София с временен зам.-кмет по транспорта до изборите

Отговарящият за финансите и здравеопазването Дончо Барбалов поема и овакантения пост

Йорданка Фандъкова и Дончо Барбалов

Столичната община вероятно ще остане без титулярен заместник-кмет по транспорта до края на мандата на настоящия кмет Йорданка Фандъкова. Временно работата по транспортните проекти се поема от зам.-кмета Дончо Барбалов, за когото това е трети ресор. До момента той отговаряше за общинския бюджет и здравеопазването.

След оставката на Евгени Крусев, който се оттегли заради разследване за длъжностно престъпление във връзка с ремонта на ул. "Граф Игнатиев", Фандъкова реши да не назначава нов човек в екипа си. Тя обяви това на заседанието на общинския съвет в четвъртък.

Решението ѝ може да се промени, ако се окаже, че Барбалов не може да се справи с прекалено многото си задачи.

Подобна бе ситуацията и при отстраняването на предишния зам.-кмет по транспорта Любомир Христов, който се прости с поста си през 2016 година заради скандален търг за спирки за градския транспорт. За сектора няколко месеца отговаряше Барбалов, докато той не беше поет от Крусев.

Сега първата работа на Барбалов е ремонтът на ул. "Граф Игнатиев", заради който "изгоря" предшественикът му. Основният краткосрочен ангажимент е пускането на трамваите по ремонтиращата се от месеци улица. Конкретен срок за това няма.

Преди да обяви решението си за това кой ще движи общинските транспортни проекти Фандъкова благодари публично на Крусев пред общинските съветници за енергията, с която е вършил работата си.

Опозиционната БСП използва момента да напомни, че отговорен за спазването на закона за обществените поръчки и за публичните финанси на общината е кметът, дори и да прехвърли правомощия на заместниците си. Социалистите поискаха Фандъкова сама да поеме транспортните проекти.

Заместникът

Фандъкова мотивира решението си да натовари Барбалов и с общинския транспорт с това, че той вече веднъж се е справил със съвместяването на няколко ресора. Освен това е работил заедно с Крусев по транспортните проекти - основно по формирането на бюджетите им. Не на последно място зам.-кметът по финансите бил инженер по образование.

"До момента, в който предложа нов заместник по транспорта, мисля, че може да се справя. Ако това не попречи на останалите му задачи, смятам, че това може да продължи до края на мандата. Все пак остават няколко месеца", уточни Фандъкова.

Тя добави, че още във четвъртък Барбалов трябва да се заеме с пускането на трамваите по ул. "Граф Игнатиев". Задачата му е да координира подаването на документи до Дирекцията "Национален строителен контрол" за приемането на ремонтираното трасе, за да може то да получи крайния документ за въвеждане в експлоатация. Нито Фандъкова, нито Барбалов се ангажираха с някакви срокове кога може да се случи това. Последният актуален срок беше 8 декември, но очевидно и той няма да бъде спазен.

Новият зам.-кмет по транспорта каза, че още същия ден ще отиде на мястото на най-големия ремонт в София за тази година, за да види до къде е стигнала работата и какво предстои да се прави. Барбалов обясни, че ще попита и какво е наложило поставянето на спорните ограничители покрай трамвайното трасе, които хората оприличават на перки от акула или надгробни камъни. Намекна, че е възможно това решение да бъде ревизирано като обясни, че ще се търси "най-доброто решение за софиянци".

В сряда един от проектантите на ремонта обясни, че каменните блокове се слагали по искане на пътна полиция. Формата и видът им били избрани така, че да са устойчиви на вандализъм и да не може върху тях да се сяда.

Изпращане с почести

Макар и задочно Фандъкова изпрати с почести вече бившия си заместник - 29-годишният Крусев. Благодари му за достойната и мъжка постъпка да се оттегли заради разследването за безстопанственост.

"Вярвам в младите хора", каза в изказването си пред съветниците кметът и добави, че носи отговорност за кадровите си решения. Даде обаче да се разбере, че оценява високо работата на Крусев. Пред съветниците тя няколко минути изброява конкретни транспортни обекти от последните две години и добави, че това е "резултатът, с който си струва да се гордеем".

"Можем да правим пропуски и допускаме грешки, компетентните органи ще кажат кой е виновен, има ли виновен", коментира Фандъкова. Тя за пореден път обясни, че се надява прокуратурата да установи дали и някой друг от хората, замесени в промяната на проекта за релсите по "Граф Игнатиев", носи вина за евентуалното нарушение на закона. Тя припомни, че спорното решение, довело до подмяната на материал за виброизолация на релсите, е взето по предложение на ръководството на дружеството "Столичен електротранспорт". Под промяната на проекта пък са се подписали 29 души.

Въпрос на отговорност

От думите на Фандъкова се разбра, че тя не смята, че носи отговорност за евентуални грешки при ремонта на ул. "Граф Игнатиев", въпреки че от БСП напомниха, че според законите за обществените поръчки и публичните финанси за тези неща отговаря кметът на общината. Според тях самата Фандъкова трябва да постъпи "мъжки" и да поеме ресора сама, както отговаря пряко за сигурността в общината.

"Десет години трима заместник-кметове по транспорта спукаха гума по една и съща причина. Очевидно кадровата политика не е толкова добра. За това предложихме на Фандъкова да си поеме само ресора. Очевидно тя може да е добър зам.-кмет по транспорта, както отговаря за сигурността. Големият проблем на София е контролът и отговорността", коментира социалистът Калоян Паргов.

"Аз давам голяма свобода на хората от моя екип, но те носят и огромна отговорност. Всеки от тях знае, че който допусне грешка, ще носи отговорност. Те имат свобода да предлагат идеи, да ги защитават, но и да спазват стриктно закона. Това е огромна отговорност. Аз съм насреща да помагам, но когато става въпрос за закон, всеки носи своята отговорност", каза кметът.

Проверки с неясен резултат

Фандъкова припомни, че общината преди месец е приключила проверката си по казуса с "Графа", за който сигнализира организацията "Спаси София". Отказа обаче да коментира дали проверката е установила нарушения или само описва механизма за промяна на проекта за трамвайното трасе. Мотивът да не дава подробности е, че проверката е предадена на прокуратурата.

На въпрос дали има опасност от редуциране или спиране на европарите, с които се ремонтира центърът на София, кметът припомни, че тече проверка на управляващите европрограмата, по която се финансира проектът. Тя уточни, че специално подмяната на релсите се прави с общински средства.

Още от България

Прав ли е Каракачанов да се гневи и заплашва Скопие?