София губи милиони от неизгодни договори за реклама в транспорта

София губи милиони от неизгодни договори за реклама в транспорта

Две фирми са превзели рекламата в столичния автотранспорт, а цените, на които те откупуват правата за облепването на превозните средства, рязко контрастират с пазарните. Това стана ясно по време на сесията на Столичния общински съвет (СОС) в сряда.

В отговор на общинския съветник от СДС Борислав Бориславов, зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов бе подготвил данни за рекламните приходи на столичния авто и електротранспорт през последните шест години. От справката за ценовите тарифи, определени от управата на Столичната компания за градски транспорт (СКГТ), става ясно, че фирма или гражданин могат да си облепят автобус в София за 2070 евро за шест месеца и 4025 евро за една година. Същата е цената и за тролейбусите. Малко “по-скъпо“ струва да си облепиш съчленен трамвай – 3680 евро за половин година и 6900 евро за една.

Сравнението на тези цени дори с общинските тарифи за реклама върху билбордове, показва неадекватното пазарно поведение на СКГТ. Билборд с площ от 12 кв. метра излиза на рекламодателя 3240 лева (1620 евро) за половин година и съответно 6480 лева (3240 евро) за година. Това е с около 800 евро по-малко от цената, на която фирмите могат да си налепят автобус.

На някои общинари дори тези цени им се видяха евтини. СКГТ е сключил тригодишни договори при пряко договаряне с две рекламни агенции, на които са отдадени площите върху автобусите и правото да се поставят монитори в превозните средства.

Проверка на Mediapool показа, че фирмите, които предлагат реклама в столичния градски транспорт, са “Буспак” и “Бус медия”. Двете агенции от своя страна препродават правата на желаещите да рекламират в транспорта. Техните цени шокиращо се различават от цените, на които СКГТ е отдал тези права.

“Буспак” предлага оферти за облепване само на задната част на автобуси в София. Цената за месец е 321 евро, което означава, че само от задната част на превозното средство фирмата печели за година толкова, колкото СКГТ за целия.

Разминаването в цените за монитор е още по-фрапиращо. Оферти за излъчване на клипове се предлагат от фирма “Бус медия”. Цената, за да се пуска клип в продължение на седмица, струва 2 400 лева. Клип до една минута струва 4 800 лева, а за 1 минута и половина цената скача до 7 200 лева. Клипът се излъчва по три пъти за един час в автобуси по 15 линии от градския транспорт.

Цялата печалба на градския транспорт от рекламата е 1.9 милиона лева. Изчисленията показват, че “Бус медия” би могла да вземе тази сума от рекламодателите,  ако излъчи 398 клипа от по една минута в продължение на седмица.

В цялата история се появи и политическа връзка. Проверка в правния регистър “Апис” показва, че сред управителите на фирмата е Теодор Стойчев Михайлов, който е сред основателите на Политическа партия “Гергьовден”.

Тази партия е “абонирана” за ръководния пост в общинската комисия по транспорт. В началото на мандата на този СОС неин шеф бе Станимир Зашев, а след вътрешнопартиен скандал на негово място дойде Радослав Тошев.

По думите на шефа на “Столичен електротранспорт” Йордан Василев, цитиран от БТА рекламни площи в тролеи и трамваи са купувани от 15 рекламни агенции, като три от тях държат над 50 процента от закупените пространства. Той обаче не говори за конкретни имена на фирма, а ръководеното от него дружество дори не е предоставило договорите за реклама на съветника Борислав Бориславов.

Столичният градски транспорт страда в последните години от постоянна липса на средства. Освен собствените си приходи, които са около 110 милиона лева, към него се пренасочват още 60 милиона лева от общината и 20 милиона лева от държавата. Тези пари се дават за преференциални карти за градски транспорт.

 

Още по темата
Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?