София сама посочва авиокомпаниите си за “черния списък” на ЕС

България ще предложи сама авиокомпаниите, които не отговарят на изискванията на Европейската асоциация за авиационна безопасност (EASA), съобщиха в сряда за Mediapool отлично информирани източници.

Заедно с директора на Гражданската въздухоплавателна администрация (ГВА) към Министерството на транспорта, правата на родната авиация в Брюксел ще защитава и адвокат Ивайло Дерменджиев.

Преди заминаването на делегацията е надделяло становището България сама да посочи авиокомпаниите, които не отговарят на условията на EASA, за да няма проблеми със сертификацията на самата въздухоплавателна администрация. Този подход неофициално е подкрепен и от авиокомпаниите за превоз на пътници. Те твърдят, че са вложили много средства за обновяване на самолетите си и искат да се възползват от правото да летят в общото европейско небе.

В края на миналата година Европейската комисия наложи предпазна клауза на авиацията ни до края на март, когато нова проверка трябва да установи дали  българските авиокомпании ще летят в страните членки на ЕС като “трета страна”. Те нямат право да решат сами до кои летища да открият нови линии и са ограничени от подписаните досега двустранни спогодби до кои точки на европейския континент да летят и с каква честота.

Няма опасност български пътнически компании да влязат в забранителния списък, коментираха специалисти. Колко от карго-компаниите ще влязат там заради ползвания основно руски самолет АН-12, все още не е ясно. Българските компании за товарни превози са общо шест, като 5 от тях летят с АН-12, който не е сертифициран в ЕС.

В последните два месеца част от карго-компаниите положиха сериозни усилия да внесат самолети, за които могат да си осигурят типов сертификат от производителя, но времето за внедряване на нови самолети не е достатъчно, коментираха запознати.

Според източници на Mediapool, между 2 и 4 каргокомпании ще бъдат предложени за изключване от европейското въздушно пространство. Сред сигурните са “Вега Еърлайнс” и “Брайт авиейшън сървисиз”, твърдят информирани източници.

От транспортното ведомството уточниха, че ще дадат повече информация от проверката на европейските авиационни инспектори, когато специалистите от ГВА се върнат в страната.

Преди близо седмица министърът на транспорта Петър Мутафчиев каза, че има опасност 4 български авиокомпании да попаднат в “черния списък” на Брюксел.

Експертите от EASA проверяваха от 12 до 16 февруари четири български авиокомпании - “Скорпион Ер”, “София Ер”, “Бългериан ер чартър” и “Би Ейч Ер” за експлоатационна годност на въздухоплавателните средства.

Европейските авиационни експерти проверяваха и ГВА дали администрацията е наваксала забележката за недостатъчен капацитет.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: