София повишава двойно цените на картите за градския транспорт

Премахват месечните пътувания една и две линии, опцията е за цялата мрежа

София повишава двойно цените на картите за градския транспорт

София вдига повече от два пъти цените на картите за градския транспорт от пролетта, въпреки предизборните обещания на кмета Йорданка Фандъкова, че пътуванията на столичани няма да поскъпнат. Това предвижда четиригодишна стратегия за развитието на градския транспорт на София, която не е подлагана на публично обсъждане и все още не е приета от Столичния общински съвет.

От пролетта се премахват месечните и тримесечни карти за една и две линии, съобщи зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Така остава опцията за карта за цялата градска мрежа, което е повече от два пъти по-скъпо. В момента месечната карта за една линия е 23 лева, а за цялата мрежа е 50 лв.

До две седмици в интернет страницата на Центъра за градска мобилност ще бъде пуснат калкулатор, с който всеки ще може да пресметне кой документ за превоз ще му е най-изгоден, обеща Христов в опит да тушира недоволството от поскъпването на транспортните услуги.

Освен това общината ще премахне тримесечните и шестмесечни карти за ученици, студенти и пенсионери. Възможностите за тях са месечна или годишна карта, което също оскъпява пътуването им.

Предвижда се още от употреба да отпаднат талоните за пет пътувания както и комбинираният билет за метро и наземен транспорт. Премахва се и 5-дневната карта за всички линии.

Новите по-скъпи опции

Новите опции, предлагани от общината оскъпяват пътуването за разчитащите на картите, които се премахват. Христов не посочи какъв процент от столичани ще бъдат засегнати от мярката.

От началото на март ще започне предлагането на семеен пакет за родител и ученик, в който с отделни карти за пътуване за всички линии двамата ще могат да пътуват за общо 60 лева месечно, каза Христов.

Сега карта за една линия струва 23 лв. за възрастен и 9 лв. за ученик, като добавянето на още една линия в ученическата карта струва 3 лв. Така семейният пакет в момента излиза 32 лв. - 35 лв., а с новата предлагана възможност от общината ще е 60 лв.

Нов бизнес пакет за картите на работниците във фирми с над 50 души персонал ще въвеждат още от кметството. Това ще става с купуването на годишна карта на цената за 10 месеца, а два ще са бонус, твърди Христов. По думите му плащането на картата ще може да се извършва ежемесечно, както от фирмата, така и от служителите, които ще могат да ползват услугата след заявка от фирмата.

И в момента градският транспорт предлага фирмени пакети и засега не е ясно дали предлаганата нова услуга ще доведе до поскъпване или поевтиняване на фирмените карти.

Месечната карта за метрото от 35 лв.

След пускането на двете линии на метрото ще се въведе и месечна карта за метро с цена от 35 лв., каза Христов.

В момента няма месечна карта за метрото, но може да се ползва електронен билет за 10 еднократни пътувания срещу 8 лв. Така ако до работа се пътува само с метро, по-евтино ще излиза ползването на електронния билет, вместо месечната карта.

Всички карти ставата електронни

До средата на годината всички карти в градския транспорт се предвижда да станат електронни, каза още зам.-кметът Христов. По думите му изключение ще е само картата за един ден за всички линии.

Ползването на картите с намаление за ученици и студенти през учебната година вече няма да изисква носенето на документ за това, че лицето учи през двата срока, а след еднократно въвеждане на данните в началото на годината, каза зам.-кметът по транспорта.

Глобата скача двойно

Успоредно с увеличаването на цените на картите глобата за нередовните пътници също скача двойно – от сегашните 10 лв. на 20 лв., съобщи Христов.

Срещу това вече се обявиха контрольорите в градския транспорт. Причината е, че и сега трудно могат да накарат някой гратисчия да си плати глобата и обикновено махат с ръка и продължават.

Субсидия от 100 млн. лв. годишно

За 2011 г. Столична община дотира градския транспорт официално със 104 млн. лв. Недостигът на средства се получава основно от преференциалните карти, които ползват пенсионери, ученици и студенти.

Безплатно в градския транспорт пък се возят всички служители на МВР, ДАНС, органите по контрол на Закона за движение на пътищата, ветераните от войните, депутатите и всички общински чиновници.

Сега почти всеки десети пътник в градския транспорт в София пътува без билет. На всеки 100 души в градския транспорт 36 пътуват с билет, а 54 - с карта, останалите гратис. Това показа проучване на Центъра за градска мобилност, което беше огласено през 2011 г. Според него най-често използвани са еднократните билети и билетите с талони за 10 пътувания.

Новите мерки, които се кани да въведе общината, имат за цел да се увеличат приходите в транспорта. Само времето ще покаже дали желаният ефект ще се случи.

Още по темата
Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?