрочния инвестиционен план. Концесионерът ще създаде и Проектен център, с физическо място в града и с интерактивно дигитално пространство, за да може всички желаещи да участват в трансформацията на аеропорта. В този център редовно ще бъде представяна актуална информация относно развитието на проекта и отново всички ще могат да дават своите идеи.

За реализирането на концесионните си планове "Соф Кънект" ще получи 240 млн. евро заеми от международни финансови институции за реализирането на концесията.

Останалата половина – 240 млн. евро, необходими за първия етап на инвестицията, са собствени средства на инвестиционния фонд "Меридиам", който държи 99% в специално създаденото за концесията дружество „СОФ Кънект“. Останалият 1% е на австрийската строителна компания "Щрабаг", на която ще се разчита на опита ѝ в реализирането на капиталовата програма. Това не означава, че австрийската компания ще строи новия терминал, за който ще бъде обявена обществена поръчка. Плановете на концесионера са всички строителни дейности да се възлагат с обществени поръчки.

Черноморската банка за търговия и развитие (ЧТБР) осигурява 73 млн. евро от кредитите. Вицепрезидент на ЧБТР е бившият транспортен министър Ивайло Московски, който беше радетел за отдаването на концесия на летище София.

Заемът от 240 млн. евро е за реализацията на първия етап от концесията и ще подпомогне участието на частния сектор в транспортната инфраструктура. Освен това заемът ще подпомогне надграждането и модернизацията на съществуващото летище, което е най-голямото международно летище в страната, посочват от ЧБТР.

Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), Международната финансова корпорация (IFC), Kommunalkredit Austria AG, Societe Generale и УниКредит Булбанк АД също участват във финансовия пакет, е посочено в съобщението.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. The Rock
    #1

    Далаверки пак!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.