Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

София получи 218 млн. лв. за нови електробуси и трамваи

5 коментара
София получи 218 млн. лв. за нови електробуси и трамваи

Договор за безвъзмездно предоставяне на 218 млн. лв. от еврофондовете на София, за да купи общината 137 електрически превозни средства за градския транспорт, подписаха в сряда екоминистърът Нено Димов, и.д. кметът на столицата Ирина Савина и шефовете на "Столичен електротранспорт“ и "Столичен автотранспорт" Евгений Ганчев и Слав Монов.

Това става дни, след като Русе получи близо 47 млн. лв. за същата цел, след като екоминистерството реши през май 2019 г. да пренасочи 390 млн. лв. от мерки по оперативната програма "Околна среда", по които няма интерес, към закупуване на електровозила за обществения транспорт за намалявате замърсяването на въздуха.

Така реално вече е разпределена по-голямата част от средствата, а столицата получава почти две трети от финансовия ресурс, предназначен принципно за проекти и на общините Бургас, Варна, Враца, Перник, Плевен, Сливен, Стара Загора, Хасково и Шумен, които също имат проблем с прекомерното запрашаване на въздуха.

Общият размер на инвестициите за столичните електротранспортни средства е 261.4 млн. лв., от които общината трябва да осигури 43.4 млн. лв. Очаква се с използването на съвременния екологичен градски транспорт количеството фини прахови частици да намалее с 4.81 тона годишно.

Отпуснатите за Столичната община евросредства са за три проекта.

Първият от тях предвижда с 30 млн. лева да се купят малки електрически автобуси, които да се използват като довеждащ транспорт до станциите на метрото и спирките на трамваите. С 13.5 млн. лева от сумата се планира да се купят 30 нови 6-метрови електрически автобуси и зарядни станции за тях. С останалите 16.5 млн. лева трябва да се доставят 22 броя автобуси с дължина 8-9 метра.

Ако общината спечели финансиране за този проект, автобусите ще бъдат поръчани от общинското дружество "Столичен автотранспорт".

Вторият проект е за около 88 млн. лева. Над 39.1 млн. лева от тях са предвидени за купуването на 20 електрически автобуса, които да заменят движещи се в момента стари дизелови превозни средства. Трябва да бъдат купени и зарядни станции за тях. С други около 40 млн. лева трябва да бъдат доставени 30 тролея, които да заменят движещите се в момента по линиите 6, 7 и 11. Поръчката за тролеите вече е обявена от дружеството "Столичен електротранспорт". Прогнозната ѝ стойност е 38 млн. лева и е посочено, че договорът с потенциалния доставчик ще се осъществи при осигурено финансиране. Тези поръчка станаха повод за размяна на остри обвинения в рамките на предизборната кампания между настоящия кмет Йорданка Фандъкова, която се бори за трети мандат, и Мая Манолова.

Третият проект, за който общината ще иска финансиране от европрограмата за околна среда, е за доставка на 25 трамвая, които да бъдат пуснати по линиите 4 и 18 и да допълнят мотрисите по линия 5. За купуването им са предвидени 97.4 млн. лева, а поръчката за доставката им вече е обявена от "Столичен електротранспорт". И при нея подписването на договора е при условие, че бъде осигурено финансиране. Срокът за доставка на трамваите е две години.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ABCD
    #5
    Отговор на коментар #4

    И на мен много неща ми се струват скъпички, но моето мнение често не е меродавно. За 4 млн. лв. на трамвай - максимум Песа или не най-висок клас Шкода (т.е. Полша или Чехия). За по-скъпите марки като Бомбардие, например, и дума не може да става.

  2. pepe
    #4

    И на мен някой цени ми се виждат твърде високи /макар че не бих ги сравнявал с Порше-та/. Но трамваи /които дори нямат уж най-скъпото - батерии/ по 2.2 милиона долара бройката? Виждат ми се скъпички. Тролеи, които са сравнително малки на размер и също нямат батерии /или имат някакви малки/ струват по над 1.3 милиона лева единия...

  3. Неграмотен
    #3

    Много странни цифри има в тази статия... Закупуване на 30 бр. 6 метрови автобуса за 13.5 млн. лева. Един автобус излиза по 450 000 лева. Стори ми се висока цена и го сравних с автомобил от същата ценова категория - Porshe Taycan, който струва 369 000 лв. с ДДС. Като основно изискване е посочена дължината на превозното средство и сметнах и цената им на метър. Ами получи се, че купуваме автобуси на цена 75000 лв./м, а Porshe Taycan /5 метра/ е по-изгоден с цена 73800 лв./м. Ако СО купи Porshe

  4. Авакум Захов
    #2

    Защо има оперативна програма за транспорт, щом с парите за околна среда се купуват автобуси. А, да, програмата за транспорт служи за доохранване на свинята-касичка.

  5. Дядо ми Петър
    #1

    Най-долнопробно купуване на гласове. С чужди пари, естествено. Стръв за останалите балъци, връзващите се на лъжите и измамите на "управляващите" ни разбойници.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.