Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

София и "Витоша ски" с договорка за възстановяване на Драгалевския лифт до "Бай Кръстьо"

За възстановяването на Княжевския лифт собственикът иска разширяване на трасето с два стълба

11 коментара
София и "Витоша ски" с договорка за възстановяване на Драгалевския лифт до "Бай Кръстьо"

В разгара на зимния сезон София и собственикът на лифтовете над града - "Витоша ски" намериха пресечна точка за възстановяване на Драгалевския лифт до станция "Бай Кръстьо". Новината обяви в четвъртък главният архитект Здравко Здравков и бе потвърдена пред Mediapool от дружеството. За "Княжевския лифт" обаче общината твърди, че търси форма, чрез която принудително да задължи собственика за възстановяването му. "Витоша ски" контрират, че няма законова форма на принуда и добавят, че биха възстановили и това съоръжение, ако им се позволи да удължат лифта с два стълба. За целта обаче е необходима поправка в Закона за горите и нов План за управление на парк "Витоша".

Старт

"Имахме много ползотворна среща със собственика "Витоша ски". Имаме уверение, че Драгалевският лифт ще бъде възстановен от първа лифтова станция до "Бай Кръстьо". В тази връзка бяха възстановени строителните му книжа и днес ще издам виза за реконструкция на това съоръжение", каза Здравков пред БНТ.

От думите му стана ясно, че чрез тази виза собственикът на съоръженията ще може да съгласува проектната си документация с природен парк "Витоша", с агроведомството и с Министерството на околната среда.

Пред Mediapool адв. Петър Петров потвърди договореностите за "Драгалевския лифт" и уточни, че съоръжението може да бъде възстановено с нови стълбове в дупките на старите. На мястото на старите му сгради можело да се поставят нови, които вече реално са висящи на конзоли. Ремонтът може да се случи за 3 месеца и лифта да се използва още от следващата зима.

"Има само един проблем, че новите лифтове са четириседалкови, а не като старите с две седалки. Това ново съоръжение ще може да се побере в същата просека, проблемът е обаче, че някъде трябва да съхраняваме седалките. Т.е. нужна ни е допълнителна постройка от по 200 квадрата, която дори може да е на конзола. Иначе трябва да инсталираме само половината седалки на новия лифт", каза Петров.

Той посочи, че по разчети преди "избухването" на инфлацията възстановяването на лифта е струвало 6-7 млн. лв. "Ние ще инвестираме тези средства само след като получим разрешение за строеж от Столична община", каза още адв. Петров. Той уточни, че инициативата за възстановяване на съоръжението била изцяло на фирмата, която представлява, която в предходните месеци провела 7-8 работни срещи с общината.

"Витоша ски" е собственик на трите лифта във Витоша - Княжевски, Драгалевски и Симеоновски, като от тях работи само последният. Фирмата ги приватизира от Столична община през 2007 г. През 1991 г. бе спряна въжената линия от Княжево до Копитото, а Драгалевският лифт спря да функционира през лятото на 2017-а година.

Буксуване с "Княжевския лифт"

Няма никакъв напредък обаче по отношение на "Княжевския лифт", стана още ясно от проверката на Mediapool.

"За "Княжевския лифт" имаме издадена заповед от кмета на район Витоша за назначаване на комисия, с която да търсим форма принудително да задължим собственика да възстанови съоръжението. Имахме уверение от тяхна страна като собственици, че това е невъзможно да стане в рамките на съществуващите стълбове", каза още Здравков. Пред Mediapool адв. Петров посочи, че частната собственост е неприкосновена и никой не може де юре да принуждава собственик как да се разпорежда с имуществото си.

Здравков допълни, че Столичният общински съвет със свое решение е отпуснал 30 000 лева, с които е възложено на голяма европейска компания, разработила редица съоръжения в Алпите, да направи проучване дали лифтът може да се възстанови в трасето на стария. "То показа, че Княжевският лифт може да бъде възстановено в съществуващите дупки на стълбове", каза Здравков.

Адвокатът на "Витоша ски" обаче допълни, че съоръжението не може да бъде възстановено в съществуващите стълбове. "Нашият проект е с добавяне само на два допълнителни стълба. За да се случи това обаче е необходима промяна в Закона за горите и на Плана за управление на парк "Витоша" и толкова години това не се случва", каза Петров.

Цената за проектиране и изграждане на "Княжевския лифт" е поне 13 млн. евро, стана ясно от думите на Здравков.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Vlade
    #11

    "Нашият проект е с добавяне само на два допълнителни стълба". Ей, хора, ще свърши ли природата ако сложат още 2 (ДВА) стълба и нов модерен лифт? Пъплеща колона автомобили нагоре по-екологична ли е? Нов Мерцедес със стари гуми от Москвич става ли? Народе!!!

  2. someone
    #10

    И после билет за 2 посоки 20лв... За Княжевския, ако някога го възстанови, сигурно билет 50лв... Иначе Фандъковица била за чист въздух и спорт, но под нейно управление в планината всеки ден пъплят охлюви с коли нагоре. Друг е въпросът къде ще се паркира ако се възстанови Княжевски лифт, защото има столичани в повече, на които колата им е израстък на задните части... те не биха ходили от трамвая до лифта, не че при трамвая има къде да се спре, но до горе и пътища адекватни няма, а някак не ми се

  3. Мазен Кумунис
    #9

    Благодарение на зелените терористи, които сега са калинки в комунистическото правителство на русофилистика Фелдфебел Рундьо- сега София няма зимни спортове на Витоша! :(

  4. lubo
    #8

    Частната собственост била "неприкосновена" ! Хайде бе, от софиянците по-големи балъци нема. Неприкосновена - до следващата революция. Ама не - избраха си Фандъкова, сакън червената Манолова да не им пусне Княжеския лифт. На колко хора приватизираха имотеца, Княжевския лифт бил "неприкосновен".

  5. Отговор на коментар #6

    Имало е и такива велики българи.

  6. https://frognews.bg/novini/159-godini-rojdenieto-aleko-konstantinov.html

  7. Jordan Stavrev
    #5
    Отговор на коментар #4

    Ама ни са шегувай, бре, Чебуратор ниеден! Кви концесионери, кви офшоркаджии, ква община, кви пет лева! Държавата немедленно да си одържави отново общонародната собственост и да си встъпи във функциите на грижовен стопанин и закрилник на бедните и онеправданите! Билетчето за лифта да стане макс. 20 стинки, за трамвая - 0.04 лв. Тъй трябва!

  8. т€еритория на Мики Маус
    #4

    Чиба концесионери, чиба офшоркаджии! Общината да строи и стопанисва

  9. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #3
  10. jivka65
    #2

    Драгалевския - хубаво, но и Княжевския е добре да се възстанови. Дано се разберат най-накрая, че години наред се дъвче едно и също и в крайна сметка лифтът е само спомен на тия с ЕГН преди 90...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.