София променя концепцията си за велосипеди под наем

Сн. ЕПА/БГНЕС

Столичната община е променила концепцията си за изграждането на система за отдаване на велосипеди под наем. Местната власт на практика се е отказала от изграждането на стоянки от където колелата да се наемат и връщат. Вместо това ще се върви към свободното разполагане на колелета из града, които да се откриват и наемат през мобилно приложение.

Това стана ясно от изказване на главния архитект на София Здравко Здравков пред БНТ. Той обясни, че новият вариант се разработва в момента и се надява да работи догодина.

Общината вече няколко години не може да приключи концесионната процедура за изграждането на система за велосипеди под наем. Причината е, че подписването на договора с избрания изпълнител е блокирано от съдебни жалби. Делото мина на първа инстанция и съдът се произнесе в полза на компанията, която обжалва избора.

За победител беше определено обединението "София байкс", в което влизат печатницата "Билборд" АД, фирмата за реклама в метрото "Моушънс артс" и компанията "Делта карт", която притежава картинг пистата "Лаута" в Пловдив. Срещу концесионна такса от 1.8 млн. евро на година те трябваше да получат правото да изградят 33 стоянки, да осигурят 400 велосипеда и да ползват 150 рекламни съоръжения. Според предложението им те ще управляват системата 8 години и ще инвестират в изграждането ѝ 2.2 млн. евро.

Решението за определянето на "София байкс" за победител беше обжалвано от обединението "Вело Арчър София", свързано с рекламния бос Красимир Гергов. Заради това процедурата вече две години стои "на трупчета".

Преди време кметът Йорданка Фандъкова намекна, че общината вероятно ще се откаже от този вариант за осигуряване на колелета под наем. Той включваше концесионерът да инвестира в изграждането на системата и да печели от рекламата по стоянките и велосипедите.

От думите на арх. Здравков във вторник се разбра, че общината се е спряла на друг вариант. При него няма нужда от стоянки, тъй като велосипедите могат да бъдат оставени на места, на които това е позволено - публичните стоянки например. Той не даде повече подробности, но вероятно говори за т. нар. четвърто поколение велосистема. Тя се използва с помощта на мобилно приложение. Чрез него потребителите могат да видят къде в града има колелета за наемане.

Самите велосипеди имат GPS, който дава възможност да се следи локацията им. След като видят на картата къде са свободните колелета, хората могат да резервират най-удобното за тях. То остава блокирано за дадения потребител за 15 минути и не може да бъде наето от друг. Отключва се с код, който потребителят получава на телефона си.

При най-популярните системи таксуването е според времето, за което се използва колелото. Начисляването на сметката започва с отключването на велосипеда и приключва със заключването му. Плащането става през мобилен телефон. Обикновено за ползването на системата се иска и плащане на еднократен депозит, който може да се върне при определени условия. Депозитът се изисква, за да се стимулират клиентите да пазят велосипедите.

Подобни системи действат в доста градове в Европа, Китай, САЩ. Минусът им е, че е възможно велосипедите да се паркират на непозволени за това места, което пък води до оплаквания от граждани. Сред най-големите компании в сектора са китайските "Мобайк" (Mobike) и "Офо" (Ofo), но системата се предлага от десетки други фирми.

Споделяне
Още по темата
Още от България