Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

София прави одит на тикет системата след натиск от опозицията

2 коментара
Сн. ЦГМ

Външен технически одит на системата за таксуване в градския транспорт на София ще възложи кметът Йорданка Фандъкова. Решението за проверката беше съобщено от общината, след като съветници от "Демократична България" поискаха такава заради съмнения, че системата може да позволи укриване и отклоняване на средства. Те се опасяват също, че истинският собственик на фирмата, която разработва системата, реално е неизвестен.

В отговора на Фандъкова се посочва, че одит ще се прави, но не се казва нищо за собствеността на фирмите, които изградиха и поддържат системата по договор за над 100 млн. лева.

Всичко е наред, но ще има проверка

"Публичните системи, каквато е системата на градския транспорт, са успешни, когато има общественото доверие в начина им на работа. Заради политическите манипулации и внушения, които се правят в момента, както и за да гарантираме пълна прозрачност, ще възложа външен технически одит на новата електронна система за таксуване и видеонаблюдение в градския транспорт на Столична община", заяви Фандъкова, цитирана от пресцентъра на общината. Тя поясни, че проверката ще обхваща както начините на отчитане на приходите в системата, така и механизмите за контрол на всички продажби на карти и билети.

Според Фандъкова опасенията на общинските съветници от "Демократична България" за отклоняване на средства са "спекулация". "Подобни спекулации, ще обслужат партийната цел, която е поставена, но те могат да имат негативен ефект върху системата на обществения транспорт", пише в съобщението. В него се посочва още, че приходите от плащания с карта в транспорта отиват директно по сметката на Центъра за градска мобилност и "в този процес няма посредници и твърденията за възможно "отклоняване на билети" са технически и фактически абсурд".

Допълва се още, че тикет системата е сертифицирана от Българския институт по метрология през април 2022 г. "До момента тя е най-голямата сертифицирана в България интегрирана система за управление на търговската дейност. Процесът на сертификация продължи няколко месеца, през които са извършени одити и тестове на място от комисия с представители на Националната агенция по приходите и БИМ. Съгласно сключения договор изградената електронна система е 100% собственост на Центъра за градска мобилност", пише в съобщението.

Съмнения

По рано през деня общински съветници от групата на "Демократична България" настояха за независим одит на електронната система за продажба на билети и карти за градския транспорт в София.

Общинското дружество "Центърът за градска мобилност" (ЦГМ) има договор от 2018 г. за разработването на т. нар. тикет система за градския транспорт в столицата. Той е с консорциум "Си Ен Ес – София тикет систем", в който влизат българските фирми "Компютърнет сървисиз" и "Тикси", както и турската компания "Асис Електроник". "Към днешна дата 99.98% дял в консорциума има фирмата "Компютърнет сървисиз". Неин мажоритарен собственик е гръцкият гражданин Орфанидис Христос Димитриос", обясни общинският съветник Симеон Ставрев. Според него профилът на Орфанидис Димитриос е далеч от ИТ бизнеса, а името му е непознато у нас. Затова и общинските съветници предполагат, че гръцкият гражданин е подставено лице и зад фирмата стои друг човек.

"От Орфанидис Димитриос се очаква да управлява бизнес за стотици милиони в България, а никак не се вписва в профила на крупен бизнесмен. Нека да дойде в България, да се представи официално, да разкаже как реши да прави сложна тикет система в София, как успя да намери финансиране, програмисти, международни партньори за хардуера, как успя да напише най-добрата оферта към Столична община, за да спечели поръчката. Не сме го виждали никога", заяви Симеон Ставрев.

Той добави още, че в "Компютърнет сървисиз" работи синът на бившия общински съветник от ГЕРБ Иво Тонев. Той беше част от групата на ГЕРБ от 2007 г. до 2012 г. Тонев, който е бивш футболист, беше и собственик на "Левски" след оттеглянето на Тодор Батков. Фирма, в която Иво Тонев е част от управлението, е сред санкционираните по закона "Магнитски". Дружество "Кристиано ГР 53" е включено в списъка заради връзки с Васил Божков.

Поскъпване

Общинските съветници също така припомниха, че при провеждането на обществената поръчка за изграждането на тикет системата, единствено турската фирма, която е част от консорциума, е покривала изискванията за оборот.

Съветниците от "Демократична България" изразиха и притеснения, че на практика служителите на ЦГМ нямат достъп до системата. Не се знае къде се намира хардуерът. Не се дават и регулярни данни за пътниците, каквито се изисквали според договора.

Самият контракт пък вече е променен няколко пъти. Най-същественото за момента изменение от тази година е за повишаването на цената от 83.25 млн. лева без ДДС (или почти 100 млн. лева с ДДС) до 85.17 млн. лева без ДДС (102.2 млн. лева с ДДС). Аргументът е, че при подписването на договора през 2018 г. в него не е била включена строящата се към онзи момент трета линия на метрото.

"Няма гаранция, че няма да има нов анекс", коментира Ставрев.

Предстоящо решение

Той и колегата му Иво Божков обясниха, че сега повдигат темата за тикет системата, тъй като предстои общинският съвет да гласува доклад за новите тарифи и въвеждането на т. нар. времеви билети за градския транспорт. Той е внесен от общинските съветници Прошко Прошков (ГЕРБ-СДС) и Карлос Контрера (ВМРО), които са участвали в комисията по оределяне на изпълнител за изграждането на тикет системата. Освен от тях докладът е подписан от Зафир Зарков от ГЕРБ и от независимия Борис Бонев.

Според предложението на практика системата за издаване на билети на "Метрополитен" трябва да стане част от общата тикет система под шапката на ЦГМ. Другата причина темата да се повдига сега била, че сега станало ясно, че всъщност основната роля при изграждането на системата е на фирма с подозрителна собственост. "Не искаме да провалим системата и въвеждането на новото тарифиране. Искаме системата да е перфектна", коментира Иво Божков.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ABV
    #2

    Какво означава "тикет система"? XЖурналята или не могат да превеждат от елементарен английски или съвсем са изтрещяли!

  2. SILENCE
    #1

    Фирмата е незаконна, а собственикът - подставено лице, което няма собствен бизнес. Та, около милиард се налива незнайно къде чрез "спечелилата"/ определена да спечели мафиотска структура. Прочетете го при други мисирки, тези от сайта лъжат. Гробарите и македонистките им партньори в СОС се опитват да пробутат въпросната "тикетна" "фирма".

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.