София със своя система за следене на въздуха до есента

При мръсен въздух ще може да се паркира по основни булеварди

София със своя система за следене на въздуха до есента

До началото на следващия отоплителен сезон Столичната община планира да е изградила собствена система за следене на замърсяването на въздуха. В момента за официална информация за замърсяването се разчита на петте градски станции на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС). Според граждани, неправителствени организации, а и част от общинските съветници в София, те не са поставени на най-подходящите места и са прекалено малко.

Много хора разчитат повече на системата airsofia.info, която се поддържа от неправителствена организация и данните в нея се събират от датчици, закупени от домакинствата и синхронизирани. Нейната достоверност обаче се оспорва от властите и данните ѝ не се приемат за официален източник заради съмнения за достоверност на всички уреди, включени в нея.

Изграждането на новата система за контрол на въздуха е част от общинската програма за подобряване на качеството му, приета през май миналата година, в която има основно мерки за ограничаване на фините прахови частици. Предстояло да се направи проучване какви точно уреди са нужни, колко и къде да бъдат сложени, а след това и да бъдат купени, обясни зам.-кметът по екологията Йоана Христова.

На реплика на общинаря от БСП Иван Таков, че за това няма заложен и лев в бюджета за 2018 г., който предстои да се гласува в четвъртък, Христова отговори, че той е достатъчно гъвкав, а ако се наложи, ще се осигурят пари и с актуализация.

Спешни мерки с ден закъснение

В момента Столичната община предоставя данни за замърсяването на въздуха в реално време, но те са от станциите на ИАОС. Освен това информацията е индикативна, тъй като е почасова, а норми за почасово замърсяване няма. Има изискване за средна концентрация на денонощие. Данните дали тя е превишена се получават около 10 часа на следващия ден. Именно това е един от проблемите при прилагането на обсъжданите в момента мерките на общината при замърсяване на въздуха. В последната редакция на текстовете беше записано, че всякакви действия при замърсяване ще се прилагат при два дни с отчетени наднормени нива или при прогноза за запрашаване в следващите два дни.

Така обсъжданите мерки като забрана за паркиране в синя или зелена зона, или по-евтин градски транспорт на практика ще влизат в сила с ден закъснение. В хипотезата на два дни с концентрации на фини прахови частици от над 200 микрограма на куб. метър (при норма от 50 микрограма на куб. метър) в поне две градски станции, официалните данни за превишението ще се получават от ИАОС в общината около 10 часа на третия ден.

Според плановете на местната власт в такава ситуация трябва да се задействат най-сериозните мерки срещу замърсяването - забрана за паркиране в синя и зелена зона и въвеждане на т. нар. "зелен билет" за градски транспорт, който дава възможност да се пътува за 1 лев цял ден. Те обаче ще се прилагат с един ден закъснение, тъй като в 10 часа време за реакция в същия ден няма, стана ясно от думите на председателя на общинската екокомисия Лорита Радева.

Паркиране по булевардите

Иначе общинарите продължиха да прекрояват предложените от администрацията спешни мерки срещу мръсния въздух. Дни преди окончателното им гласуване в четвъртък, те решиха да се откажат от предложената преди седмица забрана за движение в града на коли с четни или нечетни номера. Контролът на тази мярка и без това беше спорен, тъй като идеята беше тя да се прилага освен за целия град, за части от него, а не е ясно как точно колите със съответните номера ще бъдат спирани да навлязат в забранената зона.

За сметка на това в механизма за действие влиза възможността за паркиране в десните ленти на основни входно-изходни пътни артерии в града. Къде ще е разрешено това ще решава администрацията, а за целта ще бъде направена схема. Целта била хората да могат да оставят автомобилите си до спирки на градския транспорт и да ползват него за придвижване към центъра. Не е ясно дали това паркиране няма да затрудни допълнително трафика, включително и движението на колите от градския транспорт.

Компенсации за градския транспорт

Общинарите от екокомисията решиха още при въвеждане на "зелен билет" да се пускат повече коли на градския транспорт, за да се поеме напливът от пътници. Допълнителните разходи за осигуряването на повече транспортни средства на по-ниска цена ще се компенсират от общински бюджет. Според председателя на общинската транспортна комисия Екатерина Йорданова евентуалното прилагане на "зеления билет" е включено в транспортната задача на фирмите, които извършват превозите.

Тя е на обща стойност 258.7 млн. лева, като парите идват от Центъра за градска мобилност, в който постъпват приходите от карти и билети, от бюджета на общината и от държавния бюджет. Най-много от тях - 90.5 млн. лева, са предвидени за "Столичен автотранспорт", 68.6 млн. лева са за "Столичен електротранспорт" и 64.3 млн. лева за "Метрополитен". Частните оператори, които обслужват градски линии - "Карат С", "МТК Груп" и "Еридантранс", ще вземат общо 35.4 млн. лева.

Още по темата
Още от България

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?