София с бърз трамвай по бул."Цар Борис ІІІ"

Метрото се свързва с Витоша

София с бърз трамвай по бул."Цар Борис ІІІ"

С метро на ски, ново трамвайно трасе в жк."Дружба", бърз трамвай по бул."Цар Борис ІІІ", доизграждане на околовръстния път, довършване на възлови улици, булеварди и паркове, промяна на облика на центъра в София. Това е заложено в плана на главния архитект на столицата Петър Диков до 2020 г. 

За реализацията на проектите ще се разчита на европейско финансиране, публично-частно партньорство и от бюджета на София.

Стратегическите трасета

Номер едно в плана "Диков" е довършването на стратегическата инфраструктура на София. С изграждането ѝ ще бъдат решени важни транспортни връзки и изнасяне на трафика от центъра на града.

Като номер едно е посечено довършването на разширението на Южната дъга на София от Бизнес парка до връзката с магистрала "Тракия" в източна посока.

През следващата година ще бъде направено и ново проектиране на околовръстния път на София в Западна посока от бул."България" и връзката му с магистрала "Люлин". Този проект ще бъде преработен след като Столичната община и агенция "Пътна инфраструктура" не се разбраха как да бъде решен въпросът с преминаването през цар"Борис ІІІ". В проекта, разработен от общината, се предвиждаше това да става с надземно съоръжение без връзка с главния булевард, което според пътната агенция е нелогично. Според пътни експерти задължително е при пресичането на два големи булеварда да има връзка между тях.

В плана "Диков" е заложено доизграждането и разширението на булевардите "Черни връх", "Д-р Петър Дертлиев", "Царица Йоана", "Рожен", "Илиенци" и "Чепинско шосе".

Нов трамвай в жк."Дружба" и бърз по "Цар Борис ІІІ"

Разработването на техническите проекти на четири трамвайни трасета през следващата година обещава Направление "Архитектура и Градоустройство" (НАГ).

Най-после ще бъде готово новото трасе на бул."Копенхаген" от ул."Обиколна" до метростанция 18. Така живеещите в столичния квартал "Дружба" ще бъдат свързани с метрото. Новото трамвайно трасе обаче няма да бъде построено през следващата година. 

Като компенсация за изместването на третия лъч на метрото ще се проектира бърз трамвай по бул. "Цар Борис ІІІ". Той ще пътува от Съдебната палата до кв. "Княжево" и ще развива скорост почти като тази на метрото, обеща арх. Диков.

През следващата година е заложено изработването и на техническите проекти на реконструкцията трамвайните трасета на бул. "Ал. Стамболийски" от бул."Константин Величков" до Западен парк, както и на трамвайното трасе по ул."Каменоделска" от бул."К. Стоилов" до трамвайното ухо в кв."Орландовци". 

С метро на ски

"С метро на ски" – този амбициозен проект е заложен да се случи до 2018 г., когато София е обявена за европейска столица на спорта, каза арх.Диков.

Проектът предвижда да бъде направено продължение на трасето на първия лъч на метрото до магазина на "Икеа" и търговския център"София ринг". Там ще се разположи буферен паркинг за 700 – 800 автомобила. Той ще прави връзка с кабинковата въжена линия, която стига до Витоша. Съоръжението ще се строи с помощта на публично-частно партньорство.

Проблемът, който ще трябва да решава общината, е свързан с изкупуването на частните терени, чиито собственици разчитат да ги застроят.

Ако бъде решен успешно този проблем съоръжението, ще може да обслужва около 30-40 хил. души, живеещи в района. Освен това проектът ще реши проблема с придвижването на живеещите в кварталите "Симеоново", "Бистрица" и Железница.

Два модерни стадиона до 2018 г.

В добавка до 2018 г. главният архитект се надява София да има два модерни стадиона, които да бъдат изградени чрез публично-частно партньорство. За реконструкцията на стадион "Георги Аспарухов" има издадено разрешение за строеж, но отборът на народа "Левски" има финансови трудности.  Архитект Диков е оптимист, че те ще бъдат решени.

Другият стадион е "Славия", за който е издадена виза за проектиране. Там интерес е заявил немски инвеститор, посочи арх.Диков.

Главният архитект остава оптимист и за реализацията на ледената пързалка в жк. "Младост". Този проект също трябва да се направи чрез публично-частно партньорство и е известен като проекта на бившия служебен министър на спорта Евгения Раданова. Той обаче беше бламиран от Столичния общински съвет заради факта, че се дава безвъзмездно терен на "Спортна София", върху който трябва да бъде изградена пързалката.

Друг амбициозен проект в подкрепа на европейска столица на спорта е трансформацията на гара "Пионер" в спортен център. Така най-после ще бъде премахната "една язва в сърцето на Борисовата градина" - борсата за строителни материали на гара "Пионер", каза арх. Диков. Той посочи, че теренът е отреден за спортни съоръжения. В момента тече процедура за изграждане и на игрище за крикет край бившия ресторант "Ловен парк". Това е спорт, който се практикува от английския посланик, отбеляза арх.Диков. 

За да е бързо и удобно придвижването за гостите на столицата, има разработен проект и за велосипеди под наем. Неговата реализация е заложена да става чрез публично-частно партньорство, а необходимата инвестиция е около 1.5 млн. лв.

София - балнеоложка столица на Европа

Въпреки проблемите, главният архитект не се отказва и от амбицията си София да се превърне в балнеоложка столица на Европа. Според Диков минералните извори въобще не се използват, а имат голям потенциал. В момента нито една от минералните бани на София не работи, а Централната беше превърната в музей.

Според Диков минералните извори на София освен за питейни нужди, може да се използват и като източник за отопление. Такъв е проектът му за изворите около хотел "Хилтън", с които може да се отопляват правителствените сгради и НДК. Интерес от страна на държавата обаче няма.

Другият проект е свързан с изграждането на аквапарк в село Чепинци. Минералната вода там е с качеството и състава на тази в Карлови вари, а в момента изтича в канализацията, каза арх. Диков. По думите му интерес са заявили инвеститори от Чехия, Полша и Германия. Проблемът за реализация на публично-частното партньорство е, че като се каже "смесено дружество" обществото си представя втори случай като "София сити къмпани" или къпалнята "Мария Луиза", каза Диков.

Според съветници инвеститорите искат да бъде направено смесено дружество, в която Столична община участва с апорта на терена, а частниците ще осигурят инвестицията около 40 млн. евро. Това е причината и проектът да не се реализира.

В търсене на инвеститори

На публично-частно партньорство ще се разчита и за изграждането на подземния паркинг за около 350 автомобила между "Била Славия" и културния дом "Красно село. Според арх. Диков интерес трябва да има, защото паркингът ще обслужва Районният съд, който от пролетта ще се нанесе в бившата сграда на ГУСВ. Годишно през съда минават около 450 хил. души.

Работата на бившия завод за трамваи на бул."Цар Борис ІІІ" също може да бъде възстановена чрез частен инвеститор на принципа на публично-частното партньорство, смята още арх. Диков. Идеята е този завод да поеме поддръжката на трамваите и влакчетата на метрото, за да не се плаща прекалено скъпо сега.

Споделяне
Още по темата
Още от Общество

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?