София през 2018 г. - мръсен въздух, плочки и една оставка

Сн. Mediapool

Хлопащи плочки, "перки на акули", мръсен въздух, протести. Това са ключовите думи за Столичната община през годината. Факт е, че най-големите скандали избухнаха в края на 2018-та, но пък именно те вероятно ще се окажат решаващата "лъжичка катран в кацата мед". Поради тази причина не особено медено изглежда и бъдещето на софийската управа начело с кмета Йорданка Фандъкова и мнозинството от ГЕРБ в изборната 2019 г.

Годината започна с напрежение заради липсата на адекватни действия за справянето с проблема с мръсния въздух и завърши по подобен начин. През по-топлата част от годината, когато запрашаването временно слезе от дневен ред, стартира най-мащабният ремонт в града - централната улица "Граф Игнатиев".

Съпътстващите ремонта скандали, абсурди и гражданско недоволство очаквано доведоха до сътресения в управлението на общината. Зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев подаде оставка заради обвинение за длъжностно престъпление и евентуална щета за над 5 млн. лева. Може би за първи път над управлението на Йорданка Фандъкова надвисна сериозно съмнение за нарушения и злоупотреби и то при проект за над 20 млн. лева.

И качеството на полаганите плочките, и мръсният въздух станаха повод за протести срещу управлението на общината. Макар и да не събраха много хора, за всички беше ясно, че недоволството се споделя от повечето софиянци, както пролича от реакциите в социалните мрежи.


Няколкостотин души се събраха на протест пред общината в началото на октомври заради проблемите с ремонта на ул. "Граф Игнатиев". Сн. БГНЕС

Ремонтът на ул. "Граф Игнатиев" изкара на преден план проблемите с качеството на строителството. Общината обеща да не плаща за неправилно наредени плочки, назначи контрол на контрола и се закани да налага санкции. Преди да стигне до това обаче местната администрация обясняваше, че ремонтът не е завършил и за качество не може и не трябва да се говори.

Така се стигна до шаржовия хаштанг #HubavoENoNeEGotovo. След като ремонтът на част от улицата приключи, "Хубаво е, но не е готово" бе преработено в "Хубаво, но не е готово. Като е готово, не е хубаво. Но пък е скъпо".


Един от многобройните колажи по темата със зле поставените плочки. Илюстрацията е на Иван Червенков.

Всекидневно минаващите по криво наредените плочки хора се превърнаха в основния контрол на строителството.


Компанията за мебели "Икеа" пусна реклама на свой килим на геометрични фигури като контрапункт на неравно подредените плочки по "Графа". 

Естетиката също се оказа проблем. Шарката на плочките, наредени на едно от ключовите пространства в града - градината около църквата "Св. Седмочисленици", роди сравнения с баня. Появиха се десетки колажи, вдъхновени от избора на проектанта, одобрен от общината. Подобна реакция предизвика и първият вариант на ограничители за трамвайното трасе - оприличените на "перки на акула" гранитни блокове. Но за разлика от плочките при "Св. Седмочисленици", които си остават, независимо дали на хората им харесва, или не, "перките" бяха разрязани на две, за да придобият по-приемлив вид.


Още един от колажите на Иван Червенков на тема ремонтите в центъра. В случая вдъхновението идва от плочките около църквата "Св. Седмочисленици".

Проектът за обновяването на центъра успя да влезе и в друг основен скандал през годината - "Джи Пи Гейт". Ремонтът на "Граф Игнатиев" се изпълнява от фирмата "Джи Пи Груп", за която преди време премиерът заяви, че е свързана с шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Същата тази компания през годината се замеси в скандал с източване и злоупотреба с еврофондове. А ремонтът на "Граф Игнатиев" се финансира с европари.

Вторачването на хората във всеки детайл на ремонта по "Граф Игнатиев" обаче показа, че комуникацията с гражданите куца. Хората явно нямат достатъчно информация за предстоящите промени в града. Обществените обсъждания се правят формално. Мнението на гражданите рядко се зачита, а информацията, включително и в картинки, за това как ще изглежда дадено място, след като бъде обновено, или липсва, или трябва да се търси дълго и целенасочено. А снимките с разместени плочки излизат във Фейсбук, без да се налага да ги издирваш.

Другото сериозно главоболие за кмета Йорданка Фандъкова и управляващите от ГЕРБ се оказа все по-изострящата се обществена чувствителност към темата за мръсния въздух. Проблем, който съществува от години, но който се превърна в изключително видим през последните няколко зими.


Още една компания използва проблем на София за реклама на продуктите си. "Дърварт", които правят дървени папийонки, скриха една от тях в смога над столицата.


Местната администрация трудно би могла да разреши този въпрос самостоятелно, при това за една или две години. Но може да оказва натиск на правителството и парламента за промяна на неработещи закони или наредби.

И е крайно време да действа малко по-бързо с осъществяването на добри намерения като монтирането на общински станции за следене на състоянието на въздуха, например. А може би е време да се помисли и за по-сериозни рестрикции за основните замърсители - старите коли и печките на дърва и въглища. Нищо, че предстоят избори.

Още по темата
Още от Анализи и Коментари