София подменя 20 000 печки на дърва и въглища след 3 години

Основните инвестиции на общината за догодина – отново в метрото

София подменя 20 000 печки на дърва и въглища след 3 години

И следващата година основната мярка на Столичната община срещу мръсния въздух остава строежът на метрото и купуването на нови превозни средства за градския транспорт. Сериозни инвестиции в подмяна на цапащите печки на дърва и въглища се очакват от оперативната програма "Околна среда, но резултат ще има най-рано след три години.

Тогава се очаква да бъдат подменени печките на около 20 000 домакинства. Алтернативите са отопление на ток или пелети или присъединяване към газопреносната мрежа или тази на "Топлофикация- София".

Коя алтернатива ще избере общината, ще стане ясно след поредица от анализи, които ще се правят през следващата година. За въпросните проучвания и за подмяната на печките се отпускат 44 млн. лева от европрограмата за околна среда, съобщи зам.-кметът по екологията Йоана Христова при представянето на бюджета на София за 2019 г.

Цялата прогнозна сума, с която градът ще разполага догодина, е 1.623 млрд. лева. Около половината от тях идва като трансфери от националния бюджет и от еврофондовете.

Анализи

Според правилата на програмата общината първо трябва да направи проучване за готовността на домакинствата да подменят отоплението си, както и с какво биха сменили дървата и въглищата.

Ще се организират и разяснителни кампании сред хората.

Общината ще разработва и правила за кандидатстване, според които приоритетно ще се финансира смяната на печките в санирани сгради – къщи или блокове. Това на практика изключва голяма част от постройките в ромските квартали, които се сочат за основен замърсител на въздуха заради изгарянето не само на дърва и въглища, но и на отпадъци като дрехи, гуми и пластмаси.

Ангажимент за 2 години

Според правилата, хората, които решат да се включат в програмата, трябва да използват новото си отопление за поне 2 години. През този период местната власт ще може да прави проверки дали новите климатици, печки на пелети, газови или топлоинсталации се използват и не са повредени. След това хората на практика могат да се върнат към стария вид отопление, ако решат.

Ако обаче сумата се отпуска на юридически лица или за имоти, които се дават под наем, или се воят ателиета и офиси, задължението за ползването на по-екологичното отопление е 10 години.

Ако за даден имот се реши, че ще се присъединява към газопреносната мрежа или системата на "Топлофикация", европарите ще покриват и изграждането на инсталацията вътре в имота, както и поставянето на нужните отоплителни уреди.

Ангажимент на общината ще е да демонтира старите печки и да ги предаде в пунктове за изкупуване на метали. Трябва да има план за какво ще се използват приходите от това.

А до тогава

Докато това се случи, ще се разчита основно на инвестиции в транспорт и инфраструктура. И догодина най-голям дял от инвестиционната програма на общината за 2019 г. отново ще отиде за разширението на метрото – 306 млн. лева от общо 551 млн. лева. През септември се очаква да бъдат пуснати първите 8 км от третата линия – от кв. "Красно село" до бул. "Владимир Вазов".

Голяма част от другите обекти в инвестиционната програма на общината за догодина са планирани от доста време или се изпълняват от няколко години.

Обновяването на центъра

"Да видим дали ще има обективни препятствия". Така зам.-кметът по транспорт и финанси Дончо Барбалов отговори на въпроса ще се състоят ли планираните за следващата изборна година ремонти около храма "Ал. Невски", Народното събрание и Военния клуб.

Този проект се изпълнява от тази година, като в последните месеци фирмата "ПСТ Груп" работеше по градините "Кристал" и "Климент Охридски" (между Народното събрание и Софийския университет). За 2019 г. беше предвидено пренареждане на пропадналите павета около "Ал. Невски", ремонт на тротоарите, както и пренареждане на лошите участъци от жълтите павета по бул. "Цар Освободител".

За тези дейности в инвестиционната програма са заложени само 3.22 млн. лева при положение, че целият ремонт струва над 20 млн. лева. След скандалите около обновяването на "Граф Игнатиев обаче може да се търси вариант за отлагане на обновяването на "лицето на София" за след местните избори през следващата есен. Кметът Йорданка Фандъкова обаче заяви, че ремонтите продължават.

За догодина се предвижда и дълго чаканото преместване на трамвайните линии по бул. "Скобелев" и ремонт на тунела при НДК. То трябваше да започне тази година, но все още е на етап проектиране.

За 2019 г. е заложен и ремонт на участъка от бул. "България" между НДК и кръстовището с бул. "Иван Гешов". Той също е сред проектите, първоначално заложени за 2018 г.

Втори опит

В следващите месеци се очаква и втори опит за избор на фирма, която да ремонтира трамвайните релси по бул. "Цар Борис ІІІ". През тази година за изпълнител беше избрана фирмата "Джи Пи Груп, но тя с отказа от договора за над 40 млн. лева, след като премиерът Бойко Борисов нареди да бъде извадена от търговете с европейско и държавно финансиране заради скандала "Джи Пи Гейт".

Цялата инвестиционна програма на общината за догодина е за над 551 млн. лева. Освен ремонт на улици и булеварди тя включва и ремонт и изграждане на нови детски градини, ВиК проекти, ремонти в основните паркове в града и други.

От БСП коментираха, че липсва анализ защо са избрани едни обекти вместо други.

Още по темата
Още от България